Returlogistik uden bøvl

Virksomheden Lightyears har en politik for returvarer, der har øget kundetilfredsheden og reduceret fragtomkostningerne.

Lightyears bruger GLS til returvarer i Danmark. Foto: GLS. .

25.02.2014

SCM.dk

”Det er et klart konkurrenceparameter for os at yde en god kundeservice ved reklamationer”, siger logistikchef Jesper Birkmose fra Lightyears. Foto: Privat. .

Lampeproducenten Lightyears A/S har siden foråret 2012 haft et setup for returlogistik, både når det gælder reklamationer og ombytninger. Konceptet går i korte træk ud på, at returlogistikken skal være så nem som muligt for Lightyears’ kunder, der typisk er mindre lys- og møbelbutikker samt bolighuse.

Læs også: Returlogistik er et konkurrenceparameter

Produktions- og logistikchef Jesper Birkmose fortæller, at behovet for en smidig returlogistik opstod, fordi Lightyears ville give kunderne en oplevelse af kvalitet i alle led, hvilket også indbefatter fragten.  

”Modtager kunden eksempelvis en lampe med en lille defekt, skal han ikke føle, at der er noget bøvl med hensyn til returneringen. Vi håndterer det forholdsvis nemt via vores salgssupport, og setuppet gælder både vores danske og europæiske kunder”, siger Jesper Birkmose, der understreger, at antallet af reklamationer er lavt.    

Lightyears bruger to transportfirmaer, GLS i Danmark og UPS i Europa, til at fragte returvarerne hjem til hovedsædet i Aarhus. Det eneste, Lightyears’ kunder skal gøre, er at ringe ind, få godkendt reklamationen og få et returnummer, som påføres pakken. Derefter booker salgsafdelingen fragtlabels online hos transportøren, som chaufførerne har med ud til kunderne og sætter på returpakken.

”Det har virkelig nedsat fejlmarginen. Vi undgår således, at en returvare bliver fløjet hjem fra Tyskland, fordi der var kryds i den forkerte rubrik i fragtbrevet. Transittiden er ikke afgørende, og fordi det nu er os, der opretter forsendelserne, sikrer vi, at returneringen foregår på den rigtige og billigste måde”, fortæller Jesper Birkmose.

<p>”Vore politik for returvarer har øget kundetilfredsheden og samtidig reduceret vores fragtomkostninger”.</p>

Jesper Birkmose, produktions- og logistikchef i Lightyears

Returlogistikken som konkurrenceparameter
Hvilke forretningsmuligheder ser du i returlogistik?
”Det er et klart konkurrenceparameter for os at yde en god kundeservice ved reklamationer. Som udgangspunkt har kunden altid ret, men dermed ikke være sagt, at vi bare accepterer alt. Nogle gange vil vi bede kunderne om at sende et billede, så vi kan se, hvad fejlen er”, siger logistikchefen.

Også hvad angår returvarer, der ikke fejler noget, hjælper Lightyears sine kunder. Det gælder for eksempel ved ombytninger, hvis det viser sig, at kunden har disponeret forkert, og et produkt slet ikke sælger.

”Hvis det er en kunde, som vi har et godt samarbejde med, vil vi gerne hjælpe med at generere et mersalg ved, at butikken får en anden vare. Beslutter vi at tage en vare retur, får kunden den samme service som ved reklamationer. Men som udgangspunkt er returvarer dog noget, vi helst vil undgå”, siger Jesper Birkmose.

Øget kundetilfredshed
Lightyears har ifølge Jesper Birkmose modtaget megen positiv feedback fra kunderne for firmaets returlogistik-koncept.

”Vore politik for returvarer har øget kundetilfredsheden og samtidig reduceret vores fragtomkostninger”.

Læs også: Returlogistik – forretningsmodellen der ikke er opdaget endnu

Jesper Birkmose forestiller sig, at kunderne på sigt får mulighed for at registrere returvarer på Lightyears’ hjemmeside i stedet for at ringe ind.

”Det vil stadig kræve en manuel godkendelse, men jo mere af returlogistik-processen, der kan automatiseres, jo bedre”, siger han.   

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

14.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams