Scope 3 kræver dialog, dialog og dialog

87 procent af Chr. Hansens CO2-udledning foregår i scope 3. Indkøbsafdelingen arbejder derfor ihærdigt på at etablere samarbejder med leverandører om at dekarbonisere. Det sker via dialog og fælles udvikling – og ikke via benhårde kvantitative målinger. Det vigtige er at få startet en bevægelse.

”Det er i bund og grund en kæmpestor forandringsledelsesopgave, hvor vi skal inspirere vores leverandører til at tænke nyt – og være åben for, at nogle leverandører kan inspirere os til at tænke nyt”, fortæller René Wienmann. Foto: Chr. Hansen..

30.05.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I de fleste virksomheder forekommer 80 procent af udledningen i leverandørkæden, altså i scope 3. Det er ikke let at reducere udledning i scope 3, og det er slet ikke let, hvis I i modsætning til Nestlé, Coca Cola eller Novo Nordisk har begrænset forhandlingsmagt eller lav ’ bargaining power’. Chr. Hansen er i dansk sammenhæng en stor virksomhed, og hvis Konkurrencestyrelsen ellers godkender en planlagt fusion med Novozymes, bliver det en endda meget stor virksomhed.

Men Chr. Hansens indkøbskraft og forhandlingsstyrke overfor  en del af sine leverandører er alligevel begrænset. Det er altså ikke nok at formulere nogle målsætninger for scope 3. Der skal arbejdes mere aktivt med tætte dialoger, samarbejder og fælles udvikling.

Læs også: Bæredygtighed bliver indkøbskriterie på linje med kvalitet og pris

”Der er kun én vej at gå, og det handler om at engagere leverandører gennem dialog, samarbejde, støtte og uddannelse”, fortæller René Wienmann, som er CPO. Han tilføjer:

”Vores målsætning lige nu er at komme i gang. Det er ikke så vigtigt, at leverandørerne leverer bestemte procentmæssige forbedringer. Det vigtige er, at de og vi kommer i gang og får sat skibe i søen, der starter eller fortsætter en udvikling mod dekarbonisering”.

Scope 3 involverer mange værktøjer
Han lægger ikke skjul på, at det er en ressourcekrævende proces for indkøbsafdelingen at engagere leverandørbasen i Chr. Hansens ambitiøse bæredygtighedsstrategi. Men han fremhæver også, at mange leverandører allerede er i gang og går proaktivt ind i arbejdet.

René Wienmanns hold af indkøbere gør brug af en bred vifte af værktøjer, når de arbejder med scope 3. Det omfatter for eksempel:

• Kortlægning af CO2-udleninger fordelt på både varer og leverandører.

• Bæredygtighed skal være et punkt på alle mødeagendaer med leverandører.

• Dedikerede dialogmøder der undersøger og skabe bevidsthed om ESG.

• Fokuseret dialog i et ’supplier engagement programme’ med 60 udvalgte leverandører, som repræsenterer cirka en tredjedel af Chr. Hansens spend (indkøbsvolumen).

• Direkte kommunikation af kriterier og mål til leverandører.

• ’Brede’ evalueringer af bæredygtighed – det kan være vanskeligt at kvantificere, men det skal ikke stoppe arbejdet. 80 procents præcision er bedre end ingenting.

• Kast lys på ’shadow prices’ i form af for eksempel nuværende eller kommende CO2-skatter.

• Se på kontrakter og incitamenter, kan der bygges bæredygtighedsincitamenter ind i kontrakter?

• Gør brug af ’leading indicators’ – det er indikatorer, der viser fremdrift i den rette retning. Det kan for eksempel være målinger af konkrete leverandører initiativer som for eksempel bedre ruteplanlægning, lavere leveringsfrekvens, erstatte råvare med en anden mere bæredygtig råvare etcetera.

Læs også: 6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen

”Det er i bund og grund en kæmpestor forandringsledelsesopgave, hvor vi skal inspirere vores leverandører til at tænke nyt – og være åben for, at nogle leverandører kan inspirere os til at tænke nyt. Der er naturligt en masse tvivl, usikkerhed, indvendinger og skepsis. Det vigtige er at tale om det og komme i gang med at gøre noget. Det er ressourcekrævende, og det er op ad bakke for nogle leverandører. Men mange leverandører har heldigvis set skriften på væggen og har fart på deres bæredygtighedsudvikling”, fortæller han.

Seks gode råd
Han fremhæver seks gode råd, som andre kan have gavn af i deres arbejde med at dekarbonisere scope 3:

1. Kom i gang og learn-by-doing. Vent ikke indtil I ved alt om, hvordan I skal løse alle udfordringer.

2. Formuler en strategi for arbejdet, så der er enighed og opmærksomhed.

3. Gå helhedsorienteret til værks. Inddrag alle interessenter – det bidrager til bevidsthed og skaber udveksling af viden på tværs af værdikæden til gavn for alle.

4. Støt medarbejdere og kulturen med træning, skabeloner, cheat sheets, værktøjer, seminarer etcetera.

5. Indarbejd bæredygtighedskriterier i udbudsrunder.

6. Bæredygtighed, ESG og dekarbonisering skal være en del af sourcing-DNA på linje med kvalitet og pris.

”Det vigtigste virkemiddel er måske at undgå sovepuder i form af ønsker om præcise kvantitative målinger. På nuværende tidspunkt er det ikke vigtigt, at leverandører kan stå til regnskab for alle detaljer. Det vigtige er, at vi ser en tendens og en bevægelse i den rigtige retning”, fortæller René Wienmann.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om scope 3 - dekarbonisering i leverandørbasen

Udledning af CO2 og andre klimaskadelige gasser i leverandørkæden kalder man scope 3, og det er svært. Men du kan lige så godt komme i gang med at opgøre hele forsyningskædens CO2-udledning. Altså inklusive alle leverandører. Fordi det er her langt det største klimaaftryk foregår. 

Relateret indhold

28.07.2025SCM.dk

Amerikanske toldafgifter vender op og ned på forsyningskæderne

27.06.2025SCM.dk

Israel-Iran konflikten forstyrrer regionale fragtkæder og global olieforsyning

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia