Prioritér kundeoplevelse over pris og vind kunderne over

En god kundeoplevelse er alfa og omega, når du som leverandør skal fastholde dine kunder. Særligt under coronapandemien er kunder begyndt at vægte pris lavere og service højere, viser ny undersøgelse fra SAS Institute.

I løbet af coronapandemien er det blevet god service, som kunderne leder efter. Arkivfoto..

20.10.2020

SCM.dk

Godt 50 procent af kunder mener, at kundeoplevelsen er vigtigere end en lav pris og god rabat. Samtidig gælder det nu hos næsten halvdelen af alle kunder, at pris ikke engang er blandt de tre vigtigste faktorer, når de vælger leverandør. Det viser ny research fra softwarevirksomheden SAS Institute.

I stedet er det i løbet af coronapandemien blevet god service, som kunderne leder efter. Hver fjerde vægter hurtig kundeservice og fleksibel returproces højt, mens hver tredje ønsker en leverandør, der handler ansvarligt.

En SAS-rapport fra sidste år viste en uoverensstemmelse mellem virksomheders forventninger til kundernes prioriteter og de reelle vigtigste faktorer. Mens kun 35 procent af kunder anså kvalitet som den vigtigste faktor i valg af leverandør, troede 58 procent af virksomheder, at kvalitet lå i top.

Læs også: Coronatravlhed hos danske netbutikker ødelægger ikke kundeoplevelsen

Det understreger behovet for, at virksomheder bliver opdateret på deres kunders prioriteter, hvis de vil holde på dem. Thomas Thorning, Nordic Manager of Customer Intelligence hos SAS, udtaler:

”Virksomhederne føler måske, at de har overstået den værste del af stormen med nedadgående tendenser. Men efter at være kommet igennem det første uvejr står de nu over for en ny udfordring: Stadig mere krævende og uforudsigelige forventninger, når det kommer til kundeoplevelser. Hvis de ikke tilpasser sig hurtigt ved hjælp af AI og dataanalyse, så de kan tilbyde en mere personlig og realtids-kundeoplevelse, vil kunderne forlade dem i stor stil”.

Kundeoplevelsen er blevet så vigtig, at 90 procent af kunder svarer, at de vil droppe en leverandør efter to til fem dårlige oplevelser. Tålmodigheden er så meget i bund, at det hos hver tredje respondent allerede vil ske efter én dårlig oplevelse.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle