Nu sættes der gang i arbejdet på Femern Bælt-forbindelsen

Et bredt politisk flertal har besluttet, at Femern-selskabet kan starte anlægsarbejdet på tunnelen under Femern Bælt op til næste år. Det vil give arbejdspladser og vækst både på Lolland-Falster og i resten Danmark på et godt tidspunkt, mener flere parter.

Med forbindelsens etablering bygges der en arbejdshavn, som skal producere sænketunnellens komponenter. Illustration: Femern A/S.

27.04.2020

SCM.dk

Gennem en aftale mellem det hollandske entreprenørkonsortium Fehmarn Belt Contracters (FBC) og virksomheden Femern A/S skal der anlægges en ny arbejdshavn ved Rødbyhavn. Forligskredsen har endvidere givet grønt lys til Femern om at gøre de kontrakter, der i maj 2016 blev indgået med entreprenøren Femern Link Contractors (FLC), til betingede kontrakter.

Det betyder, at anlægsarbejdet med en tunnelelementfabrik, tunnelportal på Lolland og beboelses- og administrationsfaciliteter vil gå i gang den 1. januar 2021. Anlægsarbejdet skal stå klar til at fortsætte på tysk side medio 2022.

Projektet skulle oprindeligt have været færdigt i 2028. Femern havde forhandlet med FLC om udsigten til en tidlig påbegyndelse af byggearbejdet medio 2020, men det har ikke kunnet lade sig gøre på grund af coronakrisen. Derfor forventes tunnellen nu færdig i midten af 2029. 

Flere gevinster
Femern Bælt-forbindelsen betales af brugerne af den faste forbindelse samt af støtte fra EU’s Connecting Europe Facility (CEF). Anlægsudgifterne belaster dermed ikke statskassen og medfører ikke, at råderummet til investeringer i andre infrastrukturprojekter i Danmark bliver reduceret.

Tunnelelementfabrikken samt portal- og rampeanlægget ved Rødbyhavn. Arbejdshavnen er indgangen til byggeriet af tunnel-elementfabrikken, og det bliver fra den, at de 73.000 tons tunge tunnelelementer til sin tid skal sejles ud i Femern Bælt. Illustration: Femern A/S..

Til gengæld skal tunnellen gøre det muligt at binde Europa bedre sammen, give flere arbejdspladser i byggeperioden og øget økonomisk aktivitet. 

”Nu vil vi snart kunne se de store anlægsarbejder gå i gang ved Rødbyhavn. Femern Bælt-forbindelsen bliver en ny port til Europa og en ny port til fremtidens grønne transportløsninger. I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side", siger transportminister Benny Engelbrecht (S). 

"Det betyder, at der nu bliver skabt mange nye arbejdspladser på Lolland, der dermed bidrager til at sætte gang i økonomien igen”, tilføjer han.

Hos Dansk Industri er man også tilfredse med beslutningen, hvor særligt tidspunktet for anlægsarbejdets start falder på et tørt sted. 

“Det er allerede sidste år aftalt at igangsætte arbejdet med etablering af en arbejdshavn. Nu bliver begge anlægskontrakter på Femern-forbindelsen også sat i værk, og det giver et nødvendigt skub til vækst og beskæftigelse på Lolland-Falster og i resten af Danmark på et tidspunkt, hvor vi stadig vil kunne mærke den økonomiske nedgang efter corona”, siger branchedirektør for Dansk Infrastruktur i DI, Henrik Friis. 

Massivt projekt
Tunnelelementfrabrikken, der skal producere op til 73.000 tons tunge tunnelelementer, vil få et areal svarende til 200 fodboldbaner, og bliver en af de største fabrikker i Danmark. Sænketunnellen vil være en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til køretøjer. 

Med sine 18 kilometer bliver tunnellen endvidere verdens længste, hvor den underjordiske motorvej vil have en maksimal dybde på 39 meter under havets overflade. 

Læs også: Den tyske godkendelse af Femern-tunnelen endelig underskrevet

Tunnelelementfabrikken forventes at kunne påbegynde produktionen af de første tunnelelementer primo 2023. Udskibning og nedsænkning af de første, færdige tunnelelementer forventes at finde sted primo 2024.

- HCL

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning i værdkæden med 22 procent

28.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Når uhyggen sniger sig ind i logistikken

27.10.2025Roima Intelligence

Sponseret

Kom med til årets Supply Chain Sessions

24.10.2025SCM.dk

Ro på! Omnibussen er ikke død

24.10.2025SCM.dk

Toldstyrelsens henter 110 millioner i efterkontrol

23.10.2025SCM.dk

Tysk tøven kan true Europas grønne førerposition

21.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

KUKA Nordic byder XIO A/S velkommen som ny systempartner

20.10.2025SCM.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.11.2025

Sted

Online