Ni trin til at fjerne klimabelastning i din samlede forsyningskæde

Udledninger af CO2 vil i de fleste forbrugervendte industrier være langt større i forsynings- eller leverandørkæden end, den er i virksomhedens egen drift. Men hvordan får man leverandørbasen med på vognen? Det har World Economics Forum og BCG et svar på med ni konkrete tiltag, som alle CEO’er, CPO’er og COO’er kan tage i brug.

WEF og BCG fremhæver i rapporten, at cirka 40 procent af alle emissioner i forsyningskæderne kan blive fjernet med tilgængelige og omkostningslave virkemidler og teknologi. Arkivfoto..

05.04.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der sker en acceleration af indsatsen for at skabe bedre vilkår for vores planets klima i øjeblikket, og det sker på tværs af alle sektorer og samfundsfelter. Virksomheder, byer, lande og regioner melder alle ud om målsætninger på ’nul kulstof’, faktisk er antallet af den slags målsætninger ifølge WEF fordoblet i 2020. Dekarbonisering af forsyningskæden er en af de helt store kilder til at fjerne kulstof fra vores aktiviteter. Man taler om scope 1, 2 og 3, hvor 1 og 2 er egen drift og køn af for eksempel energi til egen drift, og scope 3 er leverandørbasen, der ofte består af mange niveauer af leverandører.

Forsyningskæden er en gigantkilde til emissioner
World Economics Forum (WEF) og Boston Consulting Group (BCG) har i fællesskab udgivet rapporten “Net-Zero Challenge: The Supply Chain opportunity”, der gør en dyd ud af præsentere en række anbefalinger til, hvordan man kan takle udfordringen med at fjerne kulstof fra forsyningskæden, og hvordan det i fald det lykkes i så fald kan være en ’game-changer’ i den globale klimakamp.

WEF og BCG har interviewet en række globale virksomheder, der har førertrøjen på i arbejdet med at fjerne kulstof fra leverandørkæden. De har spurgt de førende virksomheder, hvad deres ’hemmelige tricks’ for at lykkes med arbejdet er, og det har ført til formulering af ni anbefalinger.

Ni konkrete tiltag
De ni anbefalede tiltag omfatter:

1) Opbyg en omfattende baseline med data om udledninger – udvid den løbende med data fra leverandører.
2) Opstil ambitiøse og holistiske reduktionsmål.
3) Undersøg om det er muligt at hente CO2-reduktioner ved at genoverveje valg foretaget i produktdesignet.
4) Undersøg reduktionspotentialet i at source geografisk anderledes.
5) Opstil ambitiøse indkøbsstandarder.
6) Samarbejd med leverandører om at finde virkemidler til at mindske CO2-udledninger.
7) Find sammen med fagfæller og ’konkollegaer’ om at afstemme branchemål og definere en fælles ramme for indsatser, der kan fremme klimakampen.
8) Gør brug af skalering og volumen til at drive efterspørgsel og nedbringe prisen for grønne løsninger.
9) Udvikl interne governance-mekanismer som præsenterer emissioner som en styringsmekanisme og afstem incitamentsordninger for beslutningstagere med emissionsmål.

WEF og BCG fremhæver i rapporten, at cirka 40 procent af alle emissioner i forsyningskæderne kan blive fjernet med tilgængelige og omkostningslave virkemidler og teknologi. Rapportforfatterne definerer ’omkostningslav’ som under 10 Euro eller 12 US dollars per ton CO2-reduktion. Virkemidlerne omfatter for eksempel cirkularitet, effektivitet og vedvarende energi – og påvirkningen af produktomkostninger er marginal.

To tankevækkende fakta

  • Otte forsyningskæder er ansvarlig for mere end 50 procent af den globale emission. Hvis disse forsyningskæder blev fuldt ud ’dekarboniseret’, ville det medføre en beskeden prisstigning på 1-4 procent for slutkunden.
  • Det er i dag faktisk muligt at reducere en stor andel af emissionerne i forsyningskæderne med eksisterende teknologi. Teknologierne er tilgængelige, og de er billige.

Kilde: World Economic Forum og Boston Consulting Group.

Rapporten konkluderer, at nul-udledning vil medføre en prisstigning på beskedne 1-4 procent for slutkunden.

”Denne vigtige rapport viser, hvordan virksomheder har muligheden for at gøre en kæmpeforskel i kampen for at forbedre klimaet ved også at fjerne kulstof fra forsyningskæden. Interaktionen mellem regeringer og virksomheder for at gribe denne mulighed er vigtig. Vi indbyder alle ledere til at tage del og hjælpe med at bygge momentum for denne væsentlige dagsorden”, fortæller Dominic Waughray, der er administrerende direktør for World Economic Forum.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om sourcing maj 2021

Relateret indhold

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia