Nye klimakrav kan blive gennembrud for el i tung erhvervstransport
Skærpede CO₂-krav i byggeriet øger fokus på grøn transport og giver eldrevne lastbiler og varevogne en ny konkurrencefordel, lyder det fra Hedin Nordic Truck
Mette Nielsen, Country Sales Manager for Danmark hos Hedin Nordic Truck, forventer en stigning I efterspørgslen på eldrevne køretøjer fra byggebranchen og tilknyttede leverandører efter de nye klimakrav. Foto: IVECO
Fra den 1. juli trådte nye klimakrav i kraft for byggebranchen. Det har betydning for hele værdikæden og kan blive et gennembrud for eldrevne erhvervskøretøjer. Det vurderer Hedin Nordic Truck.
Når klimakravene til byggeriet er strammet fra 1. juli, så er det ikke kun materialevalg og energiforbrug, der skal vejes og måles. Transporten til og fra byggepladserne rykker nu også i centrum og det kan blive et vendepunkt for eldrevne varevogne og lastbiler i erhvervslivet.
Det vurderer Hedin Nordic Truck, der importerer, forhandler og servicerer IVECOs modelprogram i Danmark. Ifølge virksomheden er de nye krav en oplagt drivkraft for en grønnere omstilling af erhvervstransporten.
Mette Nielsen, Country Sales Manager for Danmark hos Hedin Nordic Truck, forventer en stigning I efterspørgslen på eldrevne køretøjer fra byggebranchen og tilknyttede leverandører efter de nye klimakrav.
”Da CO₂-udledning fra materialetransport fremover vil tælle med i grænseværdier for et byggeris klimabelastning, forventer vi, at de elektriske løsninger vil blive tiltagende populære”, lyder det fra Mette Nielsen.
Fra juli skal både offentlige og private bygherrer dokumentere CO₂-aftrykket i hele byggeprocessen, herunder også transporten. Det gør det relevant for entreprenører, håndværkere og transportører at kunne fremvise grønne kørselsløsninger, hvis de vil være konkurrencedygtige.
En vigtig del af løsningen er digital. Alle erhvervskøretøjer fra IVECO understøttes af det digitale flådestyringssystem IVECO ON, der blandt andet gør det muligt at dokumentere kørselsmønstre og energiforbrug – og dermed CO₂-udledning – direkte fra køretøjet – uafhængigt hvilket drivmiddel, der er tale om.
“Vi oplever, at flere virksomheder på tværs af brancher efterspørger præcis dokumentation, som kan bruges til for eksempel ESG eller kunderapportering. Med IVECO ON får de et brugervenligt værktøj, der samler data automatisk – og dermed kan spille en nøglerolle, når byggebranchen nu skal til at dokumentere CO₂ af sin transport”, forklarer Mette Nielsen.
Læs også: Flere tunge lastbiler på vejene, mens el breder sig i lette klasser
Ifølge Hedin Nordic Truck vælger stadig flere service- og håndværksvirksomheder elvarebiler til især i byområder, hvor støj og lokal forurening er i fokus. Men de nye klimakrav lægger op til, at der også kan være klare konkurrencefordele ved at vælge elektriske løsninger til de tungere transportopgaver – for eksempel materialeleverancer og kørsel mellem lager og byggeplads.
“Vi ser et klart skifte i markedets opmærksomhed. Hvor el tidligere var forbeholdt de lette leverancer, bliver det nu i stigende grad interessant også for aktører med større transportbehov”, siger Mette Nielsen.
Med et voksende modelprogram og en ladeinfrastruktur, der kun bliver bedre og bedre, vurderer Hedin Nordic Truck, at markedet er klar til at understøtte udviklingen. Virksomheden ser de skærpede krav som en mulig katalysator for den elektrificering, der længe har været undervejs.
Kilde: IVECO HEDIN NORDIC TRUCK
/ PiB