Månedens udfordring: Forsyningssikkerheden halter fortsat

Region Hovedstaden har stadig udfordringer med forsyningskvaliteten. Årsagerne er ikke dog længere covid-19. Derudover er prisudviklingen på varer et stort problem.

”Vores 20 contracts managers bruger en stor del af deres tid på brandslukning, fordi leveringssikkerheden er ustabil eller decideret dårlig", fortæller Jens Brøndberg. Foto: Region Hovedstaden..

18.08.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vores 20 contracts managers bruger en stor del af deres tid på brandslukning, fordi leveringssikkerheden er ustabil eller decideret dårlig. Det gælder både levering til tiden og levering af rette vare, kvalitet og/eller mængde”, fortæller Jens Brøndberg, der er indkøbschef i Region Hovedstaden.

”Det er nok vores største hovedpine i indkøbsdriften. Vi gør, hvad vi kan for at forebygge med nye kontrakter. Men vi må bare sige, at covid-19 og det generelle forsyningskaos, verden har oplevet siden februar 2020, med stor tydelighed viser, hvor supereffektive og just-in-time forsyningskæderne var før pandemien”, fortæller han.

Han mener vi efter pandemien befinder os i en helt anden tid, hvad angår globale forsyningskæders funktionsevne. De effektive forsyningskæder har vist sig at være sårbare. Først var der pandemiens direkte effekt på forsyningssikkerheden – og nu oplever vi en stribe årsager, der skaber stor usikkerhed. Det er for eksempel råvaremangel, inflation, containermangel, Suez-blokade, Rusland-Ukraine krigen, havnekaos etcetera.
”Der ser ikke ud til at være ende på problemer, som i alvorlig grad forstyrrer forsyningskæderne”, fortæller han.

Begrænset forecast-evne
Han fremhæver, at regionen har begrænsede muligheder for selv at forbedre forsyningskvaliteten. På den korte bane handler det mest om at gå i så meget dialog med leverandørerne som muligt.

Læs også: 4 udfordringer og 5 løftestænger for hospitalslogistik

”Vi kan ikke udvide lagerkapaciteten, fordi vi simpelthen ikke har lagerplads til rådighed eller budget til at bygge eller leje lager. Vi er i regionen og på hospitalerne dårlige til at forudsige forbruget, så vi kunne levere gode forecast-data til leverandørerne. Endelig må vi også erkende, at vi mangler supply chain kompetencer til at udvikle mere avancerede og strategiske løsninger”, fortæller Jens Brøndberg.

Om Jens Brøndberg

• Aktuel position: Indkøbschef Region Hovedstaden.
• Uddannelse: Cand. merc. i supply chain management, CBS og strategiuddannelse på IMD.
• Erhvervserfaring: Seks år med indkøb i Region Hovedstaden og en årrække med indkøbs- og supply chain management-roller hos DSB.

Løsninger kunne for eksempel være at udarbejde en plan for, hvor mange operationer en given ortopædisk afdeling forventer de næste tre-fire måneder og så kortlægge til tilhørende vareforbrug. Det man i en industrivirksomhed ville kalde en produktionsplan med styklister.

En anden barriere er, at leverandørernes parathed til at arbejde med forecast-data også har vist sig at være lav.

Tættere overvågning og opfølgning
”På den lidt længere bane tror jeg, vi kan begynde at se på, hvordan vi kan påtage os en del af leverandørernes risici mod, at de hæver forsyningskvaliteten Men det kræver både digitale og supply chain mæssige kompetencer, og begge dele er en mangelvare på begge sider af bordet. Vi er dog i gang med intern kompetenceudvikling og har et konkret opslag på en ny stilling med fokus på supply chain”, fortæller han.

Andre indsatsområder er tættere og struktureret overvågning af og opfølgning på leverandør-KPI’er og øget brug af ’penalties’.

Læs også: Arbejdskraft og grøn agenda presser hospitalslogistikken

En anden stor udfordring for Region Hovedstadens Koncernindkøb er de kraftigt stigende priser på mange varer. ”Vi kan ikke bare absorbere prisstigninger på op til 10 procent. Så vi forhandler løs med leverandørerne – og uddanner os i forhandlingsteknik internt og i DILF-regi”, fortæller han og supplerer:

”Vi bliver hastigt meget bedre til at indgå i kvalificerede dialoger med leverandørerne, hvor vi for eksempel bryder varer ned på materialeniveauer og ser på, hvor meget materialepriserne reelt påvirker slutproduktets omkostning”.

Den tredje helt store udfordring for Region Hovedstadens indkøb er den grønne omstilling, som vi dækker i en anden artikel i dette magasin.

Brother Nordic A/S

Sponseret

Sådan kan den rette labelløsning løfte din virksomhed

LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

Denne artikel er del af et tema:

Tema om hospitalslogistik 2023

Forsyningskæder på hospitaler er præget af høj kompleksitet. Flow af varer og patienter på hospitaler består af mange følsomme kæder, der går på kryds og tværs af hinanden. Varer er for eksempel mad, sengelinned, affald, medicin og blodprøver. Og patienter har i sagens natur brug for, at logistikken fungerer, så de kan modtage den rette behandling på det rette tidspunkt.

Relateret indhold

06.09.2024SCM.dk

Kinesisk containerskib sætter ny rekord

06.09.2024SCM.dk

Stena har overtaget fuldt ejerskab af NTEX

03.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Fra industrielt til mobilt print - få et overblik over Brothers termiske printløsninger

03.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Sådan kan den rette labelløsning løfte din virksomhed

03.09.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

MAKITA SKIFTEDE LAGERHOTELLER UD MED EN MODERNE LAGERHAL OG FIK 5.000 EKSTRA PALLEPLADSER

02.09.2024Consafe Logistics

Sponseret

Vigtigheden af en samlet IT-strategi, når du investerer i lagerautomatisering

02.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Unlock the power of your warehouse

02.09.2024TECSYS A/S

Sponseret

Brug af digitale tvillinger og 3D-visualisering: En ny æra inden for digital lagerstyring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Operations Management

Få kompetencerne til at optimere din virksomheds driftsprocesser og produktions-flows. Og skab mere værdi for virksomheden ved at planlægge og styre driftsopgaver mere effektivt.

Dato

29.08.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kvalitetsstyring

En god og ensartet kvalitet er grundlaget for en omkostningseffektiv produktion, tilfredse kunder, og evt. myndighedsgodkendelse. Derfor er kvalitetsstyring en essentiel del af virksomheden. På kurset, som også er et diplommodul, vil du få forståelse for sammenhængen mellem kvalitetsstyring af produkter og services og virksomhedens drift.

Dato

05.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
Robotter i gartneriet

Bliv inspireret til at løse dine "end of line" udfordringer i gartneriet med robotter.

Dato

10.09.2024

Tid

10:00

Sted

Søndergade 61, 5450 Otterup

Axacon A/S
Konference
Warehouse Management Experience Day 2024

Kom med til et stærkt og fagligt arrangement for professionelle, der arbejder med lagerstyring. Her vil være mulighed for at blive inspireret af virksomheder der deler ud af deres erfaringer og netværke med andre, der har samme rolle som dig, hvor I kan dele jeres erfaringer. Se programmet ved at klikke "Tilmeld".

Dato

11.09.2024

Tid

11:30

Sted

Axacon A/S, Normansvej 1, 8920 Randers NV

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus