Thailand kan blive Asiens nye logistikcentrum

I en ny rapport bliver Thailand udpeget som fremtidens mulige logistiske centrum for hele regionen i Sydøstasien. Landets økonomiske politik og avancerede produktionsindustri er blandt årsagerne.

Bangkok er det naturlige centrum for den voksende handel i Thailand, der kan være med til at gøre landet til regionens nye logistikhub i fremtiden. Foto: Flickr/Mike Behnken.

15.01.2016

SCM.dk

For de fleste danskere er Thailand ensbetydende med hvide sandstrande, pulserende storbyer og tropisk varme året rundt. Men den asiatiske nation med de ca. 65 millioner indbyggere har også kvaliteter ud over turistindustrien. Ifølge en undersøgelse fra konsulentfirmaet Frost & Sullivan er Thailand nemlig godt på vej mod en status som Sydøstasiens nye logistikhub. Det skriver Air Cargo World.

Læs også: Sydøstasien på vej mod halvdelen af den internationale B2C-handel

Det er specielt kongerigets økonomiske politik med fokus på højteknologisk produktion og en udvidet handelsbranche kombineret med stigende udenlandske investeringer, der vil understøtte den forudsete vækst. I undersøgelsen vurdere Frost & Sullivan på den baggrund at Thailands logistiksektor vil genere indtægter for næsten 100 milliarder dollars (knap 700 mia. kr.) i 2019.

Den grænseoverskridende lastbiltransport er central for de flotte vækstrater. Udenlandske investering i ikke kun Thailand, men også nabolande som Myanmar, Cambodia og Laos vil få handlen til at vokse i takt med at Thailand samtidig forbedre sin infrastruktur i grænseregionerne.

Derudover er Thailands vigtige rolle som medlem af Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), der også omfatter Brunei, Cambodia, Indonesien, Laos, Malaysia, Myanmar, Philippinerne, Singapore og Vietnam, med til at styrke landets logistik og muligheder inden for frihandel og produktion.

Læs også: DB Schenker udvider sin landevejstransport i Asien

Opbremsninger i økonomierne i Eurozonen og i Japan kan dog true Thailands eksport, der for 80 procents vedkommende kommer fra produktionssektoren (domineret af elektronik og bildele) og er ansvarlig for halvdelen af landets BNP (godt 1 billion dollars i 2014). Ligeledes kan fejlagtige eller forsinkede statslige investeringer i eksempelvis infrastruktur virke hæmmende for vækst og produktion.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle