Ny aftale om luftfarten er et vigtigt grønt skridt

Det er godt, at regeringen sammen med SF og Enhedslisten i dag har indgået en aftale om grøn luftfart. Sådan lyder det fra Brintbranchen, hvis medlemmer er nøgleaktører i udviklingen af de nye, grønne PtX-brændstoffer, som fremtidens grønne luftfart skal flyve på.

Aftalen om grøn luftfart, der blandt andet indfører en passagerafgift og stiller krav til grøn indenrigsflyvning i 2025 og 2030, er et vigtigt skridt på vej mod den grønne omstilling af luftfarten herhjemme og på sigt også internationalt, lyder det fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen. Foto: Brintbranchen

27.12.2023

SCM.dk

Aftalen om grøn luftfart, der blandt andet indfører en passagerafgift og stiller krav til grøn indenrigsflyvning i 2025 og 2030, er et vigtigt skridt på vej mod den grønne omstilling af luftfarten herhjemme og på sigt også internationalt, lyder det fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i en kommentar:

”Det er rigtig godt og vigtigt, at der nu er indgået en aftale omkring grøn dansk luftfart frem mod 2030. Også selvom vi gerne havde set at det var hele provenuet fra afgiften, der blev investeret i den grønne omstilling. For aftalen et uanset et skridt fremad og giver vished for, hvilket miljø brint- og PtX-branchen kan arbejde i med henblik på at investere i nye grønne løsninger til luftfarten. Fremtidens grønne luftfart vil være drevet af brint og brintbaseret grønt jetfuel, og det bør være det primære fokus i implementeringen af aftalen. Derfor også særdeles positivt, at ILUC-krav er inkluderet for biobrændslerne. Det er et meget vigtigt princip, som bør anvendes - også på andre dele af transportområdet”.

Brintbranchen understreger, at sigtet med aftalen naturligvis først og fremmest er en grøn luftfart og reduktion af klimabelastningen, men at der også er et betydeligt erhvervspolitisk potentiale for Danmark i at satse på grønne brændstoffer og teknologierne bag.

Læs  også: COP28 er begyndelsen på enden for fossile brændsler

”Det er rigtigt godt, at afgiften og kravene til luftfartsektoren kombineres med en betydelig udviklingspulje, som kan understøtte de innovative danske brint- og PtX-virksomheder i deres arbejde med at skabe nye grønne løsninger til luftfarten. I første omgang til brug herhjemme, men samtidig med et stort og vigtigt globalt eksportpotentiale. Vi ser i branchen frem til at arbejde tæt sammen med regeringen og luftfartsbranchen om implementeringen af aftalen”, siger Tejs Laustsen Jensen.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

22.12.2025SCM.dk

Forsvarsministeren afviser at producere fregatter i Danmark

22.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Glædelig jul & godt nytår fra SCANLOX teamet

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle