Præcis levering: STARK GROUP løfter kundeservice og OTIF til nyt niveau

Nordens største distributør af byggematerialer er i fuld gang med at gøre kundeservice og leveringskvalitet endnu bedre. STARK Danmark driver allerede en velfungerende Track & Trace-løsning, og nu følger Neumann Norge, STARK Finland samt Beijer Byggmaterial efter med indførelse af en sky-baseret ruteplanlægnings-løsning fra Descartes. Løsningerne gør STARK GROUP i stand til i endnu højere grad at levere OTIF (On Time in Full) til kunderne.

”Kunderne vil opleve, at de får ordrer leveret endnu mere præcist”, fortæller Per Rimkjær om indførelse af ny ruteplanlægnings-løsning hos Stark i Norden. Foto: Stark..

14.10.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der foregår en intens konkurrence på markedet for byggematerialer i Norden, hvor mange aktører konkurrerer om markedet. STARK GROUP er Nordens største aktør på markedet og er målrettet den professionelle del af markedet i form af både håndværkere, entreprenører, bygherrer og professionelle selvbygger (DIY, do it yourself).

Logistikken på en byggeplads eller i et byggeprojekt er en stor udfordring, og en af de hyppigste kilder til spildtid er mangel på materialer. Et af de tungeste parametre i konkurrencen er derfor præcis OTIF (On Time in Full).

Præcis levering er altoverskyggende
Kan en bygherre være sikker på at modtage sand, grus og belægningssten til indkørslen eller et stort parti vinduer, døre og gerigter til 45 nye lejligheder til rette tid, i rette mængde og på rette sted, så er bygherren langt med at opnå en effektiv arbejdsdag og optimere sin forretning.

”Vores kunder lægger stor vægt på hurtige, præcise og fleksible leveringer. Vores normale leveringstid er næste-dags-levering, men vi leverer også hurtigere eller efter præcis aftale. Hvis kunden ønsker levering på byggepladsen klokken 09 præcis eller ”før klokken 12”, så leverer vi. Vores mål nummer ét i STARK GROUP supply chain er at levere som aftalt og tilbyde høj kundeservice”, fortæller Per Rimkjær, Project & Transport Manager hos STARK GROUP.

Han tilføjer: ”Derfor supplerer vi vores løsning i Danmark med en ruteplanlægningsløsning fra Descartes. Løsningen giver os en visibilitet og et dynamisk overblik, der stiller os stærkt i konkurrencen. Kunderne vil opleve, at de får ordrer leveret endnu mere præcist. De vil også opleve, at vores kundeservice kan servicere dem on the spot, når de ringer, fordi kundeservice med det samme kan se status på alle leveringer”.

Læs også: Mange udfordringer for den gode logistikleverandør

STARK GROUPs kunder vil opleve mere præcise leveringer, men derudover fortæller Per Rimkjær, at virksomhedens egen planlægning og udnyttelse af egen og tredjeparts distributionskapacitet bliver mere effektiv. Alle leveringsdata er synlige i realtid, fordi løsningen er sky-baseret, og fordi datatilgangen sker via en app på chaufførens mobiltelefon.

Kunder og kundeservice i Neumann Norge, STARK Finland og Beijer Byggmaterial, som er STARK GROUPs mærke i Sverige, kan følge leveringerne i realtid, og kundeservice kan varsko kunderne, hvis der skulle opstå afvigelser fra planen. Derudover får virksomheden et værktøj til systematisk opfølgning som basis for løbende læring og forbedring.

”Nøglen til at skabe forandringen af adfærd er at træne brugerne og gennem en pædagogisk indsats synliggøre gevinsten ved værktøjet og de nye arbejdsgange”, fortæller Per Rimkjær. Foto: Stark..

”Vi valgte Descartes’ løsning, fordi den indeholder gennemprøvet funktionalitet, og fordi den er sky-baseret, hvilket gør den lettere at implementere. I Finland bruger vi for eksempel en ekstern transportør, og her behøver vi ikke implementere noget hardware. Chaufførerne skal blot hente en app og taste direkte på sin egen smartphone”, fortæller han.

Udfordringen er forandring af adfærd
Løsningen er ifølge Per Rimkjær let at anvende for chauffører, og det er let for kunderne at bekræfte modtagelsen af en levering direkte på byggepladsen.

”Teknologien er gennemprøvet og let at anvende. Udfordringen er ikke en teknologisk manøvre, det er derimod en udfordring at få organisationen til at ændre vaner og rutiner til nye arbejdsgange. Det lyder måske banalt, men vi mennesker er ikke gode til at forandre rutiner i hverdagen, og det gælder også chauffører”, fortæller han.

Chaufførerne har været vant til at gå ind på kontoret, få et stykke papir med leveringsoplysningerne på, levere til kunden og aflevere følgeseddel. De får nu en besked på deres mobiltelefon, skal taste i app’en, tage et foto af leveringen og modtage en bekræftelse på skærmen fra kunden.

”Det er lidt ligesom, da vi alle skulle til at anvende sikkerhedsseler i bilerne i 70’erne. Det var sådan set en simpel forandring, men det tog mange år, før alle accepterede forandringen. Det er det samme her”, fortæller Per Rimkjær.

Træning tæt på brugerne
STARK GROUP har etableret et lille team, der rejser rundt til alle afdelingerne i Neumann Norge, STARK Finland og Beijer Byggmaterial og træner chauffører, planlæggere og salgsmedarbejdere i brugen af det nye værktøj.

”Nøglen til at skabe forandringen af adfærd er at træne brugerne og gennem en pædagogisk indsats synliggøre gevinsten ved værktøjet og de nye arbejdsgange. Selve træningen tager blot to-tre dage, men gennemløbstiden for at forandringen af den nye adfærd sker tager typisk to-tre måneder”, fortæller Per Rimkjær.

Læs også: Stark løfter kundeservice og OTIF

Han fortæller også, at implementeringen bliver støttet af både superbrugere i forretningsenheder, regionale logistikmedarbejdere, it-afdelingen og procesejere.

”Det er et stort forandringsledelsesprojekt, der både involverer træning af brugere og justeringer i vores ERP-system. Med en ren digital løsning kan vi ikke længere foretage work-arounds, og det stiller skrappe krav til data og flows i ERP. Mangler der et telefonnummer på en kunde i stamdata fra ERP, så kan chaufføren jo ikke ringe til kunden og varsko om levering om 30 minutter”, fortæller han og supplerer: ”Men det vigtigste er træningen af brugerne. De skal forstå, 1) hvorfor værktøjet er en gevinst; 2) hvordan det virker, og 3) gøre det”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 13485 - lær om kvalitetsledelse for medicinsk udstyr

På dette 2 dages kursus præsenteres ISO 13485 Kvalitetsledelse for medicinsk udstyr - samt koblingen til kvalitetsledelsesstandarden, ISO 9001, og relevant EU lovgivning. Endvidere inddrages ISO 14155 klinisk afprøvning og ISO 14971 risikoledelse.

Dato

28.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn