RFID i branddragter: Skarpere lager, højere sikkerhed og bedre vedligehold

Beredskabsstyrelsen har RFID-mærket branddragter og etableret et intelligent system, der sikrer skarpere lagerstyring, endnu højere sikkerhed og bedre vedligehold af udstyret. Fundamentet er EPC-standarder fra GS1 og et dansk produceret system, som holder styr på lager, vask og vedligehold.

Sikkerhed er central for Beredskabsstyrelsen, og derfor er alle branddragter nu udstyret med en robust RFID-chip, der er syet ind i branddragterne. Foto: Beredskabsstyrelsen. .

31.08.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Om Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen leder det statslige redningsberedskab i Danmark. Det består af mere end 1.500 fastansatte, værnepligtige og frivillige samt materiel og køretøjer fordelt på styrelsens seks afdelinger i landet. Styrelsens seks afdelinger assisterer de kommunale redningsberedskaber, politiet og andre myndigheder ved større eller længerevarende indsatser i Danmark, hvor der er behov for meget mandskab eller specialmateriel.

Når det brænder på, og alt går op i røg, så er der stor sandsynlighed for, at Beredskabsstyrelsen er med til at bekæmpe og rydde op. Hvis en kemisk fabrik brænder, en lagerbygning står i flammer, eller der en tør sommer opstår skovbrande, så rykker Beredskabsstyrelsen ud med eksperthold og -udstyr. 

Brandforebyggelse og -bekæmpelse er en stor del af styrelsens opgave, og branddragter er derfor en central del af styrelsens materiel. ”I de sidste årtier har vi og vores internationale kollegaer fået voksende opmærksomhed på brandfolks sikkerhed. Når bygninger og andet brænder, forekommer der en masse sundhedsfarlige udledninger af for eksempel sodpartikler, tjærestoffer og asbest”, fortæller Niels Jørgen Fig, der er chef for Beredskabsstyrelsens logistikcenter for mundering og sikkerhedsudrustning.

Sikkerheden er 1. prioritet

Dragter, handsker og masker skal derfor være i orden, så brandmændene ikke optager de giftige stoffer gennem indånding. Det indebærer først og fremmest korrekt vedligeholdelse – og derfor er alle branddragter nu udstyret med en robust RFID-chip, der er syet ind i branddragterne.

”Vi er meget omhyggelige med at sortere dragter, masker, handsker og andet udstyr, når vores folk er færdig med en øvelse, undervisning eller redningsaktion. Alt bliver sorteret i rullebure eller plastposer til henholdsvis ”almindelig beskidt”, ”partikel- og brandrøgsforurenet”, ”overtænding” og ”asbest”. Dragterne skal nemlig behandles og vaskes forskelligt afhængig af kategori”, fortæller Niels Jørgen Fig.

”RFID-chippen og it-systemet, der opsamler data og præsenterer dem på nogle brugervenlige skærmbilleder, gør, at vi til enhver tid har digitalt hånd i hanke med udstyret”, fortæller Niels Jørgen Fig. Foto: Beredskabsstyrelsen. .

Vaskepersonalet modtager det brugte udstyr og kan let registrere det, fordi det blot kræver en RFID-læser, der læser RFID-chippen. Vaskepersonalet inspicerer udstyret efter vask og registrerer om, det skal til reparation på systuen. Det er nemlig vigtigt, at udstyret er helt, og at særligt de indvendige membraner er intakte, så de kan beskytte brugeren mod de giftige stoffer og vandgennemtrængning. På alle trin i værdikæden - fra dragterne bliver taget af over vask og vedligeholdelse til placering på lageret klar-til-brug - er der ”porte”, som er udstyret med antenner eller RFID-læsere, der registrerer udstyret og giver brugeren informationer på en skærm.

Digitalt ”anker” i udstyret

”RFID-chippen og it-systemet, der opsamler data og præsenterer dem på nogle brugervenlige skærmbilleder, gør, at vi til enhver tid har digitalt hånd i hanke med udstyret. Det er en stor fordel, at alle - uanset om det er på lageret, i systuen eller på vaskeriet - hele tiden kan skanne en dragt og se præcis, hvad der skal ske med den specifikke dragt”, fortæller han.

Han vurderer, at gevinsterne ved det RFID-baserede system omfatter:

  • Alle i værdikæden ved altid, hvad de skal gøre med hver enkelt stykke udstyr.
  • Alle kan let registrere, hvad de har gjort ved udstyret.
  • Det er let at få overblik over lager og hurtigt at spore udstyr.
  • Det sikrer korrekt vedligehold af udstyr, der igen øger sikkerhed for Beredskabsstyrelsens redningsspecialister og brandfolk i aktion.
  • Korrekt vedligehold øger også levetid af udstyr.
  • Dataopsamlingen giver et mere nuanceret og informationsrigt grundlag for indkøb og dialog med leverandører.
  • Systemet gør det lettere at holde styr på udstyr, der har været brugt i internationale aktioner.
  • Systemet giver automatisk besked, når en dragt bliver vasket for 20. gang, hvor dragten nemlig skal gen-imprægneres for at sikre højere sikkerhed.

Dataopsamling giver bedre indkøb

Fakta om løsningen

  • Beredskabsstyrelsens Logistikcenter i Haderslev har installeret udstyr til registrering af RFID-chips eller -tags.

  • Tags er monteret i næsten alle branddragter.

  • En RFID-tag er en lille chip med antenner pakket ind i plastik. Den returnerer et svar om, hvilket nummer den har, når den placeres tæt på en antenne (læser), der er koblet sammen med en computer.

  • RFID-taggen er lavet, så den kan tåle industrivask ved høje temperaturer.

  • Computeren har en trykfølsom skærm, hvor medarbejderne kan vælge mellem forskellige aktioner.

  • Når dragten bliver udleveret til en medarbejder, bliver det registreret på medarbejdernummer.

Niels Jørgen Fig fremhæver særligt gevinsten med dataopsamling, der giver et bedre indkøbsgrundlag. ”Opsamlingen af data om, hvor ofte forskellige typer udstyr har behov for reparation, giver os viden om, hvad levetiden på udstyret reelt er, og hvilke udfordringer vi eventuelt oplever. Det er viden, som vi ikke havde tidligere, og det er virkelig værdifuldt input til vores dialog med leverandører”, fortæller han og tilføjer:

”En anden vigtig gevinst er, at systemet automatisk overvåger antallet af vask, en dragt gennemgår og giver besked, når en specifik dragt bliver vasket for 20. gang. Så er det nemlig tid til, at den skal imprægneres på ny. Imprægneringen er meget vigtig for dragtens evne til at sky partikler og skidt og dermed for brandmandens sikkerhed”.

RFID-mærkningen og systemet til at opsamle og registrere data er udviklet af RFID-eksperten 2Trace og er implementeret på Beredskabsstyrelsen afdeling i Haderslev i løbet af 2019. Det er planen, at systemet skal rulles ud til alle styrelsens afdelinger i løbet af 2020-21. Niels Jørgen Fig fortæller, at systemet har krævet nye arbejdsgange for personalet, men at forandringen er forløbet relativt hurtigt og gnidningsfrit.

Opsamlingen af data om, hvor ofte forskellige typer udstyr har behov for reparation, giver os viden om, hvad levetiden på udstyret reelt er

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

21.05.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Automatisering i den kolde forsyningskæde

21.05.2025SCM.dk

Skræddersyet lagerløsning giver Brødrene Dahl mere plads og fleksibilitet

20.05.2025SCM.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

19.05.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

N.C. Nielsen lancerer verdens mest effektive el-truck

16.05.2025SCM.dk

DHL ruller 1000 nye robotter ud i globalt samarbejde

14.05.2025KNAPP A/S

Sponseret

Walmarts næste generations distributionscentre

13.05.2025Swisslog

Sponseret

Finland's first AutoStore solution celebrates five years of clockwork efficiency

13.05.2025Jungheinrich Danmark A/S

Sponseret

Hvilken palleløfter passer bedst til dig?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

26.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

28.05.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Auditor - certificeret af PECB

Lær at mestre auditteknikker og få kompetencer til at lede en audit af et ledelsessystem for informationssikkerhed (ISMS) og et auditteam.

Dato

01.06.2025

Sted

Online