Skal forsyningskæden for alvor rykke, skal det ske sammen

En forsyningskæde er end-to-end. Punktum. Hvis forsyningskæden for alvor skal gøre en forskel, skal det ske i tæt samarbejde med leverandører og kunder. Gerne i flere niveauer. Ny teknologi er en stor hjælp for at skabe en fælles indsigt i realtid i, hvad der egentlig foregår hvor og hvorfor.

”Vi kan og vil ikke differentiere os på prisen alene. Vi skal differentiere os på logistikken”, fortæller Kim Skaarup, Arla, der taler på SupplyTech Summit den 28. maj..

30.04.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke let, og det er noget supply chain-folk har talt om i flere årtier. Men det kan lade sig gøre. At udvikle forsyningskæden i fællesskab.

Sådan lyder det fra Kim Skaarup, der er Global Director Logistics for Arla Foods. Han er også en af talerne på den nye nordiske supply chain-konference SupplyTech Summit 2019, der foregår i Tivoli Congress Center i København den 28. maj.

”Hvad kræver det at udvikle end-to-end kæden? Det kræver enkle og basale greb som at begynde at tale sammen, at lytte til hinanden, at dele data og at bruge dataene aktivt og gerne i realtid. Kundesignaler og information ind i supply chain aktiviteter og processer – giv opmærksomhed til de ekstra detaljer”, siger han og tilføjer:

”Verdensrekorden på 400 meter løb for mænd er 43,03 sekunder, mens verdensrekorden for 4 x 100 meter stafet er 37,04. Samarbejde gør stærk, og det gælder i allerhøjeste grad for supply chain management”.

Data, data og data
Han fremhæver endvidere at data er helt afgørende for enhver planlægning, og planlægningen er igen helt afgørende for en velfungerende forsyningskæde, der balancerer udbud med efterspørgsel på en præcis og intelligent måde.

Målet er digitalisering fra demand sensing til kundelevering – et integreret forecast. Men det forudsætter samarbejde i kæden

Kim Skaarup

Han påpeger at det for eksempel er data om kunder og produkter. Det er vigtigt, at dataene er i realtid, og det er endnu mere vigtigt, at dataene bliver brugt til at analysere, hvad der skaber værdi for kunden. Gode data giver mulighed for at tage faktuelle beslutninger.

En traditionel kundevendt forsyningskæde består af en fabrik, der producerer varer, som bliver transporteret til et distributionscenter, hvor det bliver omlæsset og måske forsynet med nye mærkater og så distribueret videre ud til en kunde. Den proces er der ikke meget værdiskabelse i for kunden, så Kim Skaarup mener, at processen skal forenkles så meget som muligt. Det kræver planlægning, som igen kræver gode realtidsdata.

”Det handler meget om klassiske dyder som gode data og stærk planlægning; men de klassiske dyder får et kraftigt løft med ny teknologi til at opsamle, videresende, bearbejde og analysere data lynhurtigt og på en intelligent måde”, fortæller Kim Skaarup.

Tænk end-to-end
Det handler også om dialog og om en holistisk indstilling. Det er ifølge Kim Skaarup en misforståelse at logistik går fra produktionen til kunden. Det er omvendt. Logistik er fra kundens ”hylde” og tilbage i kæden til produktionen.

”Hvordan kan du opfylde kundens behov, hvis du ikke kender det? Når jeg besøger vores markeder rundt om i verden, tager jeg først en tur forbi vores kunder som for eksempel et supermarked eller en tankstation.  Det gør jeg for at se med egne øjne, hvordan vores produkter præsenterer sig i butikken”.

Han får også en snak med den lokale driftschef om, hvilke udfordringer han eller hun oplever i hverdagen med Arlas produkter, hvordan detaljer i pakningen, leveringen, mærkningen eller andet måske kan gøre livet lettere for butikspersonalet, der tager imod pallerne med mejeriprodukter fra Arla Foods.

Ny supply chain-konference 28. maj

Den nordiske scene for supply chain-konferencer har fået en ny aktør. En gruppe på 10 ambitiøse studerende fra CBS, KU og DTU er gået sammen om at arrangere en helt ny og storstilet supply chain-konference med nordisk rækkevidde. Navnet er SupplyTech Summit, og arrangementet foregår den 28. maj i Tivoli Congress Center, København. Læs mere på supplytechsummit.com.

”Vi kan og vil ikke differentiere os på prisen alene. Vi skal differentiere os på logistikken og den ekstra service, vi tilbyder. Det, der gør forskellen på os og vores konkurrenter, er langt hen ad vejen parametre som leveringstid og -kvalitet, leveringsfrekvens, tidsvinduer, lagerniveauer – sikkerhed og tryghed”, forklarer Kim Skaarup.

Han mener derfor data er altafgørende for den værdiskabende forsyningskæde:

”Jo bedre vi kan afdække vores slutkunders efterspørgsel og skubbe signalet lynhurtigt tilbage gennem værdikæden, jo bedre kan vi planlægge og balancere udbud med efterspørgsel. Målet er digitalisering fra demand sensing til kundelevering – et integreret forecast. Men det forudsætter samarbejde i kæden”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Cirkulært produktdesign og cirkulære forretningsmodeller i praksis

Få inspiration til at komme i gang med cirkulært produktdesign og omlægning til cirkularitet i din virksomhed. Få indblik i udvalgte dele af standarden DS/EN 45560:2024, ’Metode til at opnå cirkulært produktdesign’, som netop er udkommet på dansk.

Dato

09.12.2025

Tid

10:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

10.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn