Søfolk bliver stadig nægtet landgang til fare for deres helbred

Det bliver kaldt en humanitær krise: Hundredvis af søfolk i arbejde på verdens fragtskibe er siden coronakrisens begyndelse blevet nægtet landgang rundt omkring i verden. Det har holdt dem fra at komme hjem til den ferie, de har ret til ifølge deres kontrakter efter mere end 10 måneder til søs. Det kan have konsekvenser for både søfolkenes mentale og fysiske helbred, mener rederier.

300 virksomheder og organisationer vil have søfolk anerkendt som nøglearbejdere, så de kan komme hjem. Arkivfoto..

15.02.2021

SCM.dk

Siden da er ikke meget sket. Tusindvis af ansatte på verdens mange fragtskibe er stadig ikke blevet afløst og sendt hjem på ferie.

Over 300 virksomheder og organisationer presser stadig på, for at få søfolk anerkendt som nøglearbejdere. Udover at søfolkene fortjener at komme hjem, kan det også være tiltaget, der sikrer bevarelsen af afgørende forsyningskæder. Det skriver BBC.

Læs også: Søfartshandel bliver ikke det samme som før corona

”Forenet, hurtig handling fra regeringer og andre vigtige stakeholdere er nødvendig for at beskytte både 1,6 millioner søfolks liv og levebrød. De gør et stort stykke arbejde for os på havene, og udsætter både deres sikkerhed og indkomst for store risici”, siger World Economic Forums afdelingschef for forsyningskæder og transport Margi Van Gogh.  

”Ved at give de strandede søfolk nøglearbejder-status, samt ved at prioritere vacciner til skibsmandskab, kan vi forhindre en tiltagende humanitær og økonomisk krise”.

Kilde: BBC

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle