Prioritér kundeoplevelse over pris og vind kunderne over

En god kundeoplevelse er alfa og omega, når du som leverandør skal fastholde dine kunder. Særligt under coronapandemien er kunder begyndt at vægte pris lavere og service højere, viser ny undersøgelse fra SAS Institute.

I løbet af coronapandemien er det blevet god service, som kunderne leder efter. Arkivfoto..

20.10.2020

SCM.dk

Godt 50 procent af kunder mener, at kundeoplevelsen er vigtigere end en lav pris og god rabat. Samtidig gælder det nu hos næsten halvdelen af alle kunder, at pris ikke engang er blandt de tre vigtigste faktorer, når de vælger leverandør. Det viser ny research fra softwarevirksomheden SAS Institute.

I stedet er det i løbet af coronapandemien blevet god service, som kunderne leder efter. Hver fjerde vægter hurtig kundeservice og fleksibel returproces højt, mens hver tredje ønsker en leverandør, der handler ansvarligt.

En SAS-rapport fra sidste år viste en uoverensstemmelse mellem virksomheders forventninger til kundernes prioriteter og de reelle vigtigste faktorer. Mens kun 35 procent af kunder anså kvalitet som den vigtigste faktor i valg af leverandør, troede 58 procent af virksomheder, at kvalitet lå i top.

Læs også: Coronatravlhed hos danske netbutikker ødelægger ikke kundeoplevelsen

Det understreger behovet for, at virksomheder bliver opdateret på deres kunders prioriteter, hvis de vil holde på dem. Thomas Thorning, Nordic Manager of Customer Intelligence hos SAS, udtaler:

”Virksomhederne føler måske, at de har overstået den værste del af stormen med nedadgående tendenser. Men efter at være kommet igennem det første uvejr står de nu over for en ny udfordring: Stadig mere krævende og uforudsigelige forventninger, når det kommer til kundeoplevelser. Hvis de ikke tilpasser sig hurtigt ved hjælp af AI og dataanalyse, så de kan tilbyde en mere personlig og realtids-kundeoplevelse, vil kunderne forlade dem i stor stil”.

Kundeoplevelsen er blevet så vigtig, at 90 procent af kunder svarer, at de vil droppe en leverandør efter to til fem dårlige oplevelser. Tålmodigheden er så meget i bund, at det hos hver tredje respondent allerede vil ske efter én dårlig oplevelse.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online