Mangel på chauffører i Europa har kurs mod tredobling i 2026

Efterspørgslen efter chauffører i Europa er allerede steget med 44 procent fra januar til september i år. 30 procent af chaufførerne vil gå på pension i 2026, men antallet af yngre udskiftninger er 4-7 gange mindre. Ny rapport fra IRU slår alarm.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer", fortæller Umberto de Pretto. Arkivfoto..

09.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

En ny IRU-rapport viser, at manglen på lastbil-, bus- og buschauffører i Europa er ved at komme ud af kontrol. Udviklingen er drevet af øget transportefterspørgsel og en aldrende chaufførbefolkning, og den samlede mangel i Europa kan nå op på to millioner i 2026.

Den voksende kløft mellem pensionerede og nye chauffører forventes at tredoble antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger til over 60 procent inden 2026 og stige med mere end fem gange for buschauffører til næsten 50 procent inden 2026.

Den nye rapport undersøger seks lande, der repræsenterer to tredjedele af Europas samlede vejgodssektor, og fire lande for passagertransport, der repræsenterer 28 procent af det samlede antal.
Uden en indsats for at gøre chaufførerhvervet mere tilgængeligt og attraktivt kan Europa mangle over to millioner chauffører inden 2026. Det vil påvirke halvdelen af alle godstransporter og millioner af passagerrejser.

Selv om chaufførlønningerne er op til fem gange højere end gennemsnitslønningerne, skitserer rapporten alarmerende data om vanskeligheder med at få adgang til chaufførerhvervet, især for unge og kvinder.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer. Bustransport, som er den mest anvendte kollektive transportform i EU, er central for Europas dekarboniseringsmål", fortæller IRU's generalsekretær Umberto de Pretto. Han supplerer:

"Uden chauffører vil Europas økonomi, sociale mobilitet og klimaplan gå i stå. Men der er gennemprøvede løsninger, især hvis industrien og regeringen arbejder sammen".

De forsvundne kvinder og unge
Der er en lav andel af unge chauffører (6 procent for godstransport og 5 procent for passagertransport) på trods af gode chaufførlønninger og vedvarende høj ungdomsarbejdsløshed i mange lande.

Lyt til: SCM Agendaen #17 – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Kvinder udgør også kun en lille procentdel af lastbilchaufførerne på trods af en betydelig arbejdsløshed blandt kvinder i nogle lande. Spanien har for eksempel en af Europas højeste arbejdsløshedsprocenter blandt kvinder (14 procent), men en af de laveste andele af kvindelige lastbilchauffører (2 procent) i modsætning til landets kvindelige buschauffører (12 procent).

Nøglen er adgang og attraktivitet
Minimumsalderen for kvalifikationer er stadig 21 år for lastbilchauffører i fem EU-lande og mellem 21 og 24 år for de fleste buschaufførroller i hele EU, hvilket er en enorm barriere for unge, der forlader skolen.

Høje licens- og uddannelsesomkostninger er også en hindring. I Frankrig koster et lastbilkørekort 5.300 EUR, hvilket er mere end tre gange den gennemsnitlige månedlige mindsteløn, mens et buskørekort i Tyskland i gennemsnit koster 9.000 EUR, hvilket er over fire gange den månedlige mindsteløn.

Om IRU

IRU er verdens vejtransportorganisation, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere på iru.org

Sikkerhed, især for kvindelige chauffører, er afgørende for at gøre erhvervet mere attraktivt, idet 95 procent af lastbilchaufførerne og 94 procent af transportvirksomhederne prioriterer det højt. Alligevel er kun 3 procent af de eksisterende EU-lastbilparkeringspladser certificeret som sikre.

Løsninger på bordet
Den offentlige og den private sektor er nødt til at arbejde sammen om at tackle manglen på chauffører. Rapporten skitserer 20 løsninger, der i øjeblikket implementeres af vejtransportforeninger, virksomheder og afskibere.

Læs også: Forbrugere vægter klima ved hjemmelevering

De offentlige myndigheder skal også træffe foranstaltninger for at forhindre, at manglen eskalerer. Det kunne for eksempel omfatte:

• Fastsættelse af minimumsalderen for kørsel til 18 år med uddannelse fra 17 år.
• Tilskud til licens- og uddannelsesomkostninger for nye chauffører.
• Opbygning af mere sikre parkeringsområder.

Brother Nordic A/S

Sponseret

Sådan kan den rette labelløsning løfte din virksomhed

LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

Relateret indhold

06.09.2024SCM.dk

Kinesisk containerskib sætter ny rekord

06.09.2024SCM.dk

Stena har overtaget fuldt ejerskab af NTEX

03.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Fra industrielt til mobilt print - få et overblik over Brothers termiske printløsninger

03.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Sådan kan den rette labelløsning løfte din virksomhed

03.09.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

MAKITA SKIFTEDE LAGERHOTELLER UD MED EN MODERNE LAGERHAL OG FIK 5.000 EKSTRA PALLEPLADSER

02.09.2024Consafe Logistics

Sponseret

Vigtigheden af en samlet IT-strategi, når du investerer i lagerautomatisering

02.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Unlock the power of your warehouse

02.09.2024TECSYS A/S

Sponseret

Brug af digitale tvillinger og 3D-visualisering: En ny æra inden for digital lagerstyring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Operations Management

Få kompetencerne til at optimere din virksomheds driftsprocesser og produktions-flows. Og skab mere værdi for virksomheden ved at planlægge og styre driftsopgaver mere effektivt.

Dato

29.08.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kvalitetsstyring

En god og ensartet kvalitet er grundlaget for en omkostningseffektiv produktion, tilfredse kunder, og evt. myndighedsgodkendelse. Derfor er kvalitetsstyring en essentiel del af virksomheden. På kurset, som også er et diplommodul, vil du få forståelse for sammenhængen mellem kvalitetsstyring af produkter og services og virksomhedens drift.

Dato

05.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
Robotter i gartneriet

Bliv inspireret til at løse dine "end of line" udfordringer i gartneriet med robotter.

Dato

10.09.2024

Tid

10:00

Sted

Søndergade 61, 5450 Otterup

Axacon A/S
Konference
Warehouse Management Experience Day 2024

Kom med til et stærkt og fagligt arrangement for professionelle, der arbejder med lagerstyring. Her vil være mulighed for at blive inspireret af virksomheder der deler ud af deres erfaringer og netværke med andre, der har samme rolle som dig, hvor I kan dele jeres erfaringer. Se programmet ved at klikke "Tilmeld".

Dato

11.09.2024

Tid

11:30

Sted

Axacon A/S, Normansvej 1, 8920 Randers NV

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus