Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel

På mange af Danmarks største eksportmarkeder, er online markedspladser den foretrukne e-commerce salgskanal. På tværs af Danmarks 11 største eksportmarkeder, gør det sig for otte af dem gældende, at online markedspladser udgør mere end 50 procent af den samlede e-commerce omsætning. Danmark er derimod et af de lande, hvor online markedspladser fylder mindst.

Salget via online markedspladser i 2023 stod for mere end halvdelen af den globale e-commerce omsætning. Foto: 123rf.com

26.07.2024

SCM.dk

Nye tal fra Euromonitor viser, at salget via online markedspladser i 2023 stod for hele 59 procent af den globale e-commerce omsætning, og denne andel har været stigende i en længere årrække. I Vesteuropa fylder online markedspladser mindre, med 35 procent af den samlede e-commerce omsætning, men er altså fortsat af en betydelig størrelse. Dykkes der ned i enkelte lande, er der ligeledes stor variation i hvor meget online markedspladser fylder af e-commerce salget.

Danmark har i 37 år i streg eksporteret flere varer og tjenester end vi har importeret og er således et nettoeksporterende land. Set fra anvendelsessiden (altså hvad værdien (BNP) skabt i Danmark er blevet brugt til), så står nettoeksporten altså for 10 procent af det samlede BNP. Samhandel med andre lande spiller med andre ord en væsentlig rolle i dansk økonomi.

Med digitale salgskanaler, er vejen til nye markeder kun blevet kortere. Den største del af vores eksport ender i Tyskland, med en samlet værdi på 131 milliarder kroner. Polen er for 2023 kravlet op som Danmarks næststørste eksportmarked, hvor det ellers tidligere har været Sverige og USA, som kæmpede om denne plads. Kun to ud af Danmarks elleve største eksportmarkeder er at finde uden for Europas grænser – netop USA og Kina.  

En ting er hvilke eksportmarkeder der er størst i kroner og øre, og noget er tilgængeligheden til markedet. Her spiller markedskonstellation mellem digital versus ikke-digitale kanaler unægteligt en rolle. Lande med en høj grad af digitale salgskanaler og digital indkøbsadfærd, kan være lettere at komme i gang på, da en fysisk tilstedeværelse i mindre grad er påkrævet. Online markedspladser kan ligeledes gøre vejen til nye markeder kortere og lettere, da man her kan få hjælp til markedsføring, logistik, betaling, kundeforståelse mv. Men på hvilke af Danmarks største eksportmarkeder fylder de store online markedspladser egentlig mest?

Kina er med længder det land, hvor online markedspladser på listen over top 20 webshops, udgør den største andel af det samlede e-commerce marked. Faktisk står online markedspladser på top 20 listen i Kina for hele 94 procent af den samlede e-commerce omsætning, og overlader dermed meget få markedsandele til de  klassiske webshops.

Rettes blikket mod vores største eksportmarked, netop Tyskland, hjemtager de store online markedspladser også store dele af den samlede e-commerce omsætning. Her udgør online markedspladser på top 20 listen nemlig hele 61 procent af den samlede e-commerce omsætning.

Rettes blikket mod den anden ende af listen, er der andre tendenser at spore. For de tre skandinaviske lande – Danmark, Norge og Sverige – hjemtager online markedspladser på top 20 listen nemlig betydeligt mindre andele af den samlede e-commerce omsætning.

Læs også: Kommentar: Leverandører drukner i ESG-spørgeskemaer

Med kun 13 procent er Norge det af Danmarks største eksportmarkeder, som har den laveste koncentration af markedsandele fra online markedspladser på top 20 listen. For Sverige er tallet for samme på 20 procent. Danmark ligger lidt lavere på 15 procent, men er derimod det land, hvor online markedspladser og webshops på 20 listen hjemtager den mindste andel af det samlede e-commerce marked. Med andre ord er det danske e-handelsmarked det mest brogede sammenlignet med Danmarks største eksportmarkeder. Virksomheder skal derfor være forsigtige med at sammensætte virksomhedens digitale kanal- og marketingmix på eksportmarkeder, på baggrund af virksomhedens erfaringer fra det danske marked.  

Kilde: Dansk Industri

/ PiB

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online