Post Danmark i kinesisk samarbejde

Den danske storaktør på pakkepostmarkedet har indgået et partnerskab med den kinesiske e-handelsgigant Alibaba om at sende danske pakker til Kina. ”Kæmpe forretningsmulighed” siger logistikchef.

Post Danmark har indgået et aftale med den kinesiske e-handelsgigant Alibaba, der kan skaffe danske virksomheder adgang til det enorme marked i Kina. Foto: Alibaba Group..

18.01.2016

SCM.dk

Det kinesiske e-handelsmarked er gigantisk og en potentiel guldgrube for masser af virksomheder verden over – hvis de altså kan få foden inden for. Lige præcis ser ud til at være lykkedes for Post Danmark, der har indgået et samarbejde med mastodonten Alibaba, Kinas største onlineaktør, om at få sendt danske pakker til riget i midten. Det skriver Information.

Læs også: Post Danmark kommer med pakken, når det passer dig

Mere specifikt giver samarbejdsaftalen Post Danmark adgang til at få både sig selv og andre danske virksomheder ind på Alibaba Groups markedsportal Tmall Global. Her har Post Danmark fået licens til en nordisk handelsportal, der skal henvende sig til både danske virksomheder, der er etablerede i Kina, og i særdeleshed til de, for hvem det kinesiske marked er mere ukendt land. Alt i alt skulle det gerne øge antallet af forsendelser fra danske virksomheder mod verdens folkerigeste land.

”I Kina er der cirka 350 millioner forbrugere, der handler på nettet, og Alibaba Group er den største aktør, når det kommer til e-handel. Vores interesse er at fremme dansk eksport, men selvfølgelig ser vi også en kæmpe forretningsmulighed i at være transportør- og logistikvirksomhed fra Danmark ud til de kinesiske forbrugere”, siger chef for logistik i Post Danmarks moderselskab, PostNord, Peter Kjær Jensen, til Information.

Som licenshaver vil Post Danmark opkræve betaling fra andre danske virksomheder, der måtte ønske at få deres varer på den nye portal, og for at få dem sendt afsted. Leveringen vil tage et sted mellem tre og otte dage afhængig af, hvor i Kina pakken skal hen.

Læs også: Verdens største online markedsplads på vej til Europa

De første danske virksomheder skulle kunne komme på Tmall Global i løbet af dette års første kvartal, og Post Danmark har oplyst, at man allerede er i kontakt med interesserede firmaer, uden dog at sætte navn på nogen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle