Millionpulje giver vognmænd nye muligheder for grøn omstilling
I hele september måned kan transportvirksomheder søge støtte på op til fire millioner kroner til el- og brintlastbiler samt lade- og tankinfrastruktur. Puljen er fem gange større end sidste år
”Den tunge vejtransport er afgørende for, at vores samfund kan hænge sammen, og det er vigtigt, at vi skaber rammer, som gør det muligt og attraktivt for vognmænd at vælge at køre grønt. Interessen for puljen har været massiv, og derfor er puljemidlerne blevet fremrykket, så puljen i år er fem gange så stor som i 2024. Det betyder, at vi får midlerne ud at arbejde så hurtigt som muligt, hvilket har været et ønske fra branchen, som også har haft andre gode input, der selvfølgelig er taget med”, siger transportminister Thomas Danielsen. Foto: 123rf.com
Der er fart på den grønne omstilling af den tunge vejtransport. Udviklingen drives i høj grad af branchens egne initiativer. For at støtte transportbranchen i de grønne tiltag er der med aftalen om Grøn Fond afsat en ramme til grøn omstilling og effektiviseringer af vejtransporten på i alt 750 millioner kroner i perioden 2024-2030. I år er der afsat 346 millioner kroner som kan søges i hele september måned. Pengene bliver uddelt efter først til mølle-princippet, og det er Vejdirektoratet, der administrerer puljen.
”Den tunge vejtransport er afgørende for, at vores samfund kan hænge sammen, og det er vigtigt, at vi skaber rammer, som gør det muligt og attraktivt for vognmænd at vælge at køre grønt. Interessen for puljen har været massiv, og derfor er puljemidlerne blevet fremrykket, så puljen i år er fem gange så stor som i 2024. Det betyder, at vi får midlerne ud at arbejde så hurtigt som muligt, hvilket har været et ønske fra branchen, som også har haft andre gode input, der selvfølgelig er taget med”, siger transportminister Thomas Danielsen.
Puljen kan søges til indkøb eller leasing af el- og brintlastbiler. Det er nyt, at virksomheder i år kan få tilskud til leasing – en mulighed, der blev efterspurgt i forbindelse med den første ansøgningsrunde sidste år. Samtidig kan virksomheder få støtte til at etablere lade- og brinttankinfrastruktur på deres depot – og som noget nyt også til såkaldt destinationsladning, det vil sige ladestandere på lokationer, hvor lastbilerne leverer og afhenter gods.
I 2024 åbnede Vejdirektoratet en tilsvarende pulje på 75 millioner, som blev opbrugt på under en halv time. Derfor er midlerne i år fremrykket og øget markant, så flere får mulighed for at søge. Ét projekt kan modtage op til fire millioner kroner i støtte.
Fakta
Ansøgningsfrist er 30. september kl. 15.00
Den samlede pulje er på 352,5 millioner kroner, inklusiv 6,5 millioner kroner til udgifter til administration
Der kan søges om støtte til el- og brintlastbiler, lade- og brinttankinfrastruktur på depotet og destinationsladning
Der gives også støtte til leasing af nye nulemissionslastbiler
Midlerne fordeles efter først til mølle-princippet
En virksomhed kan søge op til 4 millioner kroner i støtte
Støtteprocenten er fastsat, så den er lavere i de første 14 dage efter puljen åbner. Derefter stiger støtteprocenten. Formålet er at sikre, at så mange projekter som muligt får tilskud, og at der dermed opnås så meget grøn omstilling af transportbranchen for midlerne som muligt.
I 2026 forventes puljen på 102,3 millioner kroner at åbne primo februar.
Kilde: Transportministeriet
/ PiB