Swatch-CEO: ”Latterligt at vi skal forsyne konkurrenterne”

Urproducenten Swatch ønsker at skære ned på antallet af de vitale urdele, som firmaet på grund af et regeringsgodkendt monopol er forpligtet til at levere til konkurrenter.

22.04.2013

SCM.dk

Den schweiziske urproducent Swatch har ifølge Wall Street Journal anmodet den nationale konkurrencemyndighed om tilladelse til at reducere antallet af urdele, som firmaet sælger til sine konkurrenter.

Baggrunden er, at Swatch igennem længere tid har solgt interne urdele såsom fjedre, motorer og andre anordninger til andre urfirmaer som en del af et regeringsgodkendt monopol.

”Vi er i en latterlig situation, der svarer til, at BMW skulle forsyne alle Audi og Mercedes’ motorer med komponenter”, siger Nick Hayek, CEO i Swatch og fortsætter:  

”I ingen anden industri har du ét firma, der forsyner de direkte konkurrenter med alle vitale dele”.     

Konkurrenterne skummer fløden
Swatch store værdi for konkurrenterne ligger i, at urdelene er ”swiss-made”. Nick Hayek mener, at firmaet subsidierer konkurrencen ved at bære byrden med hensyn til forskning, udvikling og produktionsomkostninger, mens konkurrenterne skummer fløden ved at slippe med at fokusere på marketing.

I 2011 fik Swatch de schweiziske myndigheders tilladelse til en midlertidig reduktion i forsyningen af dele, hvilket omgående førte til et modsvar fra konkurrenterne. Et sagsanlæg fra ni konkurrerende firmaer blev dog i sidste ende afvist, skriver apics.org.

Swatch Group står blandt andet bag urmærker som Omega, Longines og Certina.

- JKK    

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle