Ny EU-lovgivning ryster international transportbranche

I sidste uge stemte Europa-Parlamentet for at udvide EU’s emissionshandelssystem (ETS II), så den fremover også vil omfatte vejtransport og bygninger.

Formålet med EU’s nye lovgivning er at skubbe vejtransportbranchen hurtigere mod grøn omstilling. Foto: 123RF.

30.06.2022

SCM.dk

Den 22. juni stemte Europa-Parlamentet i et plenarmøde om et forslag fremsat af parlamentets miljøudvalg – også kaldet ENVI. Resultatet blev, at forslaget blev stemt igennem, hvilket betyder en inkludering af vejtransport i ETS II, EU’s emissionshandelssystem, der har til mål at reducere udledningen af drivhusgasser.

Formålet er at skubbe til branchen og presse den til en hurtigere grøn omstilling – væk fra fossile brændstoffer – ved at indføre afgifter på netop brugen af fossile brændsler. Men lovgivningen er ikke understøttet af investeringer i ladningsinfrastruktur, så reelle alternativer kan opstå, mener IRU – den internationale fagorganisation for vejgodstransport.

”I vores sektor er vi bekymret over den meget reelle risiko for øget omkostninger uden nogen form for afkast eller nogen realistisk chance for at skifte til nulemissionskøretøjer”, siger Raluca Marian, der er leder IRU’s tilstedeværelse i EU.

Læs også: Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Forslaget er blevet vedtaget trods protester fra branchen, som i stedet forslår en gradvis indførelse af vejtransport ind i ETS II i takt med, at ladestandere bliver udrullet langs de europæiske motorveje.

"Vi er chokerede over at se, at på trods af industriens konstruktive tilgang blev Europa-Parlamentet i sidste ende overtalt til at gå imod den kommercielle vejtransportsektor”, fortsætter Raluca Marian.

Frygten i branchen går ikke kun på, at forslaget får en negativ indvirkning på fortjenesterne blandt transportvirksomheder, men også på den mulige negative indvirkning afgifterne får på den grønne omstilling. For de øgede afgifter gælder også på den offentlige transport, hvilket resulterer i øgede priser, som kan skræmme forbrugerne tilbage til deres CO2-udledende biler.

Ligeledes mener IRU ikke, at de indtægter EU får gennem afgifterne er nok til at finansiere de mål, der er fastsat under RePowerEU-planen, og til at finansiere Den Sociale Klimafond. I sidste ende følger investeringerne ikke med afgifterne, og derfor bliver de blot en hæmsko for vejtransportsektoren, siger Raluca Marian.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle