RELEX rejser 500 millioner euro og udvider sit tekniske team

Gennem sin nyligt afsluttede finansieringsrunde har RELEX Solutions fået en kapitaltilførsel på en halv milliard euro. Med pengene skal softwareleverandørens tekniske team have et løft ved hjælp af flere hundrede nye medarbejdere.

Det allerede 400-mand store tekniske team hos RELEX Solutions skal udvides med endnu hundrede medarbejdere ovenpå en stor kapitaltilførsel. Foto: 123RF.

22.02.2022

SCM.dk

Den amerikanske investeringsplatform Blackstone Growth, der er en del af verdens største investeringsfirma Blackstone, har ledet og netop afsluttet den seneste finansieringsrunde for softwarevirksomheden RELEX Solutions.

Den finske vækstvirksomhed er kommet ud på den anden side 500 millioner euro rigere på baggrund af en vurdering til 5 milliarder euro.  RELEX, hvis datadrevne software automatiserer og optimerer forsyningskæde, planlægning og operationelle beslutninger for detailhandlere, vil bruge kapitaltilførslen til at booste sit tekniske team. Det allerede 400-mand store team skal udvides med endnu hundrede medarbejdere.

”Vi er stolte af at byde Blackstone, med deres enestående erfaring på området, velkommen på vores rejse, når vi fordobler vores engagement både til teknologisk innovation og vores vision om fuld integrereret planlægning”, siger Mikko Kärkkäinen, der er Group CEO og medstifter af RELEX Solutions, i en pressemeddelelse.

Tidligere har RELEX Solutions rejst over 200 millioner i euro i finansiering, men med denne rundes 500 millioner euro slår RELEX rekord for finske vækstvirksomheder.

“Blackstone har brugt signifikant tid i detail- og supply chain planlægningsmarkedet og samtidig fulgt RELEX’ vækst til en markedsledende position tæt. Vi ser frem til at se RELEX cementere deres position som en markedsleder og fortsætte med at udvide produktudbuddet med hjælp fra Blackstones kapital, ekspertise og globale netværk”, tilføjer Paul Morrissey, der leder europæiske investeringer for Blackstone Growth. 

Læs også: Kapitaltilførsel skal accelerere global ekspansion af fynske robotter

I dag er RELEX’ softwareløsninger blandt andet med til at forhindre madspild i detailhandlen. RELEX Solutions opnår dette ved at påvirke alle faser i forsyningskæden, hjælpe CPG-virksomheder med at udvikle nøjagtige produktionstidslinjer og sørge for, at detailhandlere kan sikre udbuddet i de rigtige mængder i tide til at imødekomme forbrugerens behov uden at forårsage spild.

Løsningen centraliserer supply chain, lager- og bemandingsdata for automatisk at optimere varestrømmen og udnytte kapacitet og ressourcer på tværs af hele forsyningskæden.

“Med RELEX, kan vi bedre forecaste vores genopfyldningsbehov og varestrøm gennem hele forsyningskæden – fra leverandører til butikker. Samtidig har RELEX også givet os værktøjerne til at håndtere ekstraordinære situationer som for eksempel pludselige ændringer i efterspørgsel eller midlertidige forstyrrelser i forsyningskæden”, fortæller Tuulia Wennerkoski, der er Vice President for Supply Chain Management hos SOK’s dagligvarehandel. 

I 2021 vækstede RELEX’ kundebase til over 350 kunder og fordoblede næsten deres softwareindtægter.  

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby