Nedlæggelse af lagre gjorde os til en sundere virksomhed

Gennem de seneste syv år er det lykkedes for virksomheden Exide Technologies A/S at reducere sin lagerværdi med 60 procent. At tre lagre i mellemtiden er blevet til ét, er en væsentlig del af forklaringen. Lige så afgørende har det imidlertid været, at 70 procent af samtlige leverancer i dag sker i form af direkte levering fra fabrik til kunder. I tilgift har man opnået større smidighed i arbejdstilrettelæggelsen og et bedre logistisk overblik. Kravene til den enkelte medarbejder er imidlertid steget.

22.06.2010

SCM.dk

I efteråret 2006 besluttede Exide Techologies A/S at lukke det ene af sine to tilbageværende lagre. Hidtil havde virksomheden haft lagre i henholdsvis Vejle og Esbjerg. For at opnå større synergieffekt og rationaliseringsgevinster valgte man imidlertid, at al varehåndtering fremover skulle foregå fra Vejle, hvor der er 3.500 kvadratmeter lager til rådighed.

Den danske del af den amerikanskejede virksomhed beskæftiger sig udelukkende med salg og distribution af batterier til industri- og transportsektoren. Således har man et omfattende salg af batterier til bl.a. trucks, biler, rengøringsmaskiner, nødstrømsanlæg og telekommunikation.

Fra distributionscentret i Vejle leveres der mellem 150 og 200 tons batterier pr. uge, fortrinsvis til det danske marked. Varerne leveres ofte fra dag til dag. I akutte tilfælde kan leverancerne dog ske i løbet af få timer via tilknyttede transportører.

”Allerede nogle år tidligere havde vi lukket vores lager for startbatterier i Skovlunde og flyttet ekspeditionerne herfra til Esbjerg. Herved blev det muligt at nedbringe den samlede lagerværdi, og dermed omkostningerne, ganske væsentligt. Alligevel viste det sig nødvendigt at mindske omkostningerne yderligere, hvilket kun lod sig gøre ved at samle det hele ét sted”, forklarer Logistikchef Arne Jensen.

Han er imidlertid ikke et øjeblik i tvivl om, at det har været sundt for Exide Technologies at koncentrere lagerhåndteringen af både industri- og start-batterier til lageret i Vejle.

”Vi har opnået langt større smidighed i arbejdstilrettelæggelsen, og vi har dermed fået et langt større logistisk overblik. Da kravene til levering fra vores to forretningsområder - Industrial Energy og Transportation - er meget forskellige, kan vi nu udnytte vores logistik-kapacitet fuldt ud. Den samme fornuftige fordeling af opgaverne havde ikke kunnet lade sig gøre med flere lagre i Danmark”.

Direkte levering
Den nye og mere strukturerede måde at organisere arbejdet på, stiller dog også nye krav til såvel ledelse som medarbejderne. De skal i høj grad være forandringsparate, mener Arne Jensen.

”De lagermedarbejdere, vi har i dag, skal i høj grad være teamspillere samt være dedikerede til opgaven. Tidligere havde medarbejderne ofte den holdning, at såfremt de var gode til at udføre én type opgave, skulle de kun beskæftige sig med at tage vare på denne ene funktion. Det går ikke i dag. De er tvunget til at være mere alsidige omkring arbejdsprocesserne. Den holdning er slået igennem, hvilket har skabt et mere effektivt hold, som i dag formår at samarbejde på tværs”, siger Arne Jensen.

Da han for syv år siden blev Logistikchef i virksomheden, var den samlede lagerværdi fire-fem gange større end i dag. Den mere effektive lagerstruktur er imidlertid langt fra kun opnået ved at nedlægge lagre. Dels har virksomheden besluttet, at de mest solgte varegrupper skal kunne erstattes på maksimalt 10 dage, hvilket i sig selv har bidraget til reduktion af lageret. Derudover foregår 70 procent af samtlige leverancer af industriprodukter nu ved direkte levering fra fabrikkerne i Tyskland til kundens adresse. Herved er det lykkedes at mindske omkostningerne mærkbart. Præcis hvor meget, vil Arne Jensen dog af konkurrencehensyn ikke oplyse.

”Men nedlæggelsen af lageret i Esbjerg har blandt andet været mulig, fordi vi besluttede at satse på langt flere direkte leveringer”, siger han.

Lager reduceret med 60 procent
”På et tidspunkt havde vi også planer om at flytte leveringen af startbatterier til vores svenske søstervirksomhed. Imidlertid viste transporten over havet sig at indebære for store praktiske vanskeligheder, og leveringstiden ville næppe kunne mindskes herved.”

I dag udgør virksomhedens gennemsnitlige lagerværdi 1/3 i forhold til værdien, da man havde to lagre.

”Via forskellige IT-værktøjer kan vi hver uge konstatere, hvad ordre/lagerbeholdningen er inden for de vigtigste produktgrupper, og herved konstatere, hvor indkøbsbehovene er størst. Derudover forecaster vi ud fra erfaring. Vi ved jo nogenlunde, hvornår og hvilke produkter der sælges".

Tættere dialog med kunderne
Nedlæggelsen af lageret i Esbjerg var dog ikke en beslutning, som blev gennemført på én dag.

”Hele processen, inklusive planlægning, tog vel et par måneder. Heldigvis var det muligt at bringe en del af materiellet med til Vejle. Selve den fysiske flytning måtte vi dog klare over en weekend. Vi kunne jo ikke have, at kunderne skulle ekspederes fra to forskellige steder samtidig, og helst skulle kunderne slet ikke mærke, at vi flyttede”, siger Arne Jensen.

Han er overbevist om, at virksomhedens kunder i stigende grad vil insistere på først at modtage varerne, når de har behov for dem.

”Just-in-time-leverancer forudsætter i høj grad, at vi bliver ved med at udvikle vores Supply Chain-funktion, samt at vi hele tiden evner at omstille os. Jeg vil heller ikke udelukke, at vi i fremtiden vil indgå egentlige partnerskaber med vores kunder. I praksis kan det indebære, at dialogen med kunderne intensiveres, samt at vi i en vis udstrækning hjælper med at overvåge og styre deres lagerbeholdning, så der ikke sker brist i forsyningskæden. På et marked med meget skarp konkurrence bliver det uden tvivl nødvendigt, hvis vi skal være i stand til at fastholde og udbygge vores marked”, mener Arne Jensen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Virksomheder får hjælp til at navigere i AI-landskabet

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle