Standarder sikrer strøm af søde sager

Da Toms skulle outsource nordisk lager, blev samarbejdet med 3PL Frode Laursen baseret på elektronisk datadeling. Det sikrer et gnidningsfrit vareflow fra produktion til kunde.

Toms har brug for stor og stigende lagerkapacitet til alle de søde sager, og virksomheden har derfor outsourcet lagerdriften til Frode Laursen. Foto: Toms..

10.10.2014

SCM.dk

”Da vi skulle outsource vores lager, valgte vi at gøre al vores lagerlogistik elektronisk med integration baseret på GS1 EDI og GS1-128 palleetiketten”, fortæller Per Lerche Møller, IT Manager hos Toms. Foto: GS1 Denmark..

Hos Toms Chokoladefabrik i Ballerup bliver der produceret omkring 16.000 tons chokolade om året, primært til det danske marked. Desuden produceres cirka 10.000 tons sukkervarer om året på Toms fabrik i Avedøre Holme. Og yderligere 4.000 tons sukkervarer bliver fremstillet på fabrikken Habo uden for Jönköping i Sverige.

Derfor har Toms brug for stor lagerkapacitet til alle de søde sager. Et behov, der kun er blevet markant større med årene. Af effektiviseringshensyn opstod der et ønske om et fælles lager for alle virksomhedens enheder, men ingen af de tre fabrikker havde plads nok. Løsningen blev derfor en ekstern partner.

Digital styring sparer tid og arbejdsgange
”Da vi skulle outsource vores lager, fik vi brug for en måde at styre tingene på i samarbejde med den eksterne partner. Vi valgte at gøre al vores lagerlogistik elektronisk med integration baseret på GS1 EDI og GS1-128 palleetiketten”, fortæller Per Lerche Møller, IT Manager hos Toms.

Læs også: Driv lageret selv eller læg det ud

”Hvis alt forløber efter bogen, hvilket det gør for det meste, så er der i princippet ikke nogen hos Toms, der behøver at have noget fysisk eller manuelt med en vare at gøre, efter den er produceret, til den når vores kunde. Det hele foregår via elektroniske transaktioner. Tænk hvis vi skulle sidde og taste alle de ordrer og informationer ind manuelt. Den tid ville være dyrt betalt”, siger Per Lerche Møller og fortsætter: ”Det er selvsagt noget af en tillidssag og forudsætter, at vi til enhver tid har fuldt overblik over vores lager samt kan spore en levering, hvor den end befinder sig i systemet”.

<p>”Tænk hvis vi skulle sidde og taste alle de ordrer og informationer ind manuelt. Den tid ville være dyrt betalt”.</p>

Per Lerche Møller, IT Manager hosToms

Standarder giver gnidningsfri forsyningskæde
Siden 2005 har transport- og distributionsvirksomheden Frode Laursen stået for at bringe alle de søde sager fra Toms til kunder i hele Danmark og noget af Sverige.

”Frode Laursens chauffører kører rundt regnet 120.000-130.000 paller på lager om året fra vores tre fabrikker. Det hele forløber ret glat og kræver kun få ressourcer hos os. Vi har fået udviklet et system og en logistik, der fungerer, så vi hos Toms i dag har en oplevelse af at have samme føling med lagerstyringen, som hvis den var intern. Både Frode Laursen og Toms har efterhånden stor erfaring med GS1 EDI og GS1-128 palleetiketten, som er omdrejningspunkt for al den information, det kræver at få vores varer transporteret helt ud til kunden. Det er det fælles system, vi benytter, og som også vores store kunder, bl.a. Coop, SuperGros og Dansk Supermarked, anvender”, fortæller Per Lerche Møller.

Altid tjek på hvor varen er
Når en palle chokolade bliver pakket færdig i Toms’ produktion, påsættes den en GS1-128 palleetiket med information om fx antal kasser på pallen, varens udløbsdata og partinummer. Derefter går der automatisk besked til truckterminalerne, så en truck henter pallen. Når truckføreren scanner etiketten på pallen, får han at vide, om den skal køres til rankeområde eller lager.

Når lastbilen fra Frode Laursen ankommer, bliver hver palle skannet igen, så man kan sikre, at antallet af læssede paller stemmer overens med det aftalte. Derefter skifter status på produkterne hos Toms fra at være in-house til at være i Frode Laursens varetægt. Samtidig går der en elektronisk besked til Frode Laursen om, at varerne er i transit. På den måde har både Toms og Frode Laursen hele tiden et klart overblik over processen og kan følge varen og hvem, der har ansvaret her og nu. Alt sammen udelukkende via skanning og elektronisk dataudveksling.

God mærkningskvaliteten gennem hele kæden
På Frode Laursens lager skannes pallerne ind ved ankomsten. ”Så har vi alle informationer om pallerne og deres indhold i vores system. Herefter sender vi elektronisk informationer retur til Toms, så de ved, at varerne nu er på vores lager. Det vil sige, at Toms hele tiden har fuldt overblik over hvilke varer, de kan sælge, selvom lageret er eksternt”, forklarer logistikchef Søren Andersen fra Frode Laursen.

Læs også: Stregkodeløsning sætter tempo på lageret

Det gode og effektive samarbejde mellem Toms og Frode Laursen bunder blandt andet i, at Frode Laursen har en stor knowhow og erfaring med brug af GS1 Standarder:

”Vi bruger GS1-128 etiketten til alle vores kunder, fordi brugen af GS1 Standarden er garant for hurtig og læsbar information, som sikrer kvalitet og gennemsigtighed omkring varelevering. I dag er cirka 85 procent af de varer, vi får ind på vores lagre, mærket med GS1-etiket. Og det er den samme etiket, der er på, når varen går ud til kunderne. I de tilfælde, hvor vi får varer ind med en anden type etiket, kreerer vi en GS1-etiket og sætter på i stedet. Dermed sikrer vi kvaliteten af det, som bliver leveret fra Frode Laursen. Vi melder også tilbage til kunder og leverandører, hvis deres mærkning ikke lever op til GS1 Standarden, så systemet kan blive endnu mere udbredt til gavn for alle”, siger Søren Andersen.

Elektroniske data er basis for god kundeservice
Det sidste stykke vej fra lager til kunde understøttes også af elektronisk information.

”Så snart vi får en ordre fra vores kunder, får Frode Laursen automatisk besked om, hvornår ordren skal leveres. Frode Laursen sørger for plukning og levering. Efter leveringen bliver der givet besked til Toms, så vi kan fakturere kunderne”, siger Per Lerche Møller, der takket være den elektroniske transaktion også har mulighed for at give en bedre kundeservice: ”Kunden kan få at vide, hvornår en vare er fremme, fordi vi kan følge den hele vejen”, siger Per Lerche Møller.

Scanlox ApS

Sponseret

AGILOX AMR fra SCANLOX muliggør en implementering af automatiseret intern transport på få timer

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.02.2024SCM.dk

Kinesiske kraner mistænkt for spionage

23.02.2024SCM.dk

Unimec bygger nyt og udvider med 33 procent

15.02.2024SCM.dk

GLS’ sjællandske kapacitet øges med 30-35 procent

15.02.2024Zetes

Sponseret

Modexpress optimises order verification with ZetesMedea RFID solution

14.02.2024SCM.dk

Første spadestik til nyt kæmpe lagercenter

12.02.2024SCM.dk

JYSK vil bygge nyt distributionscenter i Holland

07.02.2024SCM.dk

Robotter langer selv butiksvarer over disken – og gør det døgnet rundt

06.02.2024SCM.dk

Logistikejendomsudvikler forventer vækst og styrker organisationen

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Er du vild med programmering - og stærk til D365FO?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på D365FO, OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Banker dit hjerte for programmering?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Aarhus eller Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Har du erfaring inden for intern logistik og/eller produktion?

Bredana Axcite søger en handlekraftig ERP-konsulent

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm.

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm. søges til international virksomhed

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Auditor til ISO 9001, ISO 14001 OG ISO 45001

Bureau Veritas Certification søger auditor til ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Administrative assistant for marine & offshore

Join Bureau Veritas Denmark in an exciting position as part-time administrative assistant in the Marine Department

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

IT-Sikkerhedskonsulent

Bureau Veritas søger IT-sikkerhedskonsulent

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zetes

Zetes søger ny Business Consultant i Supply Chain-løsninger

Som Business Consultant inden for supply chain-optimering vil du bidrage med din ekspertise gennem hele salgscyklussen, være en betroet rådgiver og deltage i kvalificeringen af forretningsmuligheder. Du vil tage ansvar for udvælgelsen af den bedste projekttilgang og påvirke strategien for vores supply chain-løsninger.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

28.02.2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Bureau Veritas
Kursus
NIS2 – Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer du i gang?

Sæt kryds i kalenderen den 26. februar og vær med, når vores ekspert på området, Thomas Vestergaard, giver en intro til NIS2 og gennemgår en mulig plan for arbejdet imod efterlevelse af kravene i din virksomhed.

Dato

26.02.2024

Tid

08:30

Sted

Fredericia

TrueCommerce
Webinar
Webinar: EDIFACT

Alt du skal vide om EDIFACT

Dato

05.03.2024

Tid

11:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

08.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup