Mangel på chauffører i Europa har kurs mod tredobling i 2026

Efterspørgslen efter chauffører i Europa er allerede steget med 44 procent fra januar til september i år. 30 procent af chaufførerne vil gå på pension i 2026, men antallet af yngre udskiftninger er 4-7 gange mindre. Ny rapport fra IRU slår alarm.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer", fortæller Umberto de Pretto. Arkivfoto..

09.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

En ny IRU-rapport viser, at manglen på lastbil-, bus- og buschauffører i Europa er ved at komme ud af kontrol. Udviklingen er drevet af øget transportefterspørgsel og en aldrende chaufførbefolkning, og den samlede mangel i Europa kan nå op på to millioner i 2026.

Den voksende kløft mellem pensionerede og nye chauffører forventes at tredoble antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger til over 60 procent inden 2026 og stige med mere end fem gange for buschauffører til næsten 50 procent inden 2026.

Den nye rapport undersøger seks lande, der repræsenterer to tredjedele af Europas samlede vejgodssektor, og fire lande for passagertransport, der repræsenterer 28 procent af det samlede antal.
Uden en indsats for at gøre chaufførerhvervet mere tilgængeligt og attraktivt kan Europa mangle over to millioner chauffører inden 2026. Det vil påvirke halvdelen af alle godstransporter og millioner af passagerrejser.

Selv om chaufførlønningerne er op til fem gange højere end gennemsnitslønningerne, skitserer rapporten alarmerende data om vanskeligheder med at få adgang til chaufførerhvervet, især for unge og kvinder.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer. Bustransport, som er den mest anvendte kollektive transportform i EU, er central for Europas dekarboniseringsmål", fortæller IRU's generalsekretær Umberto de Pretto. Han supplerer:

"Uden chauffører vil Europas økonomi, sociale mobilitet og klimaplan gå i stå. Men der er gennemprøvede løsninger, især hvis industrien og regeringen arbejder sammen".

De forsvundne kvinder og unge
Der er en lav andel af unge chauffører (6 procent for godstransport og 5 procent for passagertransport) på trods af gode chaufførlønninger og vedvarende høj ungdomsarbejdsløshed i mange lande.

Lyt til: SCM Agendaen #17 – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Kvinder udgør også kun en lille procentdel af lastbilchaufførerne på trods af en betydelig arbejdsløshed blandt kvinder i nogle lande. Spanien har for eksempel en af Europas højeste arbejdsløshedsprocenter blandt kvinder (14 procent), men en af de laveste andele af kvindelige lastbilchauffører (2 procent) i modsætning til landets kvindelige buschauffører (12 procent).

Nøglen er adgang og attraktivitet
Minimumsalderen for kvalifikationer er stadig 21 år for lastbilchauffører i fem EU-lande og mellem 21 og 24 år for de fleste buschaufførroller i hele EU, hvilket er en enorm barriere for unge, der forlader skolen.

Høje licens- og uddannelsesomkostninger er også en hindring. I Frankrig koster et lastbilkørekort 5.300 EUR, hvilket er mere end tre gange den gennemsnitlige månedlige mindsteløn, mens et buskørekort i Tyskland i gennemsnit koster 9.000 EUR, hvilket er over fire gange den månedlige mindsteløn.

Om IRU

IRU er verdens vejtransportorganisation, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere på iru.org

Sikkerhed, især for kvindelige chauffører, er afgørende for at gøre erhvervet mere attraktivt, idet 95 procent af lastbilchaufførerne og 94 procent af transportvirksomhederne prioriterer det højt. Alligevel er kun 3 procent af de eksisterende EU-lastbilparkeringspladser certificeret som sikre.

Løsninger på bordet
Den offentlige og den private sektor er nødt til at arbejde sammen om at tackle manglen på chauffører. Rapporten skitserer 20 løsninger, der i øjeblikket implementeres af vejtransportforeninger, virksomheder og afskibere.

Læs også: Forbrugere vægter klima ved hjemmelevering

De offentlige myndigheder skal også træffe foranstaltninger for at forhindre, at manglen eskalerer. Det kunne for eksempel omfatte:

• Fastsættelse af minimumsalderen for kørsel til 18 år med uddannelse fra 17 år.
• Tilskud til licens- og uddannelsesomkostninger for nye chauffører.
• Opbygning af mere sikre parkeringsområder.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.09.2025SCM.dk

Beredskabsbutikker skal sikre forsyningskæden i Danmark

18.09.2025Inact ApS

Sponseret

Inact indgår samarbejde med P. Christensen for at styrke eftermarkedet

17.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Element Logic afholder webinar om OmniMod - den manglende brik i lagerautomation

17.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Automatiseret palletransport med Swarm Automation Go – Toyotas nemme, risikofrie AGV-løsning.

16.09.2025SCM.dk

Nyt lager styrker STARKs logistik i hele Danmark

16.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vi sætter ind i slutspurten på NAU’s interne logistik

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn