Skal forsyningskæden for alvor rykke, skal det ske sammen

En forsyningskæde er end-to-end. Punktum. Hvis forsyningskæden for alvor skal gøre en forskel, skal det ske i tæt samarbejde med leverandører og kunder. Gerne i flere niveauer. Ny teknologi er en stor hjælp for at skabe en fælles indsigt i realtid i, hvad der egentlig foregår hvor og hvorfor.

”Vi kan og vil ikke differentiere os på prisen alene. Vi skal differentiere os på logistikken”, fortæller Kim Skaarup, Arla, der taler på SupplyTech Summit den 28. maj..

30.04.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke let, og det er noget supply chain-folk har talt om i flere årtier. Men det kan lade sig gøre. At udvikle forsyningskæden i fællesskab.

Sådan lyder det fra Kim Skaarup, der er Global Director Logistics for Arla Foods. Han er også en af talerne på den nye nordiske supply chain-konference SupplyTech Summit 2019, der foregår i Tivoli Congress Center i København den 28. maj.

”Hvad kræver det at udvikle end-to-end kæden? Det kræver enkle og basale greb som at begynde at tale sammen, at lytte til hinanden, at dele data og at bruge dataene aktivt og gerne i realtid. Kundesignaler og information ind i supply chain aktiviteter og processer – giv opmærksomhed til de ekstra detaljer”, siger han og tilføjer:

”Verdensrekorden på 400 meter løb for mænd er 43,03 sekunder, mens verdensrekorden for 4 x 100 meter stafet er 37,04. Samarbejde gør stærk, og det gælder i allerhøjeste grad for supply chain management”.

Data, data og data
Han fremhæver endvidere at data er helt afgørende for enhver planlægning, og planlægningen er igen helt afgørende for en velfungerende forsyningskæde, der balancerer udbud med efterspørgsel på en præcis og intelligent måde.

Målet er digitalisering fra demand sensing til kundelevering – et integreret forecast. Men det forudsætter samarbejde i kæden

Kim Skaarup

Han påpeger at det for eksempel er data om kunder og produkter. Det er vigtigt, at dataene er i realtid, og det er endnu mere vigtigt, at dataene bliver brugt til at analysere, hvad der skaber værdi for kunden. Gode data giver mulighed for at tage faktuelle beslutninger.

En traditionel kundevendt forsyningskæde består af en fabrik, der producerer varer, som bliver transporteret til et distributionscenter, hvor det bliver omlæsset og måske forsynet med nye mærkater og så distribueret videre ud til en kunde. Den proces er der ikke meget værdiskabelse i for kunden, så Kim Skaarup mener, at processen skal forenkles så meget som muligt. Det kræver planlægning, som igen kræver gode realtidsdata.

”Det handler meget om klassiske dyder som gode data og stærk planlægning; men de klassiske dyder får et kraftigt løft med ny teknologi til at opsamle, videresende, bearbejde og analysere data lynhurtigt og på en intelligent måde”, fortæller Kim Skaarup.

Tænk end-to-end
Det handler også om dialog og om en holistisk indstilling. Det er ifølge Kim Skaarup en misforståelse at logistik går fra produktionen til kunden. Det er omvendt. Logistik er fra kundens ”hylde” og tilbage i kæden til produktionen.

”Hvordan kan du opfylde kundens behov, hvis du ikke kender det? Når jeg besøger vores markeder rundt om i verden, tager jeg først en tur forbi vores kunder som for eksempel et supermarked eller en tankstation.  Det gør jeg for at se med egne øjne, hvordan vores produkter præsenterer sig i butikken”.

Han får også en snak med den lokale driftschef om, hvilke udfordringer han eller hun oplever i hverdagen med Arlas produkter, hvordan detaljer i pakningen, leveringen, mærkningen eller andet måske kan gøre livet lettere for butikspersonalet, der tager imod pallerne med mejeriprodukter fra Arla Foods.

Ny supply chain-konference 28. maj

Den nordiske scene for supply chain-konferencer har fået en ny aktør. En gruppe på 10 ambitiøse studerende fra CBS, KU og DTU er gået sammen om at arrangere en helt ny og storstilet supply chain-konference med nordisk rækkevidde. Navnet er SupplyTech Summit, og arrangementet foregår den 28. maj i Tivoli Congress Center, København. Læs mere på supplytechsummit.com.

”Vi kan og vil ikke differentiere os på prisen alene. Vi skal differentiere os på logistikken og den ekstra service, vi tilbyder. Det, der gør forskellen på os og vores konkurrenter, er langt hen ad vejen parametre som leveringstid og -kvalitet, leveringsfrekvens, tidsvinduer, lagerniveauer – sikkerhed og tryghed”, forklarer Kim Skaarup.

Han mener derfor data er altafgørende for den værdiskabende forsyningskæde:

”Jo bedre vi kan afdække vores slutkunders efterspørgsel og skubbe signalet lynhurtigt tilbage gennem værdikæden, jo bedre kan vi planlægge og balancere udbud med efterspørgsel. Målet er digitalisering fra demand sensing til kundelevering – et integreret forecast. Men det forudsætter samarbejde i kæden”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om SCM 4.0 og data i forsyningskæden

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online