Skal forsyningskæden for alvor rykke, skal det ske sammen

En forsyningskæde er end-to-end. Punktum. Hvis forsyningskæden for alvor skal gøre en forskel, skal det ske i tæt samarbejde med leverandører og kunder. Gerne i flere niveauer. Ny teknologi er en stor hjælp for at skabe en fælles indsigt i realtid i, hvad der egentlig foregår hvor og hvorfor.

”Vi kan og vil ikke differentiere os på prisen alene. Vi skal differentiere os på logistikken”, fortæller Kim Skaarup, Arla, der taler på SupplyTech Summit den 28. maj..

30.04.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke let, og det er noget supply chain-folk har talt om i flere årtier. Men det kan lade sig gøre. At udvikle forsyningskæden i fællesskab.

Sådan lyder det fra Kim Skaarup, der er Global Director Logistics for Arla Foods. Han er også en af talerne på den nye nordiske supply chain-konference SupplyTech Summit 2019, der foregår i Tivoli Congress Center i København den 28. maj.

”Hvad kræver det at udvikle end-to-end kæden? Det kræver enkle og basale greb som at begynde at tale sammen, at lytte til hinanden, at dele data og at bruge dataene aktivt og gerne i realtid. Kundesignaler og information ind i supply chain aktiviteter og processer – giv opmærksomhed til de ekstra detaljer”, siger han og tilføjer:

”Verdensrekorden på 400 meter løb for mænd er 43,03 sekunder, mens verdensrekorden for 4 x 100 meter stafet er 37,04. Samarbejde gør stærk, og det gælder i allerhøjeste grad for supply chain management”.

Data, data og data
Han fremhæver endvidere at data er helt afgørende for enhver planlægning, og planlægningen er igen helt afgørende for en velfungerende forsyningskæde, der balancerer udbud med efterspørgsel på en præcis og intelligent måde.

Målet er digitalisering fra demand sensing til kundelevering – et integreret forecast. Men det forudsætter samarbejde i kæden

Kim Skaarup

Han påpeger at det for eksempel er data om kunder og produkter. Det er vigtigt, at dataene er i realtid, og det er endnu mere vigtigt, at dataene bliver brugt til at analysere, hvad der skaber værdi for kunden. Gode data giver mulighed for at tage faktuelle beslutninger.

En traditionel kundevendt forsyningskæde består af en fabrik, der producerer varer, som bliver transporteret til et distributionscenter, hvor det bliver omlæsset og måske forsynet med nye mærkater og så distribueret videre ud til en kunde. Den proces er der ikke meget værdiskabelse i for kunden, så Kim Skaarup mener, at processen skal forenkles så meget som muligt. Det kræver planlægning, som igen kræver gode realtidsdata.

”Det handler meget om klassiske dyder som gode data og stærk planlægning; men de klassiske dyder får et kraftigt løft med ny teknologi til at opsamle, videresende, bearbejde og analysere data lynhurtigt og på en intelligent måde”, fortæller Kim Skaarup.

Tænk end-to-end
Det handler også om dialog og om en holistisk indstilling. Det er ifølge Kim Skaarup en misforståelse at logistik går fra produktionen til kunden. Det er omvendt. Logistik er fra kundens ”hylde” og tilbage i kæden til produktionen.

”Hvordan kan du opfylde kundens behov, hvis du ikke kender det? Når jeg besøger vores markeder rundt om i verden, tager jeg først en tur forbi vores kunder som for eksempel et supermarked eller en tankstation.  Det gør jeg for at se med egne øjne, hvordan vores produkter præsenterer sig i butikken”.

Han får også en snak med den lokale driftschef om, hvilke udfordringer han eller hun oplever i hverdagen med Arlas produkter, hvordan detaljer i pakningen, leveringen, mærkningen eller andet måske kan gøre livet lettere for butikspersonalet, der tager imod pallerne med mejeriprodukter fra Arla Foods.

Ny supply chain-konference 28. maj

Den nordiske scene for supply chain-konferencer har fået en ny aktør. En gruppe på 10 ambitiøse studerende fra CBS, KU og DTU er gået sammen om at arrangere en helt ny og storstilet supply chain-konference med nordisk rækkevidde. Navnet er SupplyTech Summit, og arrangementet foregår den 28. maj i Tivoli Congress Center, København. Læs mere på supplytechsummit.com.

”Vi kan og vil ikke differentiere os på prisen alene. Vi skal differentiere os på logistikken og den ekstra service, vi tilbyder. Det, der gør forskellen på os og vores konkurrenter, er langt hen ad vejen parametre som leveringstid og -kvalitet, leveringsfrekvens, tidsvinduer, lagerniveauer – sikkerhed og tryghed”, forklarer Kim Skaarup.

Han mener derfor data er altafgørende for den værdiskabende forsyningskæde:

”Jo bedre vi kan afdække vores slutkunders efterspørgsel og skubbe signalet lynhurtigt tilbage gennem værdikæden, jo bedre kan vi planlægge og balancere udbud med efterspørgsel. Målet er digitalisering fra demand sensing til kundelevering – et integreret forecast. Men det forudsætter samarbejde i kæden”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema om SCM 4.0 og data i forsyningskæden

Relateret indhold

05.02.2025SCM.dk

Erhvervsledere: Sværere at nå klimamål, behov for mindre bureaukrati

05.02.2025SCM.dk

Trecifret millionbeløb skal gøre Danmark til epicenter for cirkulær produktion

05.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Hvorfor Risk Management?

31.01.2025TECSYS A/S

Sponseret

Produkttest: VMT9000 - en robust terminal

29.01.2025SCM.dk

Indspark: Allier dig til mere grøn ansvarlighed i 2025

28.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Skab en stærk brandidentitet med din Agilox AMR

28.01.2025SCM.dk

Geopolitisk elastiske forsyningskæder er supply chain lederens nye topprioritet

22.01.2025SCM.dk

Geopolitik til trods: Virksomhedsledere tror på klima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

29.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forandringsledelse

Vil du lære at lede alle involverede sikkert og reflekteret gennem forandringer? Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede forandringer i din organisation.

Dato

06.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Delfi Technologies A/S
Messe
Besøg Delfi Technologies på EuroCIS 2025

Delfi Technologies er klar til at byde dig velkommen endnu engang på EuroCIS – verdens førende detailhandelsmesse, som finder sted i Düsseldorf, Tyskland. Ingen anden messe giver dig det samme øjebliksbillede af, hvad der sker i den hurtigt voksende verden inden for butiksteknologi.

Dato

18.02.2025

Tid

10:00

Sted

Messe Düsseldorf

Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams