NGO: Fødevareproducenter skal have større fokus på etik

Verdens ti største producenter af fødevarer bør øge det etiske fokus i forsyningskæden. Sådan lyder opfordringen fra global velgørenhedsorganisation.

Verdens ti største fødevareproducenter bør have endnu mere fokus på etik i virksomhedernes forsyningskæder. Foto: Thinkstock. .

03.03.2014

SCM.dk

Organisationen Oxfam har gået verdens ti største fødevareproducenter efter i sømmene i dens ’Behind the Brands’-undersøgelse. Virksomhedernes forsyningskæder er blevet inspiceret med fokus på åbenhed, arbejdernes rettigheder og miljø- og klimahensyn. Det skriver supplymanagement.com.

Virksomhederne har taget et stort skridt på vejen imod en etisk forsvarlig forsyningskæde, men tempoet kan sættes op, og mere kan gøres. Sådan lyder resultat af Oxfams gennemgang. 

Læs også: Ny rapport: Madspild skyldes ineffektiv supply chain

”Disse virksomhederne har så stor magt og indflydelse, at de kan gøre meget mere. Nogle bør udvise lederskab, mens andre bør forny en forældet forretningsstrategi, der ikke har indarbejdet respekt for menneskerettighederne”, siger Ben Phillips, kampagneleder og Policy Director i Oxfam, til supplymanagement.com     

Sodavandsproducenter får ros
Trods rum for forbedring fremhæver Oxfam dog specielt seks virksomheder blandt de ti fødevaregiganter, som i de seneste år har introduceret strategier til at hjælpe deres underleverandører.

”Coca-Cola har rykket sig enormt de sidste par år og har forbedret deres politiker. Associated British Food har også forpligtet sig til nye strategier, som adresserer etiske problemer og er i fortsat dialog med Pepsi om at implementere miljøhensyn i forsyningskæden”, fortæller Ben Phillips til supplymanagement.com 

Syv af virksomhederne har underskrevet FN’s Women’s Empowerment Principles, og tre vil i maj 2014 lancere en handlingsplan for, hvordan virksomhederne kan håndtere kønsproblematikker i deres forsyningskæde.  

Læs også: Ni gode råd om leverandørstyring

Oxfam er en international organisation, der arbejder i 90 lande på verdensplan. Organisationen arbejder for at bekæmpe fattigdom og korruption. I Behind the Brands-undersøgelsen har organisationen undersøgt verdens ti største fødevareproducenter, heriblandt Coca-Cola, Pepsi, Nestlé, Unilever, Kellogg’s, Danone og Mars. 

-TK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

11.03.2024SCM.dk

Logistikoperationer kan optimeres med nye funktioner

23.02.2024SCM.dk

Indien udfordrer Kinas status som verdens fabrik

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle