Politikere vil have containere væk fra motorvejen og ud på skibe

Flere østjyske politikere vil flytte tung trafik fra E45-motorvejen og ud på vandet. Det kan ifølge en beregningsmodel fra COWI nedbringe CO2-udledningen, men en godstransportekspert tager dog visse forbehold overfor modellens resultater.

Hvis det står til flere politikere, der er opstillet i Østjylland, skal flere containere fremover fragtes med skibe fra Aarhus Havn til Hamborg i stedet for af motorvejen. Foto: Aarhus Havn.

06.06.2019

SCM.dk

Store containere skal sejles fra Aarhus til Hamborg i stedet for at blive kørt med lastbil af motorvejen E45. Det har flere østjyske folketingskandidater ifølge TV2 Østjylland givet udtryk for inden valget.

Læs også: Maersk vil udvide Aarhus Havn

En af dem er Socialdemokraten Jens Joel, der mener, at det kan have en positiv påvirkning på klimaet.

”Det er helt åbenlyst, at hvis man kører gods ned af E45 i stedet for at sejle det, er det både tosset for arbejdspladserne på Aarhus Havn, men mest af alt for klima og miljø”, siger han til TV2 Østjylland.

Beregninger, som Aarhus Havn står bag, peger på, at et tons gods på en lastbil koster 18 kilo CO2 at fragte fra Aarhus til Hamborg. Fragtes samme ton gods samme distance, men ad vandvejen via Kielerkanalen til Hamborg, koster det kun otte kilo CO2.

Det er rådgivningsvirksomheden COWI, der har udviklet beregningsmodellen TEMA, som kan vise, hvor meget CO2, der bliver udledt på landevejene og til søs.

Ifølge godstransportekspert hos COWI, Michael Henriques, er beregningsmodellen brugbar til at vise, om omlægningen fra lastbiltransport til søfart er en løsning til at nedbringe udledningen, men han minder dog samtidig om, at beregningsmodellen afhænger af de forhold, man bruger i regnestykket. For skibstransport tager for eksempel længere tid - og regnestykket er i det hele taget ikke så enkelt.

”Hvis du har en skibstransport, skal du altså for det første have nogle håndteringer undervejs, og du skal typisk have en lastbil på i begge ender. Det gør tingene mere kompliceret, når man regner på en skibsløsning”, siger Michael Henriques til TV2 Østjylland.

Afgift på lastbiltransport deler vandene
Dansk Folkepartis Kim Christiansen er også blandt de politikere, der mener, at en større del af trafikken skal flyttes væk fra E45. Han foreslår derfor en afgift på lastbiltransport.

”Vi kan prøve at gøre det mere attraktivt at får containerne sejlet fremfor at blive kørt på lastbiler, eller også kan vi bruge pisken og lægge en afgift på de her containere, hvis de skal køres over land”, siger Kim Christiansen til TV2 Østjylland.

Det er dog ikke alle, der mener, at afgifter er en god løsning.

”Jeg tror ikke, at flere afgifter er løsningen på særlig mange ting her i tilværelsen. Heller ikke på at gøre konkurrencesituationen dårligere for vores vognmænd. Men selvfølgelig skal vi være bevidste om, hvad det er for et CO2-aftryk, vi sætter”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) til TV2 Østjylland.

Læs også: Hyperloop-rør skal fragte containere ud af Hamborgs havn

Ifølge formanden for Brancheforeningen Østjyske Vognmænd, Jørgen Buhl, kan afgifter på containere ramme skævt, fordi de fleste containertransporter i Danmark sker med udenlandske lastbiler.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

02.05.2024SCM.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

02.05.2024GS1 Denmark

Sponseret

Værktøj til at beregne emballage er nu tilgængeligt på engelsk

01.05.2024Dematic

Sponseret

Dematic Strengthens Presence in Middle East with New Saudi Arabia Office Opening

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

01.05.2024Langebæk A/S

Sponseret

Langebæk udvider i Sverige: Nyt kontor i centrum af Stockholm

01.05.2024LEDVANCE A/S

Sponseret

LEDVANCE lyser FENIE ENERGÍAS hovedkvarter op med avanceret LED kontorbelysnings-løsning

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle