Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde
Regeringens årlige klimafremskrivning viser gode fremskridt på klimareduktioner. De stammer dog stort set alle fra ændrede regnemetoder.
Årets Klimastatus og -fremskrivning, som udgives af den siddende regering, viser, at Danmarks udledning forventes reduceret med 68 procent i 2030, hvilket rykker 70-procentsmålet i 2030 tættere på opfyldelse. 2025-målet forventes opfyldt. Særligt landbrug og transport er de sektorer, der står for størstedelen af udledningerne i 2030. Derudover udestår et betydeligt implementeringsarbejde frem mod 2030. Klimastatus og -fremskrivning 2024 sendes nu i offentlig høring.
De væsentligste bidragsydere
Det er særligt grøn omstilling af energisektoren, som frem mod 2030 driver reduktionen af CO2e-udledning på tværs af sektorerne. El og fjernvarme bliver grønnere, og med udfasning af de sidste kulkraftværker er der i KF24 skønnet en VE-andel på 100 procent i 2029. Tilsvarende betyder løbende reduktion af vores gasforbrug kombineret med øget biogasproduktion, at der med KF24 skønnes 100 procent grøn gas fra 2029. Det understøtter elektrificeringen af samfundet med elbiler og lastbiler, varmepumper, og el-baserede løsninger i erhvervslivet.
Mankoreduktionen fra sidste år til i år skyldes blandt andet en ny model til at beregne hvor meget CO2e, skovenes træer optager. Også ny viden om udledning fra lavbundsjorde har betydning. I transportsektoren sælges flere elbiler og ellastbiler end tidligere skønnet. Dertil kommer, at Sverige har reduceret afgifterne, hvilket betyder, at flere vælger at tanke i Sverige frem for Danmark.
Hvad er Klimafremskrivningen?
- Klimastatus og -fremskrivning, KF, er den årlige vurdering af, om Danmark opfylder klimamålene for 2025 og 2030 samt EU-klimaforpligtelser.
- KF24 skønner en 2030-manko på ca. 1,5 mio. ton CO2 for at nå 70 procent reduktion CO2e i forhold til 1990.
- KF24 forventer, at Danmarks CO2e-udledning vil være reduceret med cirka 55,5 procent i 2025 i forhold til 1990. Målet i klimaloven er 50 – 54 procent.
- KF24 er udarbejdet af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, herunder Energistyrelsen, med inddragelse af bl.a. forskere fra Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) og Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA) på Aarhus Universitet samt Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) og Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning (IGN) på Københavns Universitet. Dertil er øvrige ministerier og styrelser inddraget.
Der er dog også elementer, som øger mankoen, herunder blandt andet øgede udledninger fra affaldssektoren som følge af en ny affaldsfremskrivning fra Miljøstyrelsen. Samtidig forventes flere udledninger fra forbrug af olie og gas bl.a. som følge af høje elpriser, ligesom det såkaldte NECCS-udbud målrettet bl.a. biogasbranchens CO2-fangst ikke har haft den forventede efterspørgsel.
Ekspert: Tallene er for usikre
Selv om Klimaministeriet i den netop udgivet fremskrivning vurderer, at Danmark er tæt på at nå klimamålet for 2030, er der stadig væsentlige usikkerheder,, som netop skyldes, at en stor del af de nye klimagevinster stammer fra de ændrede regnemetoder.
”Det er tal, hvor forskerne bag har påpeget meget store usikkerheder, så vi skal passe på med at sige, at vi næsten er i mål,” siger Karsten Capion, senioranalytiker i den grønne tænketank Concito til Ritzau.
Alle sektorer i Danmark bør derfor fortsat arbejde på at gennemføre en mere strukturel omstilling, hvor de forurenende kilder fjernes eller ændres til en klimavenlig praksis, påpeger Concito.
Det vil fjerne risikoen for, at regnemetoderne senere opdateres i mere negativ retning og skaber længere vej til klimamålet.
En sådan bevægelse ses på transportområdet, vurderer Karsten Capion, hvor salget af elbiler vil øges de kommende år.
”Det er et af de elementer, der peger på, at der er en strukturel omstilling i gang, der giver varige og sikre reduktioner. Det er det, som virker, og som vi gerne vil se i alle sektorer,” siger Karsten Capion.
Han peger derfor på, at landbruget er den tilbageværende sektor, der skal håndteres.
- EHS