Sårbar ledelse er stærk ledelse

Shingo Modellen er en af verdens førende metoder til process excellence i øjeblikket. Vi mødte to af folkene bag modellen til en snak om mål, værktøjer, systemer og principper - og om at ledere, der tør rumme deres sårbarhed, er stærke ledere.

2) Lundbeck har som den eneste modtaget en sølvmedalje fra the Shingo Institute som et tegn på, at de er godt på vej med arbejdet med at indføre principbaseret ledelse. Foto: Lundbeck..

23.04.2014

SCM.dk

Shingo modellen.

Mange virksomheder bliver i det lange løb skuffede, når de griber til lean, six sigma og andre process excellence-metoder.

Rigtig mange virksomheder oplever typisk en forbedring efter 6 og 12 måneder skabt af en blanding af begejstring, ledelsestryk og nye værktøjer.  

Men når dampen går af projektkedlen efter 18-24 måneder, oplever mange, at præstationsniveauet falder til et niveau, der er det samme som eller endda lavere end, da de startede på forbedringsprojektet.

Læs også: Du spilder 55 procent af tiden

”Årsagen er, at virksomhederne ikke formår at få skabt en forbedringskultur, hvor forbedringsarbejdet er en integreret del af kulturen eller virksomhedens DNA. De fleste virksomheder starter naturligt nok ud med et projekt med mål og værktøjer, men de kommer aldrig udover værktøjsniveauet og får forbedringsarbejdet forankret i kulturen. De bliver hængende i projektfasen, og det skaber ikke vedvarende forbedringer”, fortæller Robert D. Miller, som er Executive Director ved det amerikanske Shingo Institute.

Sammen med S. Max Brown er han på studiebesøg i Danmark med tyve europæiske og amerikanske virksomhedsledere og lean-specialister.

Han tilføjer: ”Det er ikke ny viden. De fleste, der arbejder med procesoptimering og forbedringer, ved, at kulturen er vigtig. Det store spørgsmål er, hvordan transformerer man kulturen, så løbende forbedringer bliver en integreret del af kulturen?”.

Shingo Modellens 10 Guiding Principles

1. Respekter det enkelte individ.

2. Led med ydmyghed.

3. Stræb efter perfektion.

4. Sikr kvaliteten ved roden.

5. Værdsæt flow og pull.

6. Tag godt imod videnskabelig tænkning.

7. Fokuser på processen.

8. Tænk systemisk.

9. Skab vedholdenhed i formål.

10. Skab værdi for kunden.

Den nye dimension
Shingo Institute har som svar på dette spørgsmål igennem de sidste 25 år udviklet Shingo Modellen og et tilhørende uddannelsessystem, der skal hjælpe ledere og organisationer til at skabe en forbedringskultur.

Shingo Modellen bygger på at skabe en dynamisk balance mellem dimensionerne principper, systemer, værktøjer og mål, se figuren.

Den nyskabende dimension her er principper. Modellen indeholder ti principper, som tilbyder organisationer en anderledes optik, som de kan anskue deres egen situation igennem og støtte dem i at skabe den ønskede kultur.

”Mål, værktøjer og systemer er kendte størrelser, som mange er dygtige til at arbejde med. De er også unikke for hver enkelt organisation. Men principper er en anden snak. Principper er universelle og har den egenskab, at de har karakter af et fundament, som man kan bygge en kultur på”, fortæller Robert D. Miller.

Shingo Institute uddeler Shingo Prizes til virksomheder, der er nået langt på deres rejse mod at skabe en forbedringskultur baseret en dynamisk balance mellem principper, systemer, værktøjer og mål. Lundbeck er foreløbig den eneste europæiske virksomhed, som har opnået en sølvmedalje for deres process excellence-arbejde.

Læs også: Lean six sigma er en lang rejse

”Vi har stor nytte af Shingo Modellen i vores arbejde for hele tiden at blive bedre. Den har hjulpet os til at anskue lean som en helhed, hvor modellens ti principper gør os bedre i stand til at lede og tænke på tværs. Modellen har gjort det mere tydeligt for os, hvad en lean-kultur er, hvordan den ser ud, og hvor vi er på vej hen", fortæller Christian Houborg, der er Vice President, Service and Technical Operations og sponsor for Lundbecks arbejde med process excellence og løbende forbedringer.

Han tilføjer: "I 2013 havde vi fokus på hvert af de ti principper i én måned ad gangen, hvor vi hele måneden arbejdede med at forstå princippet og se dybere på, hvordan vi understøtter eller kan understøtte det enkelte princip, så vi opnår en principbaseret adfærd. Vi er nu på det niveau, hvor vi arbejder med graden af implementering af principperne i vores dagligdag, og det kan vi sikkert blive ved at uddybe og udfolde de næste 40 år”

”Principper er universelle og har den egenskab, at de har karakter af et fundament, som man kan bygge en kultur på”, fortæller Robert D. Miller. Foto: Shingo Institute..

Mennesker gør forskellen
”Mange lean-projekter har i virkeligheden ”dehumaniseret” arbejdet med at forbedre præstationer. Det har været tekniske projekter, som ikke har respekteret de mennesker, der var involveret, og ikke har formået at engagere ledere og medarbejdere. I Shingo Modellen arbejder vi på at menneskeliggøre forbedringsarbejdet, så mennesker bliver engagerede og kan se en seriøs mening med bestræbelsen", fortæller Max Brown, som er Director, Leadership & Executive Education ved Shingo Institute, og fortsætter:

"Mange topledere siger, at medarbejderne er deres største aktiv, men hvis man ser efter i årsregnskaberne, figurerer stole og borde som aktiver, mens lønninger og pensioner til ansatte figurerer som passiver. Shingo Modellens ti principper er ikke tekniske, de handler om mennesker”

Læs også: Mennesker betyder alt for Carlsbergs vedligeholdelsesstrategi

Han fortæller med passion om, at Shingo Institute tror på, at excellence og vækst kræver ydmyge ledere, der tør rumme deres egen sårbarhed. ”Det at se egen sårbarhed i øjnene reducerer egoets rolle, og egoet skaber netop mange blinde vinkler og derved barrierer for at lære nyt og udvikle os.

Ordet ”humility” har sin sproglige rod i det græske ord for ”rig og næringsrig muldjord”. Ydmyghed og sårbarhed er i vores optik en forudsætning for vækst og udvikling, og det er hvad stærk ledelse handler om”.

”I Shingo Modellen arbejder vi på at menneskeliggøre forbedringsarbejdet, så mennesker bliver engagerede og kan se en seriøs mening med bestræbelsen”, fortæller Max Brown. Foto: Shingo Institute..

Principbaseret ledelse
Også Novo Nordisk lader sig inspirere af Shingo Modellen til at bringe process excellence-arbejdet videre.

”Vi har i vores cLEAN i de sidste ti år haft fokus på at sætte mål, indføre værktøjer og etablere systemer. Det har skabt store resultater for vores produktion, som igen har haft stor effekt på Novo Nordisks forretningsresultater. Vores næste skridt bliver blandt andet at lade os inspirere af the Shingo Model og sætte mere fokus på den fjerde dimension, nemlig principper og introducere mere målrettet principbaseret ledelse”, fortæller Morten Stub, der er Director, cLEAN, Novo Nordisk A/S.

Læs også: Grønt netværk satser på lean-metode

Han tilføjer: ”Hvis værktøjer sat i system øger bevidstheden om ”know how” i organisationen, kan man sige, at principper skal øge bevidstheden om ”know why” i organisationen. Vores Idé med at arbejde med principbaseret ledelse er at gøre organisationen uafhængig af bestemte personer, værktøjer eller programmer. Principperne skal som endemål være en dybt integreret del af organisationens DNA og skal sikre, at alle aktiviteter, beslutninger og handlinger er baseret på de samme grundlæggende principper”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online