Søfartshandel bliver ikke det samme som før corona

COVID-19 fået søfartshandlen til at styrtdykke. Det har fået industrien til at omstille sig - og det ser ud til, at forandringerne kan være vedvarende.

Søfartshandlen dykker 4,1 procent i 2020 på grund af corona. Arkivfoto..

23.11.2020

SCM.dk

Coronapandemien har sendt chokbølger gennem den globale økonomi. I så høj grad at søfartshandlen dykker 4,1 procent i 2020, mener ny rapport på emnet fra UNCTAD.

Det har fået containerskibsindustrien til at være mere disciplinerede, beskære kapaciteten og mindske omkostningerne. Målet er at sikre rentabiliteten af forretningerne – også selvom det betyder et fald i markedsandele.

Ligeledes har aktører i søfartsindustrien måtte ændre arbejdspraksisser og procedurer, sundheds- og sikkerhedsprotokoller og operations for at kunne beskytte medarbejdere og holde forretningen kørende under corona.

Just-in-case mentalitet

I mange virksomheder herskede en lean tilgang, før corona ramte. Det indebar mindst mulig spild i virksomheden – både når det kommer til plads, investeringer og tid. Men på grund af pandemien bevæger industrien sig måske i højere grad imod en just-in-case tilgang.

Det betyder at en post-corona søfartsindustri formentlig vil øge sig fokus på risikostyring og kriseberedskab. Ligeledes kan det få betydning for globaliseringen af virksomheder. Risikostyring igennem nearshoring eller reshoring kan blive en tendens i internationale virksomheder, spår rapporten.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle