Maersk er oppe og køre igen – næsten

Langt størstedelen af A.P. Møller – Maersks systemer og terminaler er nu i normal drift igen efter sidste uges hackerangreb, om end enkelte faciliteter dog stadig er ramt. Undervejs har man identificeret en ny virus, men kan derudover ikke sige mere om de samlede konsekvenser.

Maersks terminal her i Bremerhaven i Tyskland er, som de fleste af det danske rederis mange sites verden over, tilbage i normal drift efter sidste uges hackerangreb. Enkelte områder halter dog stadig lidt, meddeler koncernen. Foto: APM Terminals.

05.07.2017

SCM.dk

Nu melder den danske shippinggigant så, at man efterhånden er ved at være tilbage i normale drift på langt de fleste områder og sites. I en operational update, der senest er opdateret kl. 22.30 i aftes, meddeler Maersk således, at alle ramte havneterminaler under APM Terminals er åbne og driften ved at stabilisere sig.

I den sammenhæng fremhæver koncernen den vigtige Maasvlakte II-terminal i Rotterdam i Holland som ”åben for eksport- og importoperationer via porten og forventer at starte skibs- og togoperationer på torsdag”.

Fortsat forsinkelser
I en udspecificeret statusopdatering for de forskellige terminaler opdateret kl. 17 i går fremgår det, at terminalen lå på 30 procent af normal drift på hovedporten, mens både rail og marine var helt ude af drift. Derudover er der manuel drift en del steder, med performance-procenter på 100 de fleste steder. Dog er det værd at bemærke, at der mangler oplysninger under en del kategorier.

Overfor DR bekræfter pressechef for Mærsk i Danmark, Signe Brink Wagner, at en del af arbejdet i en række af terminalerne stadig udføres manuelt, hvilket fortsat fører til forsinkelser.

”Ikke alle systemer og applikationer er oppe at køre igen, og det vil tage resten af ugen at få det hele op. Inden opstarten har vi måttet sikre, at ingen dele var inficeret længere. Alt skal også genåbnes i den rigtige rækkefølge, da det ellers ville være som dominobrikker, hvor fejl kan forplante sig”, siger hun.

Læs også: Fremtidens transport: mere asfalt og gang i havnene

Omkring selve computervirussen fortæller Maersk, at man ”… i modsætning til tidligere kommunikation, nu er klar over, at kilden er en virus, der også hedder ”Not Petya”. Vi kan ikke kommentere yderligere mens vi fortsætter undersøgelserne omkring kilden til angrebet…”, som det hedder i driftsmeldingen.

Ifølge DR, der også fortæller, at Maersk er blevet kontaktet af falske supportmedarbejdere under angrebet, har Maersk endnu ikke et overblik over, hvor meget cyberangrebet, der i øvrigt menes at komme fra Ukraine, har kostet.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle