Seks havne samarbejder om havvind

Til daglig er de konkurrenter, men nu har de på Esbjerg Havn aftalt et samarbejde mellem de seks største vindhavne i Europa. De vil fremover samarbejde om at øge tempoet i den grønne omstilling, så Europas ambitiøse mål om opsætning af havvind kan nås. Havnene mangler kapacitet. I dag er de europæiske havvindstrategimål at etablere mindst 65 GW havvind inden 2030. Et højt tal. Især taget i betragtning af, at der i dag står godt 13 GW på havene rundt om i Europa.

På Esbjerg Havn har de seks største vindhavne i Europa aftalt at samarbejde om at øge tempoet i den grønne omstilling. De seks havne er Port Oostende i Belgien, Groningen Seaports/Eemshaven i Holland, Niedersachsen Ports/Cuxhaven i Tyskland, Nantes-Saint Nazaire Port i Frankrig, Humber i England og Esbjerg Havn i Danmark. Foto: Esbjerg Havn..

24.01.2023

SCM.dk

Europa sigter mod at etablere godt fem gange så meget havvind de næste otte år, som vi har bygget på de foregående 20 år. Det mål lægger stort pres på de europæiske vindhavne. For der er i øjeblikket ikke havnekapacitet nok til at kunne nå at få sat alle havvindmølleparker op. Det vil seks af Europas førende vindhavne forsøge at ændre på. Derfor er de gået sammen i et nyt samarbejde, som er forseglet på Esbjerg Havn, hvor en erklæring blev underskrevet, og de første diskussioner og deling af erfaringer foregik. Målet er at samarbejde på operationelt og praktisk plan.

”Ambitiøse målsætninger er fremragende, men det skal også kunne lade sig gøre i praksis. Vi tror på, at vi seks havne kan dele erfaringer og derved øge tempoet, så vi kan forsøge at afhjælpe de store kapacitetsproblemer, vi ser ind i,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør på Esbjerg Havn.

Ifølge Esbjerg Havns direktør ønsker havnene også at sende et signal til markedet om, at havnene er villige til at gøre alt for at accelerere den grønne omstilling med havvind. Med Esbjerg-deklarationen tilbage i maj blev målsætningen for havvind i Europa forøget voldsomt. Tyskland, Danmark, Belgien og Holland har etableret et fælles mål om at levere mindst 65 GW havvind inden 2030.

”Vi seks havne har underskrevet en erklæring om, at vi sætter alt ind på at understøtte Europas ambitiøse målsætning. I maj lagde politikerne rammerne med den oprindelige erklæring, og vi har underskrevet en erklæring, hvor vi handler på den udfordring, som de gav os alle sammen ved at sætte buldrende fart på havvinden”, siger Dennis Jul Pedersen.

Deler alt fra digitale erfaringer til plads
De seks havne i samarbejdet er Port Oostende i Belgien, Groningen Seaports/Eemshaven i Holland, Niedersachsen Ports/Cuxhaven i Tyskland, Nantes-Saint Nazaire Port i Frankrig, Humber i England og Esbjerg Havn i Danmark. Som Europas førende offshore-havne vil de bidrage til videndeling og best practice med respekt for konkurrencelovgivningen.
Samarbejdet kan for eksempel gælde pladsmangel. Har en havn kun plads til et halvt projekt, har en anden havn måske plads til den anden halvdel. Havnene vil også forsøge at sikre optimale processer og for eksempel dele digitale erfaringer. Esbjerg Havn har netop udviklet et digitalt værktøj – en såkaldt digital tvilling – der hjælper med at tredoble kapaciteten af havvind fremover, uden at havnen skal udbygges.

”Den slags erfaringer skal jo skaleres op, så vi kan udnytte kapacitet og kompetencer på tværs af lande. Selvom vi som havne er i konkurrence med hinanden, står vi stadig over for de samme udfordringer og har et fælles ansvar for at forme fremtiden”, siger Dennis Jul Pedersen.

Læs også: Esbjerg Havn bygger ny hal til havvind

Samarbejdet mellem havnene skal også understøtte det politiske arbejde på europæisk niveau.
“Europæiske havnes vigtighed bør ikke udelukkende opgøres i ton, men bør også vurderes på deres bidrag til udbredelsen og levering af energi, især vedvarende energi. Jeg er meget begejstret for, at disse seks vigtige vindenergihavne forener deres bestræbelser og går forrest i ambitionen om at indfri EU’s offshore målsætninger. Vi kan nemmere håndtere udfordringerne gennem samarbejde”, udtaler Isabelle Ryckbost, generalsekretær for European Sea Ports Organization (ESPO).

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

29.04.2024SCM.dk

Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle