Robusthed er en reel mulighed

Det er ikke nemt, men det kan lade sig gøre at skabe mere robuste kæder, der forbygger skadelige risici, lyder budskabet fra erfaren konsulent.

08.03.2013

SCM.dk

Gary Lynch, CEO i Marsh Risk Consulting, mener, at alle virksomheder bør fokusere på, hvordan de kan påvirke partnere til at skabe mere robusthed i kæderne. Foto: Marsh Risk Consulting..

Gary Lynch er administrerende direktør for Marsh Risk Consulting. Han mener, at der er stærke politiske og økonomiske barrierer for at realisere anbefalingerne fra World Economic Forums rapport ”Building Resilience in Supply Chains”; men han mener trods alt, at det er muligt:

“Vi har lært lektien fra naturmæssige og økonomiske katastrofer de sidste år i Japan, Thailand, USA og Europa, at vores globale forsyningskæder er mere forbundne og indbyrdes afhængige end, vi hidtil har troet og taget udgangspunkt i”.

Det starter med erkendelsen
Der er ifølge Gary Lynch sket en erkendelsesrejse her. Energimangel påvirker produktion og transport, kemikaliemangel påvirker højteknologisektoren, som igen påvirker forbrugerelektronik. Alle industrioer bliver påvirket af uenighed om deling af luftkapacitet, som er en vital ressource for flytning af personer og varer på tværs af verdenskortet.

Det etablerer platformen for og baner vejen for, at vi ifølge Lynch kan skabe et mere holistisk og aggregeret billede af og en mere sammenhængende indsats for at skabe mere robuste forsyningskæder.

Lynch fremhæver, at vi de sidste år har været vidne til, at nogle få Original Equipment Manufacturers (OEMs) har gjort en ihærdig indsats for at skabe mere robusthed. Førende aktører inden for detail, bilindustrien, high-tech og energisektoren er gået foran og har:

  • defineret fælles taksonomier og standarder,
  • etableret kriterier for hvordan man evaluerer tredjepartsrisici,
  • skabt en større grad af frem-og-tilbage overvågning, og
  • faciliteret udveksling af risicirelaterede informationer om kritiske faciliteter og transportruter.

<p>”Pionererne har indført belønnings- og sanktionssystemer i forhold til deres samarbejdspartneres adfærd…”</p>

Gary Lynch, CEO i Marsh Risk Consulting

Adfærd er nøglen
”Hvad der er endnu mere vigtigt er, at pionererne har indført belønnings- og sanktionssystemer i forhold til deres samarbejdspartneres adfærd. Resultatet er, at nogle af samarbejdspartnerne har sat ekstra fokus på deres partneres adfærd og hvordan de kan påvirke den adfærd. På den måde er der skabt en positiv kædereaktion, der bygger mere robusthed ind i forsyningskædenetværkene”, fortæller Gary Lynch og tilføjer:

”Så ja, det er faktisk muligt at bygge mere robusthed ind i globale forsyningskæder, selvom en kæde aldrig er stærkere end det svageste led, og selvom de enkelte led i kæden ikke nødvendigvis kan se værdien af at arbejde for hele kædens bedste og ikke kun virksomhedens bedste. Det hele begynder med diskussioner lokalt, nationalt og regionalt, der sætter fokus på fælles interesser. Derfor er diskussioner og rapporter i stil med World Economic Forums rapport så vigtige, så ringene kan spredes i vandet, og vi alle begynder at diskutere robusthed med vores samarbejdspartnere og endda med vores konkurrenter”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup