RE-ZIP sætter turbo på udrulning af cirkulær emballage
Efter en ny fundingrunde står RE-ZIP tilbage med yderligere investeringer fra Planetary Impact Ventures såvel som en ny investeringspartner i form af Vækstfonden. Nu skal konceptet udbygges med infrastruktur i Danmark og i flere europæiske nabolande.
RE-ZIP, der sælger og opererer genbrugelig emballage til webshops, har netop afsluttet en fundingrunde på et større millionbeløb med eksisterende investor Planetary Impact Ventures og nu også Vækstfonden. Pengene skal primært benyttes til at udrulle infrastruktur i Danmark, digitalt såvel som fysisk, så det bliver markant nemmere for forbrugerne at returnere emballagen fra deres online køb.
”Det er fantastisk, at vores nuværende investor Planetary Impact Ventures fortsat udviser stor tillid til os som team. Og så gør det os ekstremt stolte at vi har kunne tiltrække og lave en rigtig god aftale med Vækstfonden. Det giver selvfølgelig finansiel arbejdsro og mulighed for at vækste RE-ZIP endnu mere, men det er også et blue chip stempel af den mission vi er på”, siger Thomas Fugl, der er co-founder & CCO hos RE-ZIP.
RE-ZIPs emballager, som efter modtagelse kan foldes sammen og returneres kvit og frit af forbrugeren i postkasser, og nu snart også i pakkeshops over hele landet, reducerer CO2 udledning med op til 87 procent sammenlignet med almindelig engangsemballage. RE-ZIP har allerede mange webshops på systemet, og med den friske kapital vil selskabet accelerere væksten i 2022, så endnu flere forbrugere kan få tilbudt RE-ZIP.
Læs også: Grønt retursystem til nethandlens emballageforbrug efterlyser politisk opbakning
Den eksisterende investor Planetary Impact Ventures med Thomas Høgenhaven i spidsen er også godt tilfreds med udviklingen i selskabet:
”RE-ZIP har på alle punkter leveret bedre end forventet, da vi lavede den første investering sidste år. Siden er der blandt andet tiltrådt en meget kompetent bestyrelse, og vi møder stor international efterspørgsel. Vi ser derfor RE-ZIP som en rigtig god og spændende investering samtidig med en glimrende løsning til at reducere det enorme ressourceforbrug til emballage”.
Ud over etablering af national infrastruktur i Danmark via eksisterende pakkeshops i detailhandlen, så er RE-ZIP allerede i gang i flere andre lande i Europa blandt andet Polen, England og Østrig. Her er man sammen med nationale partnere i gang med at etablere lignende cirkulære modeller som i Danmark.
Læs også: Emballageproducent i opråb: Lad 2022 blive året, hvor virksomheder lægger cirkulære strategier
Faktisk ser flere af landene ud til at overhale hjemmemarkedet, og den store interesse fra nogle af verdens største logistikselskaber er da også noget af det, der har fanget Vækstfondens interesse.
”Vi har fulgt RE-ZIP i noget tid og er glade for nu at være en del af missionen om et cirkulært emballagekoncept til e-handlen. RE-ZIP har de seneste år vist, at konceptet med genbrugelige poser og kasser fungerer, og kundebasen er vækstet markant. Vi glæder os til rejsen sammen med hele RE-ZIP teamet”, siger Runno Alikivi, som er Investment Manager i Vækstfonden.
- KCP