Tænk ud af leverings-boksen kære supply chain kollegaer

Der er brug for nytænkning af den sidste-kilometer-levering. Fordi alle virksomheder med e-handelsleveringer til forbrugere stirrer ind i en mur af klima- og trængselsudfordringer: ”Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det kan vi kun gøre ved at samarbejde på tværs af brancher og konkurrenter”, lyder det fra Peter Langskov, IKEA.

”Transport repræsenterer en stor del af vores klimaaftryk, og vi er meget seriøse med at sænke CO2-udledningen. Vores transport skal faktisk være CO2-neutral i 2025, og det er altså lige om lidt”, fortæller Peter Langskov. Foto: IKEA..

06.10.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Fire ud af fem danskere handler ifølge Danmarks Statistik (maj 2023) online. Det var især digitale tjenester såsom køb af adgang til streaming af film og serier, der lå højt på indkøbslisten, når internetbrowseren blev åbnet.

Internethandel har været stigende i popularitet i mange år og nåede en foreløbig top under covid-19-nedlukningerne. Efter genåbningen er onlinehandlens popularitet faldet en smule, men den ligger fortsat på et højt niveau. I 2022 havde 78 procent af de 16-74-årige handlet varer online de seneste tre måneder.

Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen

”Internethandel har været støt stigende i mange år. Under pandemien tog stigningen fart, og flere fik øjnene op for online handel. Nu ser vi et fald fra 2021 til 2022, som hovedsageligt skyldes, at vi køber mindre takeaway, efter restauranter og caféer igen må servere mad og drikke. Alligevel er niveauet højere end før covid-19,” siger Agnes Tassy, chefkonsulent i Danmarks Statistik.

Klik på en sofa
Det gælder også større køb som møbler og udstyr til boligen. Det erfarede IKEA under covid-19 pandemien i 2020-21, og virksomheden er derfor i fuld gang med at transformere sig fra en primært fysisk butiksbaseret forretning til en omnichannel forretning, hvor kunder kan gå på både fysisk og digitalt indkøb.

Peter Langskov har som Country Customer Fulfilment Manager hos IKEA Danmark ansvaret for lager, services og levering til kunden i Danmark. Han peger på, at omnichannel byder på en lang række afvejninger: Hvilke varer skal kunderne kunne købe online? Hvor hurtigt skal leveringen foregå? Skal leveringen ske til en butik, dropsted eller til dørtrinnet? Skal kunden kunne vælge en lavere pris for eksempelvis syv dages leveringstid, levering til butik/dropsted eller levering af flere varer/større volumen per ordre? Skal IKEA tilbyde levering på tre timer visse steder eller alle steder i landet?

Afvejningerne står i kø
”Der er utrolig mange afbalanceringer at foretage, fordi plukning og last-mile-levering er relativ omkostningsfuld. Vi forventer derfor, at vi i den kommende periode vil prøve os frem for at finde frem til de rette løsninger, der både imødekommer kundernes forventninger og de omkostningsmæssige faktorer. USA er blevet disruptet af Amazon, det har været og er en lang rejse for mange at omstille forsyningskæden til omnichannel”, fortæller han og tilføjer:

”Transport repræsenterer en stor del af vores klimaaftryk, og vi er meget seriøse med at sænke CO2-udledningen. Vores transport skal faktisk være CO2-neutral i 2025, og det er altså lige om lidt”.

Læs også: FTZ’ nye logistikanlæg klarer 50.000 ordrelinjer per dag

Èn af Peter Langskovs bæredygtighedsudfordringer, er forskellen på, hvor langt et køretøj kan køre på henholdsvis en dieseloptankning og en batteriopladning. Diesel giver cirka 800 og el giver cirka 200 kilometer.

”Det betyder, at vi skal organisere os smartere. Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det skal vi blive bedre til, og det skal vi fordi, vi ønsker at fjerne klimabelastningen og også bidrage til mindre trængsel i vores byer”, fortæller han.

Nye former for transportsamarbejder
Peter Langskov mener, at virksomheder ikke kommer udenom at samarbejde på nye måder om den sidste-kilometer-levering ud til forbrugerne – hvis de både skal reducere klimaaftryk og trængsel i byerne.

”Vi er mange, der skal køre færre kilometer og øge køretøjernes fyldningsgrader. Jeg mener derfor, vi bliver nødt til at tænke ud af boksen og samarbejde på kryds og tværs af brancher og konkurrenter. Vi bør finde en måde at neutralisere og skabe de gode synergieffekter, som både virksomheder, samfund og forbrugere kan drage store fordele af”, fortæller han.

Han erklærer sig villig til at indgå i initiativer i brancheforeningsregi eller anden regi om at etablere nye former for leveringssamarbejder.

”Det vil kræve en masse dialog, gensidig tillid og dyb forståelse. Men gevinsterne er åbenlyse, og jeg tror på, at det er muligt”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimering af last-mile-logistik

Forbrugerne kræver hurtigere, mere præcise og mere bæredygtige leverancer, når de køber varer på nettet. Det presser virksomheder til at finde nye, innovative løsninger. I dette tema udforsker vi, hvordan teknologiske og operationelle forbedringer kan optimere leveringsprocessen, reducere omkostninger og miljøpåvirkning samt skabe bedre kundeoplevelser.​

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

27.05.2025SCM.dk

Lineage udvider frysehus i Vejle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online