Mere elektrisk levering undervejs

Selvom de helt store udrulninger stadig er nogle år væk, så kaster flere og flere fabrikanter sig ud i elektriske vare- og lastbiler. I takt med at priserne falder og rækkevidden vokser er stort set alle overbeviste om de fossile brændslers svanesang.

Den elektriske Fuso er et godt eksempel på den størrelse lastbil, der lige nu er mest perspektiv i at elektrificere. Foto: Daimler.

05.02.2020

SCM.dk

Kommercielle køretøjer, lige fra mindre varevogne og pickup trucks til de helt store lastbiler, bliver i stigende grad elektrificeret gennem testprogrammer og -kørsler, hvor de store fabrikanter vil afprøve muligheder og begrænsninger, når det handler om at køre på batterier og brændselsceller i stedet for diesel.

Læs også: Fremtidens brændstoffer skal være grønne – men hvordan?

Det skriver mediet Freightwaves, der har lavet en gennemgang af, hvordan en stribe fabrikanter forholder sig til elektricitetens indtog i transportsektoren.

Indtil videre er der mest opmærksomhed omkring de mindre køretøjer – varevogne og mellemstørrelse lastbiler – fordi elektrisk fremdrift her kræver færre af de store og tunge batterier, som ellers optager dyr plads til gods. Desuden kører de kortere distancer og kan derfor oplades oftere.

Som eksempel nævner Freightwaves den amerikanske distributionsgigant UPS, der for små to år siden gik i gang med at sende de første 50 plug-in-elektriske varevogne på gaden, og som sidste år fulgt op med at bestille yderligere 950 fra producenten Workhorse Group.

Et andet eksempel er Amazons investering i fabrikanten Rivian, der over de næste 10 år skal levere 100.000 elkøretøjer til internetgigantens distributionsnetværk. Begge typer køretøjer skal anvendes til regional levering fra lokale hubs, ligesom eksempelvis Daimlers Fuso-biler har gjort det for Dachser i snart et par år.

Bedre batterier er afgørende
De bedre opladningsbetingelser for de mindre vogne er afgørende for deres udbredelse. Det mener Rich Mohr, der er chief technology officer for fleet management solutions i transportselskabet Ryder.

”Den komplicerede del af denne her ligning er ikke lastbilen, det er opladning og synlighed. Vi har bevæget os fra et niveau for 1½ år siden, hvor en kilowatt-time kostede 350 dollars (knap 2400 kr., red.) til 160 dollars (godt 1100 kr. red.) nu. Forestil dig så, hvor vi er om 12 til 20 måneder fra nu”, siger han til Freightwaves.

Mens det går fremad for de mellemstore varevogne, så er der mere skepsis, når det gælder de helt store lastbiler, som nævnt på grund af batteriernes fysik, og også opladningstiden, som stadig er fire-fem længere end hvad det tager at hælde diesel på en tank.

Ikke desto mindre er flere af de store fabrikanter i gang. Freightwaves nævner bl.a. Daimler, kinesiske BYD og Volvo som nogle af dem, der eksperimenterer med elektriciteten, og selvfølgelig Tesla, der brød isen med sin Semi i efteråret 2017.

Læs også: De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje

Endelig er der en aktør som Nikola Motors, der arbejder med brintdrevne brændselsceller. De kan være på vej med et bedre batteri – dvs. et, der er mindre, lettere og hurtigere at oplade – hvilket vil være et gennembrud for branchen, påpeger Freightwaves.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

07.05.2024SCM.dk

Danske havne skal opgraderes for at nå klimamål

07.05.2024SCM.dk

Robotter klarer lakeringsprocessen i fin stil

06.05.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Få indblik i fordelene ved en ISO 27001 certificering

03.05.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle