Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

BMW Danmark blev i juli 2023 politianmeldt af Forbrugerombudsmanden og sagen er nu afsluttet. Greenpeace, som oprindeligt indgav klagen, forstår ikke at bøden ikke er højere.

Foto: 123rf.com.

28.12.2024

SCM.dk

”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”. Det er eksempler på nogle af de udsagn, som BMW Danmark nu betaler en bøde på 3 millioner kroner for at have benyttet i sin markedsføring.

“Vi er meget tilfredse med, at BMW har erkendt sin greenwashing og er blevet idømt en bøde. Det er den anden store bilproducent, der i år bliver dømt for greenwashing efter en klage fra Greenpeace. Men vi er også enormt bekymrede over, at bøden er så håbløs lav, at store virksomheder i princippet blot kan spekulere i de milde straffe, når de planlægger deres markedsføring,” siger kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller i en pressemeddelelse.

11 overtrædelser i en kampagne

BMW Danmark betaler bøden efter at have overtrådt markedsføringsloven i 11 tilfælde. I alle tilfælde vurderede Forbrugerombudsmanden, at udsagnene var egnede til at give forbrugerne et urigtigt indtryk af bilernes miljøbelastning, herunder fordi BMW’s biler ikke var væsentligt mindre miljøbelastende end andre tilsvarende bilmærker. Alle udsagnene var derfor vildledende.

Det ændrede ikke Forbrugerombudsmandens vurdering af udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, at BMW henviste til, at udsagnet blev anvendt på baggrund af, at Dow Jones havde kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilproducent, hvilket fremgik sammen med udsagnet.

Udsagnene blev anvendt i BMW Danmarks markedsføring, herunder på egen hjemmeside, i en reklame på Facebook, på reklamer i Københavns gadebillede og i annoncer på Berlingskes hjemmeside.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

”En virksomhed må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomhedens miljøbelastning er mindre, end den reelt er. Vi har vurderet, at BMW’s markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende. BMW har da også erkendt 11 overtrædelser af markedsføringsloven og betalt en bøde på 3 millioner kroner.”

Ønske om større præventiv effekt

Greenpeace ville gerne være gået længere i forhold til bødens størrelse og placering af ansvar. 

NGO’en fremhæver, at forsikringsselskabet Alka fik en bøde på knap 17 millioner for at overtræde præcis samme paragraffer i markedsføringsloven, som BMW nu har accepteret at have overtrådt.  

“Når vi sammenligner bøderne med andre sager om vildledning, så virker bøden for BMW’s grove vildledning meget lav. Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer,” siger Sune Scheller. 

Greenpeaces mål er at de tildelte bøder får en præventiv effekt. De mener, at Forbrugerombudsmanden skylder at informere om, hvordan bødens størrelse konkret er fastsat. Et andet virkemiddel i lovgivningen er at man kan placere et ledelsesmæssigt ansvar, hvis der har været handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det, mener Greenpeace, må være tilfældet, når man i én kampagne overtræder markedsføringsloven i 11 tilfælde. 

”Det havde vi argumenteret for i vores klage, men Forbrugerombudsmanden forholder sig ikke til det i sin kommunikation. Et personligt ansvar ville ellers have været noget, der virkelig kunne få en præventiv effekt, tror jeg,” afslutter Sune Scheller. 

- EHS

Gældende lovgivning på området

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Den 1. januar 2022 trådte en lovændring i kraft, som blandt andet skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Konference
FMCG Fast Forward

Mød RELEX Solutions på FMCG Fast Forward

Dato

06.11.2025

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup