Mærsks fuldautomatiserede havneterminal har ikke øget produktiviteten

Selvom Mærks har brugt milliarder på at effektivisere sin havneterminal i Rotterdam gennem automatisering, så er produktiviteten i dag lavere der, end på terminaler, der er fuldt bemandet.

I dag flytter Maasvlakte 2 kun 25 containere per kran per time fra skibet til havnen. Til sammenligning flytter APM Terminals anden terminal i Rotterdam, APMTR, som ikke er automatiseret, 30-33 containere per kran per time. Foto: APM Terminals.

04.04.2019

SCM.dk

Da Mærsk i 2015 investerede knap fire mia. kr. i den topmoderne og fuldautomatiserede havneterminal Maasvlakte 2 i Rotterdam, var tanken, at terminalen skulle være model for fremtidens APM Terminals.

Samtidig lovede koncernen, at den nye terminal skulle give kunderne 40 procent øget produktivitet takket være automatisering. Det skriver Jyllands-Posten.

Læs også: Mærsk vil sælge ud af sin kerneforretning

Stik mod forventningen har det dog vist sig, at fuldautomatiserede terminaler er langt mindre produktive end dem, der er fuldt bemandede med havnearbejdere. Det sår alvorlig tvivl om APM Terminals’ muligheder for at effektivisere og forbedre lønsomheden via robotteknologi.

”Det er en myte, at automatiserede terminaler på magisk vis kan flytte flere containere på kortere tid. I realiteten ender de fleste faktisk med at være langsommere end en manuel terminal”, siger Neil Davidson, havneanalytiker hos den maritime analysevirksomhed Drewry, til Jyllands-Posten.

Flytter 25 container fra skib til havn i timen
I dag flytter Maasvlakte 2 således kun 25 containere per kran per time fra skibet til havnen. Til sammenligning flytter APM Terminals anden terminal i Rotterdam, APMTR, som ikke er automatiseret, 30-33 containere per kran per time ifølge fagforeningen og kan komme helt op på 40.

Samtidig er der nu ansat over 500 havnearbejdere i Maasvlakte 2 – dobbelt så mange, som APM Terminals i sin tid regnede med, man skulle bruge.

”Vi vidste, at det ikke ville blive en nem rejse at bruge førstegenerationsudstyr og -systemer. Vi lærer en masse fra Maasvlakte 2, og fremtiden er stadig lovende”, skriver Mærsk dog i en kommentar.

Læs også: APM Terminals udvider i Sydeuropa og Sydamerika

Ifølge Jyllands-Posten peger Mærsk desuden på, at den automatiserede havn hjælper kunderne med bedre logistikkædestyring, digital transparens og mere sikre og miljøvenlige løsninger.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle