Maersk Tankers sætter farten ned i svagt marked

De stigende brændstofomkostninger får nu A.P. Møller-Mærsks tankskibsselskab Maersk Tankers til at lancere en ny slow steam-strategi, der skal skære 10 procent af udgifterne på de lastede ture.

Maersk Tankers skibe skal til at sejle langsommere, hvis det står til selskabet, der på den måde regner med at reducere sine brændstofudgifter med 10 procent. Foto: Maersk Tankers.

27.06.2018

SCM.dk

Det globale marked for transport med tankskibe er presset og samtidig stiger omkostningerne til brændstof. Det får nu A.P. Møller-Mærsk datterselskabet Maersk Tankers (MT) til at foreslå en slow steam-strategi, der ganske simpelt går ud på at sætte skibenes fart ned, for på den måde at bruge mindre af de dyre dråber, skriver TradeWinds.

Læs også: A.P. Møller Holding overtager Maersk Tankers

Konkret vil man sænke sejlhastigheden fra 12 knob til 11,5, og selvom det måske ikke lyder som den helt store forskel, så regner MT med, at det kan reducere brændstofudgifterne med 10 procent på de lastede ture (laden legs).

Det er selvsagt en strategi, der i den kommende tid skal drøftes med de kunder, hvis varer potentielt vil være noget længere undervejs end før, forklarer CCO i MT, Claus Grønborg. Der er dog også fordele for dem.

”Vi tror potentialet er stort her, fordi det er et win-win-koncept”, siger CCO i Maersk Tankers, Claus Grønborg. Foto: Maersk Tankers.

”Vi fokuserer på de ikke-tidssensitive ture, hvor en lavere fart kan reducere bunker-udgifterne, komme kundernes forretning til gode, og booste vores partneres indtjening”, siger han til TradeWinds.

Han tilføjer, at man først lige er begyndt at foreligge strategien for kunderne, så hvordan den generelle reaktion bliver, er endnu usikkert, men grundlæggende er man optimistisk. Maersk Line har arbejdet med konceptet i flere år.

Lysere fremtid
”Vi så med super-slow-steaming at det var et koncept, der voksede i lyntempo. Vi tror potentialet er stort her, fordi det er et win-win-koncept”, lyder fra Claus Grønborg.

Ifølge Claus Grønborg faldt produkttankerraterne i årets andet kvartal med 16 procent sammenlignet med samme periode sidste år, og er i absolutte tal det laveste i et årti. Fartøjer fra MT har flere gange oplevet at måtte vente flere dage efter at være ankommet til en havn, før man kan få losset sit gods.

Læs også: Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs

Der er dog lys for enden af tunnelen.

”Vi tror at det svage marked vil fortsætte indtil slutningen af 2018. Vi forventer dog også, at grundvilkårene vil blive bedre hen mod slutningen af 2018, hvor der burde blive en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, og derefter et gradvist opsving i markedet fra årets udgang og fremefter”, siger han til TradeWinds.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle