Prioritér kundeoplevelse over pris og vind kunderne over

En god kundeoplevelse er alfa og omega, når du som leverandør skal fastholde dine kunder. Særligt under coronapandemien er kunder begyndt at vægte pris lavere og service højere, viser ny undersøgelse fra SAS Institute.

I løbet af coronapandemien er det blevet god service, som kunderne leder efter. Arkivfoto..

20.10.2020

SCM.dk

Godt 50 procent af kunder mener, at kundeoplevelsen er vigtigere end en lav pris og god rabat. Samtidig gælder det nu hos næsten halvdelen af alle kunder, at pris ikke engang er blandt de tre vigtigste faktorer, når de vælger leverandør. Det viser ny research fra softwarevirksomheden SAS Institute.

I stedet er det i løbet af coronapandemien blevet god service, som kunderne leder efter. Hver fjerde vægter hurtig kundeservice og fleksibel returproces højt, mens hver tredje ønsker en leverandør, der handler ansvarligt.

En SAS-rapport fra sidste år viste en uoverensstemmelse mellem virksomheders forventninger til kundernes prioriteter og de reelle vigtigste faktorer. Mens kun 35 procent af kunder anså kvalitet som den vigtigste faktor i valg af leverandør, troede 58 procent af virksomheder, at kvalitet lå i top.

Læs også: Coronatravlhed hos danske netbutikker ødelægger ikke kundeoplevelsen

Det understreger behovet for, at virksomheder bliver opdateret på deres kunders prioriteter, hvis de vil holde på dem. Thomas Thorning, Nordic Manager of Customer Intelligence hos SAS, udtaler:

”Virksomhederne føler måske, at de har overstået den værste del af stormen med nedadgående tendenser. Men efter at være kommet igennem det første uvejr står de nu over for en ny udfordring: Stadig mere krævende og uforudsigelige forventninger, når det kommer til kundeoplevelser. Hvis de ikke tilpasser sig hurtigt ved hjælp af AI og dataanalyse, så de kan tilbyde en mere personlig og realtids-kundeoplevelse, vil kunderne forlade dem i stor stil”.

Kundeoplevelsen er blevet så vigtig, at 90 procent af kunder svarer, at de vil droppe en leverandør efter to til fem dårlige oplevelser. Tålmodigheden er så meget i bund, at det hos hver tredje respondent allerede vil ske efter én dårlig oplevelse.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

16.09.2024SCM.dk

Grøn stål bliver større del af lastbilproduktion

16.09.2024SCM.dk

Grønne lastbiler fylder betydeligt mere på vejene

13.09.2024SCM.dk

Data og viden om værdikæden giver markedsfordele

12.09.2024SCM.dk

Danske ledere har klar favorit til præsidentvalg

11.09.2024SCM.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

10.09.2024SCM.dk

Syv bud på de bedste biodiversitetsindsatser

10.09.2024SCM.dk

Stærke relationer reducerer risici

27.08.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Lad den samlede kæde danse i takt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kommunikation og teamrelationer

Vil du kunne lede projektteam og interessenter – eller gør du det allerede og ønsker du at styrke dine kompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og opkvalificer dine evner til at kommunikere og skabe gode teamrelationer.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til FoodTech 2024

Få et indblik i innovative interne logistikløsninger til fødevareindustrien på FoodTech 2024.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning