Robotterne skal nok komme

Hos Prime Cargo ved man godt, hvilken vej vinden blæser: mod det automatiske lager. Men det skal ske i det rigtige tempo og med de rigtige varer i tankerne, én størrelse passer nemlig ikke nødvendigvis til alt.

Prime Cargos lagerbygning i Kolding hjemsted for en konstant varetrafik året rundt. Foto: Prime Cargo.

07.07.2016

Anders Kampmann, SCM.dk

At robotteknologien er kommet for at blive i logistiksammenhæng vil de færreste nok være uenige i, og det er man bestemt heller ikke hos speditørvirksomheden Prime Cargo i Kolding. Her har man siden 1998 leveret tredjepartslogistikløsninger til et væld af kunder inden for detailbranchen, og i de senere år med fokus logistikken omkring e-handel, der som bekendt er i solid vækst både herhjemme og i udlandet.

Det er ensbetydende med god travlhed hos virksomheder som netop Prime Cargo, der håndterer store mængder pakker i trinene fra afhentning af varerne hos producenterne til levering i kundernes postkasser. Men selvom pakketrafikken ind og ud af den 15.000 m2 store ompakningscentral er omfattende, så er håndteringen primært manuel, fortæller logistikchef Morten Høilund.

”Vi er i gang med at afklare, hvordan og hvor meget vi kan automatisere. For der er ingen tvivl om, at det er der vi ender” - Morten Høilund..

”Vi er ikke så automatiserede endnu, det er manuelt arbejde med vogne, transportbånd og PDA’er, der dominerer hos os. Det er et forholdsvis simpelt setup og det fungerer grundlæggende godt. Når det er sagt, så er automatisering og robotteknologi selvfølgelig noget vi holder øje med og vi har faktisk gang i en analyse for at afklare, hvordan og hvor meget vi kan automatisere. For der er ingen tvivl om, at det er der vi ender”, forklarer han.

Specialisering nødvendig
For Prime Cargo er den centrale udfordring virksomhedens store spænd i de varegrupper, man håndterer, og som gør det sværere end som så at finde en samlende løsning. Varer i kategorier som brugskunst, kosmetik, isenkram, legetøj og ikke mindst tekstiler er godt nok alle sammen i den mindre kategori sammenlignet med eksempelvis hårde hvidevarer, som Prime Cargo bevidst ikke håndterer, men ikke desto mindre er variansen reelt for stor til, at man kan få alt med.

”Vi breder os over rigtig mange kategorier, og det sætter en grænse for graden af automatisering, vi kan opnå. Vi arbejder med at opstille forskellige scenarier for at få en idé om, hvad der kan betale sig, og hvordan vi tilpasse vores forretning. Et redskab i den forbindelse kan jo være, at vi kan blive nødt til at specialisere os yderligere og vælge nogle varegrupper fra, hvilket vi faktisk bør”, siger Morten Høilund.

Her taler han af erfaring. Ikke alene viser markedet langt hen ad vejen, at nichevirksomhederne klarer sig rigtig godt, så har Prime Cargo også selv prøvet kræfter med større forsendelser, med visse udfordringer til følge. Bl.a. havde man en overgang andel i nogle sendinger af solpaneler, der var svære at håndtere, og det samme gjorde sig gældende med de større legeelementer i form af gyngestativer og rutsjebaner, virksomheden tidligere har arbejdet med.

Prime Cargo og e-handel

E-handlen i Danmark voksede med næsten 18 procent fra 2014 til 2015 og nåede ifølge FDIH sidste år op på knap 87 mia. kr. Heraf blev ca. en tredjedel brugt i danske netbutikker. Prime Cargo er af Danmarks største speditørfirmaer med speciale i håndtering af e-handelsvarer til både private og erhvervskunder.

Klar til julehandlen 2017
”Vi er bevidste om, at automatisering ikke nødvendigvis giver mening for alle kunder, men på den anden side vil vi gerne i større grad undgå manuel håndtering, som er fysisk hårdt for vores medarbejdere. Så noget af det vi arbejder med i den analyse, vi har startet op, er forskellige former for funktionsopdelinger, hvor vi ser på, hvad og hvor meget der kan klares med robotter, og hvordan vi får økonomien i det til at hænge sammen, hvilket naturligvis også er afgørende”, understreger Morten Høilund.

Netop de finansielle aspekter er også vigtige i den igangværende analyse, Morten Høilund henviser til. Via den vil Prime Cargo således afdække fremtidsperspektiverne og potentialet i en øget anvendelse af robotteknologi og automatisering i og omkring terminalbygningerne lidt nord for Kolding.

”Planen er, at vi skal have et grundlag på plads inden sommeren i år, som vi kan arbejde videre ud fra og regne på rent økonomisk, og så følger investeringer og implementering derefter. Det langsigtede mål er, at vi er up and running med et mere automatiseret flow op til julehandlen i 2017, der for os for alvor starter omkring oktober. Inden da skal der jo være plads til en rimelig lang testfase, men det tror vi også nok skal lykkes, og det er i hver fald noget vi er ret spændte på”, slutter Morten Høilund.

Prime Cargo blev i foråret 2015 opkøbt af den japanske logistikvirksomhed Mitsui-Soko Group og har i dag, ud over basen i Kolding, kontorer i København og polske Stettin samt syv steder i Kina.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

14.06.2024SCM.dk

Grøn omstilling af forsyningskæder kræver samarbejde på tværs af grænser

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

04.06.2024SCM.dk

Vi skal blive klogere på fangst og lagring af CO₂

28.05.2024SCM.dk

Bugnende ordrebog skaber nye logistik-arbejdspladser i Nordjylland

24.05.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Fleksibel lagerhåndtering med elektrisk Terberg YT203-EV

24.05.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Brugbare og realistiske ROI-beregninger giver effektive investeringer

23.05.2024Zetes

Sponseret

Mediq benytter lagerløsning ZetesMedea for optimeret plukkeproce

23.05.2024Axacon A/S

Sponseret

Tjek om jeres manuelle processer er for dyre

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Automation Engineer, Remote Assistance

Har du kompetencerne og lysten til at yde support på komplekse og højteknologiske løsninger? Så søger vi nu endnu en kollega til vores Remote Assistance team.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Kantineassistent - med flair for det grønne køkken

Hos Körber Supply Chain er kantinen vores fælles samlingspunkt, hvor alle medarbejdere fra alle afdelinger mødes dagligt over et veltillavet og lækkert frokostmåltid. Vores kantine er kendt og anerkendt for sin høje kvalitet, et bredt udvalg af lækre og sunde retter, samt masser af smil og god service.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup