Onlinebutik både taber og tjener på gratis retur

Netbutikken Boozt bruger adskillige millioner på gratis fragt og retur til kunderne – til gengæld giver strategien mere aktivitet i butikken.

Den svensk-danske onlinetøjbutik Boozt har tabt mange penge på at have en forretningsmodel, der tilbyder fri fragt og retur til kunderne. Til gengæld, mener modebutikkens direktør, ville Boozt ikke have overlevet, hvis de havde fortsat med at tage penge for forsendelsen..

18.05.2016

SCM.dk

Hermann Haraldsson har været adm. direktør i Boozt siden år 2011. .

Hver måned sender onlinetøj- og skoforretningen Boozt 400.000 varer ud til kunder i hele landet. 40 procent, det vil sige 160.000 varer, bliver sendt direkte retur til forretningen igen – og det uden at koste kunderne en krone.

Læs også: E-handel får amerikanske lagerhuslejer til at stige

Den gode service koster samlet set e-butikken 8-9 procent af omsætningen, fortæller Boozts adm. direktør Hermann Haraldsson i et interview med Børsen. Dertil kommer omkostningen ved at sortere returvarerne. Bootzs samlede omsætning nåede sidste år op på 800 millioner kroner og forventes i år at ende på 1,2 milliarder kroner. 

Gratis fragt og retur nedbryder barriere og sikrer overlevelse
Men der er intet så skidt, at det ikke er godt for noget – tværtimod. Da e-butikken fjernede kundernes omkostninger ved fragt og retur, steg andelen af besøgende der klikkede ’køb’ markant. Hermann Haraldsson forklarer det med, at den barriere kunder har for returprocesser, er blevet mindsket:

"Det, at vi har fjernet returprisen, har fjernet en kæmpe barriere. Når du spørger folk, både i undersøgelser og til middagsselskaber, hvorfor de ikke handler på nettet, skyldes det altid returvarerne”, siger direktøren til Børsen og fortsætter:

"De har en opfattelse af, at det er besværligt at returnere, og hvis de selv skal betale for både fragt og retur, så gør de det ikke, for så kan de ende med at betale 80-90 kr. uden at få noget som helst ud af det. Og det er en dårlig handel”, konstaterer han.

Læs også: EhubNordic fremmer dansk e-handel i Kina

Til spørgsmålet hvor Boozt havde været i dag, hvis ikke forretningsmodellen var blevet lavet om, erkender direktøren:

"Vi var nok døde. Helt ærligt, for vi havde ikke fået den nødvendige størrelse. Ellers var vi blevet en nichebutik, som investorerne for længst var løbet væk fra”, siger Hermann Haraldsson til Børsen.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding