Ny dansk app vil reducere CO2-udledning fra varetransport

Den danske startup Dliver har udviklet en app- og webplatform, der skal reducere CO2-udledningen fra varevognstransport med 40 procent. Platformen skal blandt andet hjælpe med at udnytte kapaciteten bedre, så der kører færre varevogne rundt på vejene.

En ny dansk app forbinder vognmænd med virksomheder, der skal have leveret varer ud. Formålet er at reducere kulstof-udslippet ved at udnytte vognenes kapacitet bedre samtidig med, at der kan spares penge. Foto: Dliver.

29.04.2019

SCM.dk

En dårlig udnyttelse af vognenes kapacitet er med til at skabe et unødigt brændstofforbrug, der sender mere kulstof ud i atmosfæren. Det kan samtidig være en udgift for vognmændene og dermed blive dyre for kunderne.

Det vil en ny dansk app- og webplatform, Dliver, gøre noget ved.

“Varevogne og lastvogne kører i gennemsnit med 40 procent uudnyttet kapacitet. Mit mål med at udvikle app’en er at udnytte kapaciteten bedre, så varetransport bliver mere miljørigtig og i mange tilfælde også billigere”, siger Nicolai Wulff Jensen, direktør i Dliver.

“Man kan godt kalde Dliver for en deleøkonomisk platform, men det mest afgørende for os er, at Dliver tilbyder en win-win situation for alle", siger idemanden bag og direktør Nicolai Wulf Jensen. Foto: Dliver..

Deleøkonomisk platform
Dliver fungerer som en platform, der forbinder afsender og vognmand med hinanden, ligesom udlejningsplatformen Airbnb forbinder rejsende med udlejere. Virksomheder, der skal have sendt en vare, kan få tilbud fra vognmænd, der er i nærheden og måske alligevel skal i samme retning.

”Man kan godt kalde Dliver for en deleøkonomisk platform, men det mest afgørende for os er, at Dliver tilbyder en win-win-situation for alle”, fortæller Nicolai Wulf Jensen og tilføjer:

”Firmaer får mulighed for online at bestille varetransporter til den bedste pris, som markedet kan tilbyde på det givne tidspunkt, og vognmænd, der alligevel skal i samme retning, får mulighed for at udnytte deres kapacitet bedre og kan dermed tilbyde en fordelagtig pris. Samtidigt slipper vi alle for unødig trafik på vejene og belastende CO2-udledning ”.

Appen giver derudover blandt andet brugerne mulighed for at vælge chauffører baseret på ratings, følge varens lokalitet via GPS-signal, chatte med chaufføren samt have betalings- og forsikringsordninger.

FTZ er glade for appen
De seneste måneder har Dliver haft en beta-version af platformen i drift og testet den hos en håndfuld virksomheder.

FTZ, der distributører autodele, har anvendt Dliver siden årsskiftet og har gode erfaringer, lyder det fra Christian Heimer, der er logistikchef i virksomheden:

“Vi er i gang med en pilottest af Dliver, og har allerede erfaret at platformen kan hjælpe os med at udnytte kapaciteten i vores varevogne bedre. Når vi får bredt Dliver platformen ud til alle vores afdelinger, vil vi opnå et betydeligt bidrag til bedre kapacitetsudnyttelse, og dermed en bedre bundlinje samtidigt med, at Dliver hjælper os med vores målsætning om at reducere vores CO2-aftryk”.

Læs også: Pressede lastbilchauffører får ikke flere p-pladser i ny infrastrukturaftale

Dliver har netop lanceret den første version af platformen, og skal til at udbrede konceptet på det danske marked. Planen er, at Dliver senere skal lanceres i udlandet.

- SDN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online