Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter

Detailkæden Normal oplever unormale vækstrater og har siden starten i 2013 åbnet 345 butikker. Fremtidsambitionerne byder på fortsat kraftig vækst, og det får nu kæden til at bygge nyt centrallager ved Hedensted i Østjylland. Det nye lager bliver tre til fire gange større end det nuværende. Og det bliver usædvanligt lavteknologisk. Læs hvorfor.

”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv", fortæller Henrik Bøgelund. Foto: Normal..

16.01.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det går kun én vej for butikskæden Normal, og det er vækst, vækst og vækst. Således også i det seneste regnskab for 2020-21, hvor den danske omsætning ifølge Børsen  stiger til lige knap 3 milliarder kroner. Året før lå den på 2,3 milliarder kroner. Bundlinjen er 40-doblet siden 2016-17, og det er kædens plan at åbne 125 nye butikker i regnskabsåret 2021-22 i Danmark og Nordeuropa.

”Vi skal først og fremmest være det, vi kalder for ’manøvredygtige’ i Normals logistik. Det er det, andre kalder for ’agile’. Vores forretningsmodel er at være tæt på kunderne og sælge det, kunderne efterspørger. Det skifter en hel del, og det betyder, at vi i vores logistik hele tiden skal være i stand til at omstille os til nye vareflows og sortimenter. Vi ved aldrig, hvad vi skal håndtere på lageret i næste kvartal”, fortæller Henrik Bøgelund, der er logistikdirektør.

Skal understøtte entreprenant forretning
Han har tidligere fungeret som logistikdirektør i andre detailkæder, hvor han har været med til at investere tungt i teknologi og automatisering.

”Det er interessant at bygge et lager, hvor vi som udgangspunkt ikke øger vores automatiseringsgrad. Det er usædvanligt fordi, vi i Danmark og Nordeuropa har høje lønninger, og fordi vi i Danmark også oplever generel mangel på hænder. Men vi gør det, fordi vi er en entreprenant virksomhed, der skal være i stand til at rykke hurtigt på nye forretningsmuligheder. Hvis vi investerer i store og kostbare automatiserede løsninger, låser vi os selv, og det ønsker vi ikke”, fortæller han og tilføjer: ”Jeg plejer at sige, at vi skal være i stand til at gøre, hvad som helst når som helst”.

Lidt fakta om Normal og væksten

Normal er ejet af blandt andre Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen, der købte sig ind i 2014, og sælger blandt andet personlig pleje og rengøringsmidler. Kæden har med sine parallelimporterede varer sat gang i en priskrig på personlige pleje med dagligvarekæderne, så både Føtex og Coop har sat deres priser ned. Normal er stiftet af Torben Mouritsen, der i dag er adm. direktør, og Bo Kristensen, der åbnede første butik i Silkeborg i 2013. Normal har 345 butikker fordelt i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Frankrig og Holland – de 102 butikker ligger i Danmark. Torben Mouritzen regner med, at kæden vil åbne 125 nye butikker i dette regnskabsår.

Han uddyber, at det både låser økonomi og tænkning. Store økonomiske investeringer skal som regel betale sig selv hjem inden for en overskuelig årrække – og store teknologiske løsninger begrænser også mulighedsfeltet og den måde, logistikledelsen tænker i layout, flows og mulige løsninger.

Tech skal have specifikt formål
”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv. Det er da muligt, at vi hen ad vejen vil indføre automatiserede delløsninger på elementer af vores logistik. Det er noget, vi løbende vurderer. Men det vil i så fald altid være teknologi, der skal understøtte et specifikt formål”, fortæller Henrik Bøgelund.

For eksempel forbereder Normal det nye lagerlayout til, at virksomheden kan indsætte AGV’er eller førerløse trucks til at transportere ikke-tidskritiske varer fra bufferlager A til bufferlager B. Det vil i så fald ske via dedikerede korridorer, der er op til 500 meter lange, hvor AGV’erne ikke vil blive blandet med de medarbejderbetjente trucks.

Henrik Bøgelund nævner et andet eksempel på en specifik teknologi, der kunne blive relevant. Nemlig droner til lageroptælling. ”Droner kan let flyve rundt og aflæse stregkoder på vores buffer-lokationer og på den måde kvalificere eller verificere den lagerstatus, som vores WMS melder. Det er en omkostningseffektiv løsning, der ikke forstyrrer eller låser os. Og vi kan lade den arbejde lige så hyppigt, vi ønsker”.

Fleksibilitet er nøglen
Han oplyser, at Normals nuværende lager, som er indrettet i lejede bygninger ved Horsens, på tre år har skiftet layout fire gange, og at lageret er på vej til at skifte til det femte layout. Det illustrerer, hvor omskifteligt Normals vareflow er.

”Vi har netop indgået aftale om køb af et nyt warehouse management system – Körber Warehouse Advantage, som lige præcis er kendetegnet ved at være meget fleksibelt. Det nye WMS vil gøre det muligt for os selv at tilpasse systemet løbende uden, at vi skal hyre en stab af eksterne programmører og vente flere måneder. Det er et godt eksempel på den fleksibilitets-strategi, vi har valgt at anlægge”, fortæller han.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

06.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V