Piger mister interesse for naturvidenskab

Piger i folkeskolen mister interessen for naturfag i højere grad end drenge. Ifølge Tænketanken DEA er problemet et resultat af årtiers politisk forsømmelse af ligestillingsområdet, hvor Danmark ligger langt efter de resterende nordiske lande.

Piger i folkeskolen mister interessen for naturfag i højere grad end drenge. Ifølge Tænketanken DEA er problemet et resultat af årtiers politisk forsømmelse af ligestillingsområdet, hvor Danmark ligger langt efter de resterende nordiske lande. Foto: Naturvidenskabernes Hus..

02.11.2022

SCM.dk

Danske virksomheder kommer til at mangle flere tusinde kandidater inden for STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) inden for en kort årrække. Men allerede nu skriger erhvervslivet efter arbejdskraft. Kvindernes manglende tilstedeværelse på de tekniske uddannelser er brænde på bålet.

Fra 2019 til 2022 faldt antallet af optagne kvinder på STEM-uddannelser med tre procent ifølge en rapport fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
En DI-analyse har samtidig vist, at andelen af STEM-uddannede er lav i Danmark. I 2019 kom 21 procent af alle færdiguddannede danskere fra en STEM-uddannelse, mens EU-gennemsnittet var 26 procent. Samtidig har blot 13 procent af de færdiguddannede danske kvinder valgt STEM, mens EU-snittet er 15 procent.
Udviklingen skaber dybe bekymringer for Tænketanken DEA, der har udarbejdet flere analyser på området.

”Ligestilling i Danmark har ikke fyldt nok på den politiske dagsorden. Norge og Sverige har været meget bedre til at skabe et mere ligestillet samfund. De har flyttet sig på en helt anden måde, mens vores udvikling står i stampe”, siger direktør hos Tænketanken DEA, Stina Vrang Elias.

Langt efter nabolandene
Ifølge World Economic Forums nyeste Global Gender Gap Report fra 2022 ligger Danmark blot nummer 32 side om side med lande som Mexico og Argentina, mens alle andre nordiske lande ligger i top fem.
Samtidig er Sverige og Norge foran Danmark, når det gælder kvinder i bestyrelser. Ifølge Deloitte-rapporten Women in the Boardroom topper Norge listen med kvinder i 42 procent af landets bestyrelsesposter. Derefter kommer Sverige med 31,7 procent, mens Danmark nøjes med kun 24,2 procent kvindelige bestyrelsesmedlemmer.
Ifølge Stina Vrang Elias halter Danmark efter på grund af en strukturel samfundsmæssig forskel, som er sket over flere årtier.

”Bevidstheden om ligestilling i opdragelsen har ikke været til stede i Danmark i mange årtier. Det er som om, at vi troede, at ligestilling var fikset med rødstrømpebevægelsen – og så begyndte vi langsomt, men sikkert at sakke bagud. En forklaring kan være, at økonomi, vores tilknytning til EU og indvandring har fyldt stort set alt på den politiske dagsorden. I de sidste par år er vi begyndt at erkende, at vi har et problem, men der er stadig lang vej, før vi kan vende udviklingen”, siger hun.

Pigerne mister interessen
I 2019 påviste Tænketanken DEA, at andelen af piger, der ikke interesserer sig for STEM, stiger 21 procentpoint mellem 4. og 9. klasse mod 13 procentpoint for drengene. Andre analyser på området viser, at unges uddannelsesvalg er svært at påvirke, når de først påbegynder en ungdomsuddannelse.

Hos Naturvidenskabernes Hus, der dagligt beskæftiger sig med at udbrede kendskabet til STEM-fagene blandt danske skoleelever, mener direktør Maiken Lykke Lolck, at skolen skal åbnes meget mere over for det omgivende samfund for at inspirere mellemtrinnets elever til at fatte interesse for STEM.

Læs også: Den, der har stiletten på, ved, hvor den trykker

”For at vi kan øge optaget af kvinder i STEM og løse erhvervslivets udfordringer, er det nødvendigt, at vi gør op med stereotyperne om, hvad det vil sige at arbejde med STEM og hvem, der arbejder med STEM. Børn og unge skal ud af skolen og opleve, hvordan der arbejdes med naturvidenskab og teknologi for eksempel i virksomheder. De skal opleve, at STEM er for alle”, siger Maiken Lykke Lolck og fortsætter:

”Stereotyper præger den måde, vi underviser og opdrager på, og det præger både forældre og lærere i en retning, hvor vi bevist og ubevidst har forventninger til, hvad piger bør være dygtige til og interessere sig for. Det skal vi forsøge at gøre op med, for vi har brug for kvinder med STEM-interesse i erhvervslivet, hvis vi skal løse fremtidens udfordringer”, siger Maiken Lykke Lolck.

- PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

29.10.2025SCM.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning i værdkæden med 22 procent

28.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Når uhyggen sniger sig ind i logistikken

27.10.2025Roima Intelligence

Sponseret

Kom med til årets Supply Chain Sessions

24.10.2025SCM.dk

Ro på! Omnibussen er ikke død

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Nyborg