Otte forsyningskæder udleder mere end 50 procent af verdens CO2

Hvis ’The Big Eight’ blev fuldt ud ’dekarboniseret’, ville det medføre en halvering af verdens CO2-udledning – og en beskeden prisstigning på 1-4 procent for slutkunden. Hvilke otte er der tale om, hvor sker klimabelastningen og hvordan kan udledningen mindskes?

Fødevareforsyningskæder er alene ansvarlige for en fjerdedel af den samlede CO2-emission. Det fremgår af rapporten “Net-Zero Challenge: The Supply Chain opportunity”, der er udarbejdet af World Economics Forum (WEF) i samarbejde med Boston Consulting Group (BCG)..

20.04.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Otte forsyningskæder fra råvarer til produktion af færdigvarer er ansvarlige for 50 procent af verdens udledning af kulstofdioxid. Det er er alligevel en sjat. Fødevareforsyningskæder er alene ansvarlige for en fjerdedel af den samlede CO2-emission. Det fremgår af rapporten “Net-Zero Challenge: The Supply Chain opportunity”, der er udarbejdet af World Economics Forum (WEF) i samarbejde med Boston Consulting Group (BCG).

De otte klimatunge forsyningskæder
De otte store udledere af kuldioxid er i belastningsrækkefølge:

1. Fødevarer – fra landbrug over transport til produktion af færdigvarer og detailsalg - med 25 procent af verdens emissioner.
2. Byggeri & konstruktion – fra cement, stål, plast etc. via transport til produktion af bygninger og anlæg – med cirka 10 procent.
3. Fashion – fra produktion af syntetiske materialer, tekstiler og beklædningsmaterialer via transport til produktion af færdigvarer – med cirka 5 procent.
4. FMCG (fast-moving consumer goods, hurtige forbrugsgoder) – fra kemikalier, plast etc. via transport til produktion af færdigvarer – med cirka 5 procent.
5. Elektronik – fra metalminer over transport til produktion af færdigvarer - med cirka 5 procent.
6. Auto – fra stål, aluminium, batterier etc. via transport til produktion af færdigvarer - med cirka 2 procent.
7. Professionelle serviceydelser – via forretningsrejser til kontordrift - med cirka 2 procent.
8. Andre fragtaktiviteter – der foregår i landbrug, shipping, tog, fly etc. - med cirka 2 procent.

Rapporten fremhæver, at udledningen i særligt automotive-industrien kun vil stige i fremtiden i takt med, at køretøjer bliver elektrificerede. Elektrificering af køretøjer skaber mindre klimabelastende kørselsdrift, men det skaber en mere klimabelastende forsyningskæder, idet ikke mindst produktion af batterier er meget energikrævende. Så her er der særlig meget behov for at sætte ind med indsatser, der kan mindske klimabelastningen.

Råmaterialerne belaster mest
De største kilder til klimabelastningen i de otte forsyningskæder er ifølge rapporten forbrug af råmaterialer til land og tunge industrier som for eksempel:

• Landbrugsjord til fødevarer.
• Plastik til hurtige forbrugsvarer.
• Metal til køretøjer.

Transport og produktion af færdigvarer er relativt mindre klimabelastende. Der er tre primære årsager til, at råmaterialedelen af forsyningskæden er den mest problematiske, og de omfatter:

1) Fremstilling af almindelige råmaterialer som stål, metaller, cement og plastik kræver bearbejdning ved høje temperaturer og er på den måde ekstremt energikrævende,
2) store industrier som fashion og elektronik er typisk placeret i områder med et energimix præget af fossile brændstoffer (primært kul), der udleder store mængder CO2, og
3) landbrug med store mængder husdyr udleder meget store mængder drivhusgasser.

Otte indsatser der batter
Rapporten peger også på otte indsatsområder, der i forskellige kombinationer kan bidrage til at reducere klimabelastningen i The Big Five. De otte indsatsområder med gennemsnitlig omkostning og ’modenhedsvurdering’ fremgår af figuren til højre.

WEF og BCG..

Rapporten understreger, at mange af indsatsområderne er tilgængelige i dag – og at de ovenikøbet er billige at gribe til eller endda kan levere økonomisk overskud. Forbedring af materiale- og proceseffektivitet leder ofte til omkostningsbesparelser med relativt korte tilbagebetalingstider selv i områder, hvor der ikke eksisterer offentlige tilskudsordninger. Vedvarende energiformer medfører som regel en mindre prisforskel, men prisforskellen bliver hele tiden mindre, fordi teknologierne udvikler sig med høj hast.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle