Modulvogntog nu også til Tyskland
De 25 meter lange modulvogntog har kun kørt i Danmark i godt et år, men allerede nu begynder de første af slagsen af køre over grænsen til Tyskland.
Modulvogntog på op til 60 tons og 25,25 meter i længden har i lige knap et år kørt på forsøgsbasis på de danske motorveje, og nu breder forsøget sig til Tyskland. Her har Alex Andersen Ølund A/S, Krone Skandinavien A/S, FDE A/S og ITD nemlig fået godkendt det første danske modulvogntog til kørsel. Godt nok gælder tilladelsen indtil videre kun modulvogntog op til 40 tons til en enkelt kunde nord for Hamborg. Men folkene bag er ikke utilfredse.
Det er en god start. For selvom vi må køre med 60 tons i Danmark og andre lande, så vi er glade for bare at komme i gang med at køre syd for grænsen. Så må næste skridt blive at få tilladelse til at køre med samme totalvægt som i andre lande og hele vejen ned gennem Tyskland, siger Jørn-Henrik Carstens, teknisk konsulent hos ITD.
Alene det at komme ind på den tyske Autobahn ses med andre ord som et gennembrud og et godt udgangspunkt at arbejde videre ud fra. Der er nemlig god fremtid i kæmpelastbilerne.
Nu kan vi få opbygget et byttesystem i Tyskland, der er til gavn for miljøet, vores kunder og vores virksomhed. CO2-udledningen reduceres med 30 procent, da vi for hver to modulvogntog kan køre den samme mængde varer som på tre almindelige lastbiler, udtaler direktør i ITD, Ib Andersen.
-AK