ODIN fastholder højt serviceniveau med fjernsupport

Hurtigt og præcis service ligger i DNA’et hos specialmaskineproducenten ODIN Engineering. Derfor krævede det nytænkning, da corona i foråret forhindrede serviceteknikkerne i at rejse jorden rundt med deres ekspertise. Resultatet blev fjernsupport på Teams.

Hos ODIN i Slagelse gør de en leverance klar. Foto: ODIN Engineering..

08.01.2021

SCM.dk

Når ODIN Engineering for et år siden leverede en af deres specialmaskiner, var det altid i selskab med en serviceteknikker. Maskinen var blevet pillet fra hinanden tilbage i Slagelse, og teknikkerne skulle installere den on location.

Men i foråret lukkede COVID-19-virussen for størstedelen af rejser til udlandet. Det gav udfordringer for virksomheden, som leverer til hele verden. Serviceteamet forsøgte sig derfor med en virtuel model, hvor serviceteknikkerne blev i Slagelse og en lokal tekniker blev vejledt i montagen per videokonference.

Læs også: Vi skal styrke både kundeservice og effektivitet i hele Norden

”Rejserestriktionerne gør, at vi nu har væsentlig mindre bemanding af montører til installations- og serviceopgaver på site i udlandet. Med fjernsupport kan vi være i gang, så snart vi har de rigtige reservedele og en god internetforbindelse derude, hvor der er behov for vores assistance. Uanset om det er planlagt service eller akut support. Jeg kan kun forestille mig, at fjernsupporten er kommet for at blive”, fortæller Simon Friis, Service & Installation Manager hos ODIN Engineering, i en pressemeddelelse.

God service og glade kunder

God service er centralt for ODINs forretning. Kvalitet og service gør, at man ved, at man har en specialmaskine i mange år, når man investerer i en ODIN, fortæller Simon Friis: ”Vi designer og opfinder maskiner og tager altid imod nye udfordringer fra kunderne. Står der ODIN på maskinen, kan man altid regne med holdbarheden, da mange af vores specialmaskiner kan køre uden problemer i årtier”.

Samtidig forklarer han, at de virtuelle løsninger kun har styrket virksomhedens service: ”Vi skal vise kunderne, at vi reagerer hurtigt, når de har behov for det. På vores servicetelefon kan de for eksempel altid komme i kontakt med en af vores kompetente serviceteknikere. Med vores nye virtuelle løsninger, kan vi ofte reagere endnu hurtigere end før, selvom vi ikke altid har mulighed for at møde kunderne fysisk”.

Læs også: Corona sætter vedvarende spor i produktionsvirksomheder

ODIN Engineering oplever også, at kunderne har taget godt imod de nye muligheder for at få vejledning i installation og service gennem virtuel fjernsupport:

”Vi holder virtuelle mødesessioner med kamera og instrukser, så kunderne bliver vejledt i at udføre installations- og servicearbejde på deres egne produktionsanlæg. Det fungerer rigtig godt med vores kunder i eksempelvis USA, som giver os meget positive tilbagemeldinger,” siger Simon Friis.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Ægte SWARM

27.10.2025SCM.dk

Automation i produktionen: Virksomheder overser to afgørende faktorer

26.10.2025Q-SYSTEM A/S

Sponseret

Når automation bare giver mening

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 - Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn