Store shippingselskaber går med på Maersks blockchain-platform

De to containergiganter CMA CGM og MSC har annonceret, at de tilslutter sig TradeLens, som er A.P. Møller – Maersks blockchainbaserede shippingplatform. ”Virkelig vigtigt”, lyder det fra selskabet om de to rivalers indtræden.

CMA CGM er sammen med MSC gået med på den Maerskejede, blockchainbaserede shippingplatform TradeLens..

11.06.2019

SCM.dk

Det er verdens næst- og tredjestørste rederi (efter Maersk selv), schweiziske Mediterranean Shipping Company (MSC) og franske CMA CGM, der nu træder ind på platformen. Det betyder ifølge Maersk at data fra næsten halvdelen af verdenshavenes containertrafik vil være at finde på TradeLens, hvilket det danske rederi kalder ’et markant boost af visionen om større tillid, transparens og samarbejde på tværs af supply chains for at styrke globale handel’.

Selvom TradeLens er et selvstændigt selskab, så er det stadig ejet af Maersk og IBM, og derfor sætter man også stor pris på, at de to Maersk-rivaler et gået med i samarbejdet, der nu tæller over 100 deltagere.

”Det er vigtigt og viser, at vi er på rette vej. Vi lancerede vores første version i december, og siden da er økosystemet fortsat med at vokse. Men det er virkelig vigtigt, at to megarederier kan se værdien i Tradelens, for det styrker platformen og understreger dens neutralitet”, siger adm. direktør for Tradelens, Michael White, til Børsen.

Der skal (endnu) flere med
Fra Maersks side ser man også tilføjelsen som vigtig, da den er nødvendig, hvis løsningen skal fortsætte udviklingen.

”Det er en platform, som kun er rigtig interessant, når alle er med. Det mest kritiske er at få så mange rederier med som muligt. Nu har vi 11, men vi mangler fortsat nogle af de store. Hvis vi får en eller to af dem, kommer resten”, siger topchef Søren Skou til Børsen.

”Selvom deltagelse fra shippingselskabernes side er essentiel, så er det vigtigt at notere sig, at Tradelens-platformen bygger på deltagelse fra hele supply chain-økosystemet”, supplerer CCO Vincent Clerc.

Læs også: Projekt skal afdække maritime virksomheders blockchain-potentiale

Med CMA CGM og MSC som ganske markante navne som nye trækplastre, håber Tradelens at man kan få nogle af de andre rederier, der tidligere har afvist at deltage, til at genoverveje deres position.

”Vi er i dialog med andre rederier, og det er naturligt, at vi håber, at de vil give Tradelens en ny chance”, siger Michael White til Børsen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle