Rapport åbner for danskbyggede krigsskibe for milliarder

Regeringen har i dag modtaget anbefalingerne fra det maritime partnerskab, der peger på en vej frem mod nye danskbyggede krigsskibe til Forsvaret. Det kræver dog en ambitiøs satsning.

Ny rapport anbefaler storstilet bygning af krigsskibe i Danmark.. Foto: Forsvarsministeriet

21.05.2024

SCM.dk

Skibsbygningskapaciteten i Danmark skal udvides markant, hvis det skal være muligt at bygge nye krigsskibe herhjemme, fremgår det af anbefalingerne fra det nationale partnerskab på det maritime område, der har deltagelse af regeringen, erhvervsorganisationer, fagforeninger og universiteter.

”I krise- eller konfliktsituationer skal Danmark i højere grad have evnen til selv at tilvejebringe og vedligeholde Forsvarets kapaciteter, da afhængighederne til udenlandske producenter og leverandører kan skabe udfordringer med forsyningssikkerheden. En større national understøttelse af Forsvarets operative behov på det maritime område er derfor en vigtig forudsætning for at kunne varetage danske sikkerhedsinteresser på sigt,” siger forsvarsminister Troels Lund Poulsen i en pressemeddelelse tirsdag morgen.

Partnerskabet har på baggrund af en kortlægning af en række relevante temaområder foretaget analyser af prioriterede områder, der vurderes at være særligt kritiske for udbygningen og opretholdelsen af en dansk skibsbygningskapacitet til gavn for Forsvaret.

En af de centrale anbefalinger er, at der er behov for en langsigtet plan for anskaffelser af skibe til Forsvaret. En langsigtet flådeplan giver industrien den nødvendige investeringshorisont og giver Søværnet mulighed for at planlægge opbygningen af besætninger, hedder det i pressemeddelelsen.

Det er dog en forudsætning, at den danske skibsbygningskapacitet udvides, hvis den skal kunne understøtte Forsvarets behov for nye krigsskibe i fremtiden.

”Danmark skal også fremadrettet kunne håndhæve sin suverænitet i og uden for rigsfællesskabet – også til søs. Derfor har vi brug for krigsskibe. Hvis vi skal bygge dem i Danmark, kræver det, at vi har den nødvendige kapacitet, de rette rammevilkår og relevante kompetencer. Vi har i denne rapport givet vores anbefalinger til, hvad der skal til, og jeg håber, at rapporten vil være et nyttigt bidrag til de politiske drøftelser om fremtidens danske krigsskibe,” udtaler Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier og formand for partnerskabet.

Administrerende direktør i Danske Maritime, Jenny Braat, udtaler:

”De sidste to år har vi i den maritime industri budt velkommen til forskellige grene af Forsvarsministeriet, og jeg er glad for det gode samarbejde, vi har haft om at få afdækket Søværnets behov og vores kapacitet hos værfter, udstyrsproducenter og skibsdesignere. Det er en travl industri, hvor den langsigtede plan er helt afgørende for, at vi kan tilpasse rammerne fysisk og medarbejdermæssigt, så vi i tråd med over 100 års tradition igen kan levere topmoderne flådefartøjer til Danmark. Hver måned forlader flere nybyggede skibe et dansk værft, også skibe på størrelse med et flådefartøj, og vi ser meget frem til igen at bygge militært til gavn for dansk sikkerhed og forsyningssikkerhed.”

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Faldende ordreindgang og lavere medarbejderbehov i metalindustrien

29.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Gør sikkerhedssignaler synlige i travle arbejdsmiljøer

10.04.2025SCM.dk

Ny robot palleterer millioner af æg

09.04.2025SCM.dk

JYSK fejrer FSC-Certificering og bæredygtighedsmilepæl

04.04.2025SCM.dk

Ahlsell accelererer den grønne omstilling i hele værdikæden

03.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Trolde og kraner i lange baner

02.04.2025SCM.dk

Generativ AI vokser hurtigt, men det kniber med reel praksis

02.04.2025SCM.dk

Vækst i B2B-gensalg på flere markeder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle