Mærsks nye plan skal sikre punktlighed på Asien/Europa-ruten

Pålidelighed er vigtigt for kunderne, og derfor vil Mærsk indsætte flere skib, færre stop og en langsommere sejlhastighed på ruten mellem Asien og Europa. På den måde vil de sikre større rettidighed.

Flere skibe, færre stop og en langsommere sejlhastighed skal sikre, at Mærsk kan holde den lovede transittid på ruten mellem Asien og Europa. Arkivfoto..

21.12.2018

SCM.dk

Flere skibe, færre stop og en langsommere sejlhastighed.

Det er ændringer, som A.P. Møller-Mærsk til marts indfører på den vigtige rute mellem Asien og Europa, og som skal sikre, at deres containerskibe i højere grad ankommer til tiden. Det står ifølge selskabet selv højt på kundernes ønskeliste - og de vil gerne vente et par dage længere på varerne, hvis de kan regne med, at de ankommer til tiden.

Læs også: Nyudvidet Panamakanal vil optrappe østvestslaget i USA

Det skriver Ritzau Finans.

”Formålet med ændringen er at yderligere forbedre vores rettidighed, da den på nuværende tidspunkt ikke lever op til forventningerne hos vores kunder. I gennemsnit tilføjer vi ekstra transittid på en til tre dage mellem Asien og Europa, og denne tidsmæssige buffer gør det i højere grad muligt for vores skibe at indhente forsinkelser som følge af eksempelvis dårligt vejr og overbelastning i havnene”, siger Johan Sigsgaard, der er chef for ruten mellem Asien og Europa hos Mærsk, i en skriftlig kommentar til Ritzau Finans.

Maersk Lines pålidelighed var ifølge analysehuset Seaintelligence på 76,1 procent i tredje kvartal af 2018, svarende til et fald på 1,3 procentpoint fra samme kvartal året før. Men rivalerne præsterede større tilbagegange, så det lyseblå rederi rykkede op fra fjerdepladsen til førstepladsen. Og nyindkøbte Hamburg Süd var rykket med op til en andenplads.

Efter det seneste kvartalsregnskab slog ledelsen på en telekonference også fast, at tallet skulle hæves. Ændringerne på ruten er et skridt på vejen, og ifølge Mærsk er det ikke et direkte forsøg på at sænke omkostningerne på brændstof på ruten.

”Det er ikke en omkostningsbesparende øvelse. Mens lavere sejlhastigheder reducerer brændstofforbruget, kommer det i dette tilfælde også med en ekstra omkostning ved at drive et ekstra skib på strengen”, siger Johan Sigsgaard til Ritzau Finans.

Kan medføre færre omkostninger
Selv om der ikke er tale om en spareøvelse, så kan den nye manøvre alligevel føre til, at de generelle omkostninger sænkes for Maersk Line på ruten, vurderer Casper Blom, der er aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier.

”Jeg vil fremføre den påstand, at hvis man har et netværk, der er pålideligt og virker, så har man nok også færre omkostninger, end hvis man har et netværk, der ikke er pålideligt”, siger han til Ritzau Finans.

Mærsk tilføjer seks skibe til de ti forskellige farter imellem Asien og Europa, men skruer ned for sejlhastigheden. Samtidig fjernes otte havnebesøg i netværket - de skal dækkes af andre strenge og feeder-netværk. Ifølge Mærsk vil den ugentlige kapacitet være uændret, men hvis konkurrenterne også følger efter og indfører et lignende tiltag, kan det potentielt få betydning for den samlede kapacitet i markedet.

”Hvis der starten en trend i industrien om, at man måske skal til at sejle lidt langsommere, kan det føre til et lavere udbud og et bedre forhold mellem udbud og efterspørgsel. Det kan på sigt måske forbedre fragtraterne”, siger Casper Blom til Ritzau Finans.

Læs også: Egypten vil bygge ny fragtrute

Ifølge ABG Sundal Colliers aktieanalytiker har sejlplanerne hos mange rederier ikke udviklet sig, i takt med at selskaberne har købt og indsat større og større skibe på ruterne verden over - hvilket også har været tilfældet på Asien-Europa-ruten.

”Det er klart, at det tager længere tid at få lastet et skib på 18.000 teu, og derfor har man været lidt mere under pres på vandet. Det er en af grundene til, at pålideligheden i industrien har været under pres. Det her giver lidt mere spillerum for Mærsk”, siger Casper Blom, der også ser et potentiale for lignende ændringer på andre af de store handelsruter.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

21.06.2024SCM.dk

FN’s verdensmål kræver nye tiltag og teknologier

20.06.2024SCM.dk

Den grønne omstilling skriger på ESG-kompetencer

20.06.2024SCM.dk

Ege Carpets omstiller til mere bæredygtig produktion

19.06.2024SCM.dk

DI Transport får ny bestyrelsesleder

14.06.2024SCM.dk

Alt for få elvarebiler på vejene - målet er langt væk

14.06.2024SCM.dk

Grøn omstilling af forsyningskæder kræver samarbejde på tværs af grænser

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Automation Engineer, Remote Assistance

Har du kompetencerne og lysten til at yde support på komplekse og højteknologiske løsninger? Så søger vi nu endnu en kollega til vores Remote Assistance team.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Kantineassistent - med flair for det grønne køkken

Hos Körber Supply Chain er kantinen vores fælles samlingspunkt, hvor alle medarbejdere fra alle afdelinger mødes dagligt over et veltillavet og lækkert frokostmåltid. Vores kantine er kendt og anerkendt for sin høje kvalitet, et bredt udvalg af lækre og sunde retter, samt masser af smil og god service.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup