Månedens udfordring: Usikre tider åbner op for nye muligheder

Markedet for transport er præget af stigende usikkerhed, og det åbner op for nye muligheder, som transportaktører skal være klar til at gribe. Det mener den nye administrerende direktør for DHL Freight Danmark Søren Vase. DHL Freight har ambitioner om at vækste 50 procent frem mod 2030. Læs hvordan det skal ske.

”Vi arbejder lige nu med modeller til, hvordan vi kan hjælpe vores vognmænd med de dyre investeringer. Vi kan ikke være mere konkrete på nuværende tidspunkt, men vi ønsker at tage et medansvar”, fortæller Søren Vase. Foto: DHL Freight

06.02.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Geopolitiske spændinger, lurende toldkrig, stigende it-sikkerhedsmæssige trusler, klimatrusler og tilhørende stigende krav til ESG-rapportering, hyppige og store markedsudsving, ustabile efterspørgselsmønstre og så videre. Der er nok at holde øje med, hvis man arbejder med transport, logistik og SCM.

Mængden af usikkerhedselementer er både høj og stigende, og det er en situation, vi må acceptere er kommet for at blive. Usikkerhed er den nye normal

Søren Vase

”Mængden af usikkerhedselementer er både høj og stigende, og det er en situation, vi må acceptere er kommet for at blive. Usikkerhed er den nye normal. Det gode er, at det også åbner op for nye muligheder for en stor og etableret aktør som DHL Freight”, fortæller Søren Vase og supplerer:

”Vi har en erklæret målsætning om at vækste vores forretning med 50 procent inden 2030, og det vil vi gøre ved at positionere os som kundens foretrukne transport- og logistikpartner med det stærkeste road netværk i Europa og Norden”.

Han uddyber ved at pege på fire eksempler på tiltag:

  • TMS og data.
  • People.
  • Customer.
  • Costs.

Gennemsigtighed baner vejen 

DHL Freight i Danmark har gennem 2023/2024 implementeret et nyt egenudviklet TMS (transport management system). ”Vores opgave nu er at blive endnu dygtigere til at udnytte det avancerede system til at optimere vores drift, administration og skabe transparens for både medarbejdere, vognmænd, kunder og kunders kunder. Vi er i gang med en stor indsats for at udnytte data til at forbedre vores performance, ligesom vi arbejder på at udbygge og forbedre vores rapporteringsstruktur, så alle er klar over, hvad der sker hvornår og hvordan. Vi har fokus på anvendelsen af Power BI og øvrige rapporter til at skabe gennemsigtighed og ensartethed i alle processer”, fortæller Søren Vase

Om Søren Vase

Aktuel position: CEO, DHL Freight.

Uddannelse: MBA fra Aarhus Universitet og en række uddannelser og kurser i ledelse, lean, strategi med mere.

Erhvervserfaring: Mere end 20 års erfaring fra transportvirksomheder som PostNord, Bring, Tricolore samt Bendix Transport A/S.

Tydelige ansvarsfordelinger 

DHL Freight fokuserer også på at skabe tydelige ansvarsfordelinger på tværs af hele organisationen, så alle kender deres præcise opgave. ”Vi er meget optagede af, at vores medarbejdere er glade og tilfredse. Det kræver ikke mindst træning af kompetencer for både eksisterende og nye medarbejdere, så alle er klædt godt på til opgaven og anvendelsen af vores system. Det er en væsentlig del af vores kultur, at medarbejderne skal føle sig godt tilpas i deres rolle, men også vide hvad der forventes af dem”, fortæller Søren Vase.

Læs også: Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

Tæt på kunderne

”Vi skal have blikket stift rettet mod at skabe værdi for vores kunder i alt, hvad vi foretager os. Det betyder først og fremmest, at vi skal være tæt på kunderne, så vi hele tiden har fingeren på pulsen, hvad angår kundernes vilkår og behov. Vi skal danne partnerskaber med vores kunder, hvor det giver mening. Og vi skal samarbejde med kunderne om at danne de bedst mulige prognoser for, hvad den nærmeste fremtid byder på af transportflow”, fortæller Søren Vase.

Data skal trække omkostninger ud

Nøglen til løbende at reducere omkostninger for DHL Freight er ifølge Søren Vase at gøre brug af data fra TMS, som gennem en række rapporter og Power BI bliver præsenteret for organisationen.. Det handler om kapacitetsudnyttelse, kvalitet og transparens. ”Jo flere og bedre data, vi har på forhånd om morgendagens transport, jo bedre kan vi undgå tom luft i vores lastbiler, bedre ruteplanlægning og højere kvalitet i leveringer. Det kommer både os og vores kunder til gode”, fortæller Søren Vase og tillføjer:

”Det er også et spørgsmål om bæredygtighed. Jo bedre kapacitetsudnyttelse jo mindre CO2-udledninger. Vi er en asset light forretning, hvor vi gør brug af et stærkt netværk af vognmænd. Vi kigger på en række områder, men en af de vigtigste komponenter i omstillingen til grøn transport er investering i blandt andet ellastbiler. Det er dyrt, og vi arbejder lige nu med modeller til, hvordan vi kan hjælpe vores vognmænd med de dyre investeringer. Vi kan ikke være mere konkrete på nuværende tidspunkt, men vi ønsker at tage et medansvar”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

07.11.2025SCM.dk

Polen investerer 16 milliarder i ny kæmpestor containerterminal

07.11.2025SCM.dk

Bring sender sin første elektriske lastbil på tværs af landegrænse

06.11.2025SCM.dk

Maersk opjusterer forventninger til årsresultat

06.11.2025SCM.dk

Bæredygtigt banebyggeri viser vejen mod grønnere råstofforbrug

05.11.2025SCM.dk

CMA CGM indflager ti nye LNG-drevne containerskibe i Frankrig

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

03.11.2025SCM.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

03.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn leverer containervækst på 27 % og sætter ny containerrekord

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 - Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense