Ny teknologi afværger produktionsnedbrud
Produktionsnedbrud er dyre, men en ny teknologi kaldet SpinScope kan afværge en del af dem. Teknologien har potentiale til at skabe millionbesparelser hos de fleste danske produktioner lyder det fra en ekspert fra DAMRC - Danish Advanced Manufacturing Research Center.
En ny teknologi kaldet SpinScope kan afværge en del produktionsnedbrud. Teknologien kan have potentiale til at skabe millionbesparelser hos de fleste danske produktioner. Foto: MADE
CNC-maskinen står vanligt og fræser og modulerer materialer i produktionshallen, men den skurer en smule. Og så sker det. Et nedbrud, som får dominobrikkerne til at falde, og produktionen går i stå. Årsagen er et slidt kugleleje i spindlen (motoren i en CNC-maskine). En ny teknologi kaldet SpinScope kunne med et accelerometer have analyseret sig frem til slid i kuglelejet lang tid inden nedbruddet skete.
”Det er teknologi, som virkelig kan gøre en stor forskel men ikke rigtigt er taget i brug i danske produktioner. Sådan et nedbrud i en motor, CNC-maskine, køleanlæg eller andre dele af produktionen hvor der bruges kuglelejer, kan koste flere millioner, og selve spindlen til en CNC-maskine kan hurtigt koste 100.000 kroner at skifte – ligesom ventetiden på at få delene hjem og produktionsstop koster penge”, forklarer Ronnie Manley, Technical Project Manager i DAMRC – Danish Advanced Manufacturing Research Center.
SpinScope egner sig især til at holde et vågent øje med CNC-maskiner og pumper. I dansk produktion alene er der ifølge DAMRC omkring 15.000 CNC-maskiner.
”Der er et enormt uforløst potentiale”, understreger Ronnie Manley, men tilføjer, at man stadig mangler erfaring med teknologien for at kunne udbrede den.
”Vi er nu ved at teste teknologien i forskellige produktionsvirksomheder for at forstå, hvilke data der reflekterer fejl i forskellige kontekster og skabe en baseline for velfungerende maskiner”, uddyber han.
I et MADE-projekt har DAMRC testet teknologien sammen med Niebuhr Gears, som producerer tandhjul til industrien.
“Det er nødvendigt at være på forkant på teknologisiden og nogle gange også kigge ind i ny teknologi, som endnu ikke er helt færdigudviklet for at få det til at virke”, siger COO i Niebuhr Gears Lasse Juul Jespersen.
Testen med Niebuhr Gears var DAMRC’s første store test af teknologien. Og selvom den ikke kan implementeres med store gevinster i Niebuhr Gears i morgen, har der været god viden at hente.
“Det er en ret ny teknologi, som vi er ved at lære bedre at kende. Testen med Niebuhr har givet os vigtigt input til at skabe nogle baseline data, som vi nu bygger videre på med flere test”, siger Ronnie Manley.
”Det har været spændende at være med til at lægge nogle af grundstenene til, at man kan bruge den her teknologi i fremtiden”, tilføjer Lasse Juul Jespersen, som sagtens kan forestille sig at implementere teknologien, når den er moden.
Læs også: Danske virksomheder søger nye muligheder efter amerikansk toldaftale
Ifølge Ronnie Manley vil DAMRC’s test strække sig over de næste tre år, hvor teknologien løbende vil blive mere og mere anvendelig. Og selvom den ifølge ham allerede kan skabe besparelser hos nogle virksomheder i forhold til predictive maintenance, da SpinScope kan give en indikation af lejets tilstand, er potentialet langt større:
”Jeg regner med, at den her teknologi vil kunne rulles ud med store gevinster i de fleste produktioner i løbet af de kommende 5 år”, siger Ronnie Manley.
Kilde: MADE
/ PiB